Slickar på badkar och järn

I

incognito

Jag har sett att beteshästarna eller iallafall några av dem slickar väldigt mycket på sidorna på badkaren och järnstängerna på lösdriften. De går på ca 5 hektar stort bete med fri tillgång till saltsten.

Ägarna ger 1 dl mineral blå som tillskott enligt uppgift.

Vad kan vara fel med tanke på slickandet? Har hästarna brist på något?

Sv: Slickar på badkar och järn

låter som saltbrist, är saltstenen i matvänlig höjd för hästarna och nära vattenkaren?

Sv: Slickar på badkar och järn

saltstenarna ligger på en liten pall med pallkrage intill vattenkaren. Det är stora saltstenar och jag har sett att hästarna slickar på dem ofta så saltbrist var det sista jag skulle gissat på faktiskt...:confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 038
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 577
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 622
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka