Slitstarka hundbäddar

iNHALE

Trådstartare
Är det någon som känner till några hundbäddar som motstår vassa hundtänder och tuggande? När jag flyttar till Sverige nästa vecka ska jag investera i en ny bättre bädd/madrass till min hund, men problemet är att han är väldigt glad i att tugga på den han har nu pga växande tänder. Så han behöver något som står pall mot det. Han är en borzoi på 75-80 cm i manken just nu (6½ månader gammal) så det behövs en bädd som kommer i väldigt stora storlekar.

Var och tittade på olika bäddar igår men det var ingen som hade tillräckligt slitstarkt material tycker jag utan det var bara vanligt tyg, och det kommer han riva sönder på två sekunder.

Har inget emot att lägga ut en slant för en bädd som kommer hålla länge. Han är ingen kladdig hund så den behöver nödvändigtvis inte vara vattenavvisande, men det underlättar ju om den antingen går att torka av relativt lätt, eller om den har ett överdrag man kan ta av och tvätta efter behov.

Han föredrar att sova raklång på sidan, så bäddar som har höga styva kanter tror jag inte han kommer gilla.

Jag har gett upp på "riktiga" hundbäddar åt monstret, det är både billigare och bättre med saker som är till människor när man kommer upp i storlekarna tycker jag. (Dessutom tänker jag att ju större och tyngre hund, desto viktigare med ordentligt tilltagna möbler så han inte ligger så hårt och sliter på kroppen, men det kan vara nojjighetsmästaren som slår till igen... :o)

Monster har en golkvkudde från... Mio tror jag? Nån möbelaffär i alla fall, den är ca 1,5x1,5m bred, och några decimeter hög, har avtagbart överdrag (i grovt möbeltyg, Monster "bäddar" genom att klösa helt maniskt och han har nu fått ett litet hål på den till slut efter fyra år) och är stor nog för både människa och hund att få plats om man vill mysa. Sen har han en säng också, en riktig IKEA-säng för människor alltså. Den bäddar jag med tre-fyra täcken som jag tvättar något åt gången av, har påslakan och lakan också så det är lika snabbstädat som min egen säng. Monster är ju heller inte någon långhårig lerhund. Därutöver har han några yogamattor här och var (som han själv släpar omkring på om han vill ändra plats) och några barnmadrasser också.

En hundbädd i Monsters storlek hade kostat mer än alla hans sovplatser tillsammans. De är dessutom mycket tunnare... Galonöverdrag eller liknande kan jag sy själv om jag vill ha det (har fixat ett par olika överdrag till barnmadrasserna), men Monster blir som sagt sällan så skitig att det känns motiverat.

@Monstermom Tack för tipset. Kanske får kolla på möbler till människor. Just nu har han en stor trasmatta som jag vikt ihop till lämplig storlek och sen en tunn hundfilt ovanpå det. Det har fungerat bra hittills, men den där mattan börjar nog sjunga på sista versen här.

Är det någon som känner till några hundbäddar som motstår vassa hundtänder och tuggande? När jag flyttar till Sverige nästa vecka ska jag investera i en ny bättre bädd/madrass till min hund, men problemet är att han är väldigt glad i att tugga på den han har nu pga växande tänder. Så han behöver något som står pall mot det. Han är en borzoi på 75-80 cm i manken just nu (6½ månader gammal) så det behövs en bädd som kommer i väldigt stora storlekar.

Var och tittade på olika bäddar igår men det var ingen som hade tillräckligt slitstarkt material tycker jag utan det var bara vanligt tyg, och det kommer han riva sönder på två sekunder.

Har inget emot att lägga ut en slant för en bädd som kommer hålla länge. Han är ingen kladdig hund så den behöver nödvändigtvis inte vara vattenavvisande, men det underlättar ju om den antingen går att torka av relativt lätt, eller om den har ett överdrag man kan ta av och tvätta efter behov.

Han föredrar att sova raklång på sidan, så bäddar som har höga styva kanter tror jag inte han kommer gilla.
Om jag haft en hund som tuggar/river sönder bädden, skulle jag använt avlagda filtar täcken och kuddar mattor etc där det inte gör något om det blir trasigt.
När bädden är i strimlor är det bara att kasta och leta " nytt" i garderoben, hos vänner/bekant/släkt eller loppis
Du slipper bli besviken och ledsen på hunden
Det är inte mycket som står emot gnagande hundtänder

Om jag haft en hund som tuggar/river sönder bädden, skulle jag använt avlagda filtar täcken och kuddar mattor etc där det inte gör något om det blir trasigt.
När bädden är i strimlor är det bara att kasta och leta " nytt" i garderoben, hos vänner/bekant/släkt eller loppis
Du slipper bli besviken och ledsen på hunden
Det är inte mycket som står emot gnagande hundtänder
Det kanske är så det får bli, iaf tills han blivit äldre. Får se om hans tuggande växer bort med tiden.

Kuranda-säng ska jag investera i så fort jag har en massa pengar över. Alla jag vet som har sådan är jättenöjda, flera kennlar som haft sina i flera år.
Den största är typ 130x90 och kostar knappt 2000kr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka