Slitna knän

L

Lauraa

Brukar rida en travhäst som nu vilar pga av slitna knän.. Hästen är 8 år och har nu visat hälta vid böjprov och man har behandlat den med sprutor, kortison, och vila. Min fråga är om hästen kommer bli bra igen, kommer den kunna tävla igen eller kommer den hålla till normal ridning då min tanke är att köpa den när den tävlat klart? Någon som har erfarenhet av detta? Vore jättetacksam för svar...

Sv: Slitna knän

Varför ska du köpa en travhäst till normal ridning där sannolikheten att den inte är fullt fräsch i sina knän är ganska stor?

Jag vill köpa just denna häst eftersom jag tycker om den och har fäst mig vid just denna häst. Vet om att han har slitna knän och vill bara kolla om någon har någon aning om ifall en travhäst som är lite sliten håller för normal ridning... ska kolla med veterinären också men ville höra lite om någon visste. Om jag inte köper denna häst kan det vara... för det är den jag vill ha.

Är det första gången den har problem med framknäna skulle inte jag vara nervös för att köpa den till normal ridning.

Men försök att köpa den nu, så den inte tränas igen för snabbt för trav, óch får tillbaka problemen.

Du har skrivit slitna knän och då är det för mig knän som fungerar dåligt för de är hårt slitna.
En knäledsinflammation som uppkommer av slitenhet, alltså viss skada i knäet.

Sedan kan de få ont och inflammation av överansträngning, och då behandlas med gott resultat.

Så som CK skriver,det beror på vad det beror på.

Mitt förstämnda, nej, då skulle jag inte köpa hästen.

Du skriver inte vilka knän det gäller, bak eller fram?

Jag förstår om du fäst dig vid hästen och om det är den du vill ha. Tyvärr vet jag själv alltför väl vad dåliga knän kan göra, och jag har tyvärr ingen positiv info att ge. Jag har inom ett års tid tagit bort två hästar pga pålagringar i bakknäna. Den ena hade dessutom minisk-problem och hans minisker var i princip uppätna av pålagringar så där fanns inget alternativ än att ta bort honom innan det gick så långt att han inte ens kunde gå. Han var 6 år.
Den andra pärlan blev 8 år och vi trodde han skulle funka som promenadhäst här hemma. MEn när vi såg att han knappt kunde resa sig när han legat, och att han bara släpade efter när han gick på släp bakom vagnen - i skritt! Ja, då var det bara att se sanningen i vitögat.

Det behöver inte vara allvarligt, men har det en gång börjat med knäna brukar det fortsätta.
Mitt enda och bästa råd till dig är att röntga knäna innan du bestämmer dig. DÅ ser du om hästen har pålagringar eller inte. För visar den hälta kan det mkt väl vara så att inflammationerna kommer av det. Det behvöer inte alls vara så, men då vet du hur det ser ut och det vinner du mkt på i längden. OCH hästen! Har den inte pålagringar är det bra. HAR den det så ser man ju i vilken omfattning och var de sitter. En häst kan visst leva med pålagringar om man tar hand om den på rätt sätt.

Det är framknäna som det gäller. Kan ju tillägga att hästen inte verkar ha så ont.. den haltar inte mer än när man böjt den och den kan resa sig när den ligger och har aldrig visat missnöje vid vare sig ridning eller körning men än att den galopperar i lopp...Det lät ju tråkigt med dina två hästar... här verkar det dock inte ha gått så långt och den är röntgad och man har kollat med ultraljud också tror jag.... ska kolla upp mer. Ska ju inte köpa den än utan när dennes karriär är över som tävlingshäst... vilket kan bli snart antar jag.....

Det är framknäna som det gäller. Kan ju tillägga att hästen inte verkar ha så ont.. den haltar inte mer än när man böjt den och den kan resa sig när den ligger och har aldrig visat missnöje vid vare sig ridning eller körning men än att den galopperar i lopp...Det lät ju tråkigt med dina två hästar... här verkar det dock inte ha gått så långt och den är röntgad och man har kollat med ultraljud också tror jag.... ska kolla upp mer. Ska ju inte köpa den än utan när dennes karriär är över som tävlingshäst... vilket kan bli snart antar jag.....

Ibland kan skadan vara nog så illa även om den inte "verkar ha ont". Däremot så är det ju positivt att den är röntgad, och om inte den visar några förändringar på den bilden så tycker jag gott att du kan prova ha den som ridhäst. Man kan ju alltid hoppas att den inte gör så många starter till också med tanke på situationen.
Lycka till! :laugh:

YES, Hästen var hos veterinären idag och det konstaterades att den blivit mkt bättre i benen. Bägge två, det ena är helt bra och det andra visade pyttelite hälta vid böjprovet. En spruta till i det benet och vila i ett par dagar till... sen skulle det börjas skrittas på platt underlag.... Jag är så glad!!!:banana:Skönt att den mår bättre.Ville bara meddela till alla som svarat mig... Tack för att ni brytt er och stöttat... Nu kan ägaren i lugn och ro sätta igång den för att se om den vill och kan tävla ett litet tag till... men ägaren har inte tänkt hålla på med hästen för mkt utan går det inte så lägger ägaren ner.. och det känns jätteskönt.... Det blir nog bra det här!

Jag har en travare som är 15 år och hans ben (inte knäna) häll inte för travet, men han är en underbar promenadhäst som orkar hur mycket som helst.
Lycka till!

YES, Hästen var hos veterinären idag och det konstaterades att den blivit mkt bättre i benen. Bägge två, det ena är helt bra och det andra visade pyttelite hälta vid böjprovet. En spruta till i det benet och vila i ett par dagar till... sen skulle det börjas skrittas på platt underlag.... Jag är så glad!!!:banana:Skönt att den mår bättre.Ville bara meddela till alla som svarat mig... Tack för att ni brytt er och stöttat... Nu kan ägaren i lugn och ro sätta igång den för att se om den vill och kan tävla ett litet tag till... men ägaren har inte tänkt hålla på med hästen för mkt utan går det inte så lägger ägaren ner.. och det känns jätteskönt.... Det blir nog bra det här!

Jag har en häst som har problem med framknäna, hon är nu 14 år och kommer inte kunna ridas längre, sådär kul. Hon utreddes första gången som 8-åring, hittade inte direkt, som 12-åring hittade vi överansträngning i ledkapslarna och behandlade. Hon gick i 6 månader för fullt och sen var det samma problem igen och behandling påbörjades, sedan dess har dte aldirg blivit bra.

Så jag tror inte på framknäsproblem, pga att hästar belastar framknäna alldeles för mycket naturligt, bara en dags felridning överanstränger och sen är man tillbaka på ruta 1 igen...

Usch det lät ju inte så kul:(
Har köpt glukosamin till denna hästen nu som den ska få testa ett tag.. hoppas att det kan förebygga problemet. Ägaren lovade att inte köra på för hårt nu utan verkar det som om den fortsätter att hoppa i loppen så slutar ägaren.. och jag tar förhoppningsvis över.. I så fall blir det lugn promenadridning för hans del... i skogen. Och bete över sommaren...
Jag är fullt medveten om att jag kanske gör något dumt om jag köper just denna hästen... men jag är upp över öronen förälskad i denne goa pålle...:love: jag vill inte ha någon annan.. Så jag hoppas i alla fall att det kommer gå bra.. för han är värd ett bra liv som pensionär....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 181
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025