Släppt på bete/ När släpper ni??

Sv: Släppt på bete/ När släpper ni??

Fast det där tror jag är lite "snack", det beror ju på hur betesmarkerna sköts. Hör så många hästmänniskor häromkring snacka om att "vi kan då inte släppa på bete förrän i juni, mutter, mutter"... Vilket har förvånat mej, men när jag sett de beten man använder så är det inte så förvånande längre, det är ju bara några gamla fält med gam-gräs, helt ogödslade och oskötta typ. Ett någorlunda välskött bete är ju inte mindre grönt än gräsmattan...

Vi har genom åren (cirkus 15 nu) börjat släppa på bete från 5 maj fram till mitten på maj-slutet på maj, då har betena varit PERFEKTA att släppa ner på. Lagom mycket ungt gräs. Förra året släpptes de inte förrän vid midsommar, så då tog pappa en förstaskörd före.

Nu brukar vi visserligen vänja över under 1-2 veckor så ett definitivt utsläpp dygnet runt på betet brukar det inte bli förrän i slutet på maj ändå. Men att de går ute dygnet runt från 1 maj typ, känns inte alls främmande för mej. Visst kan det vara enstaka köldnätter då också, men hästarna dör ju inte av lite kyla om de har käk & nånstans torrt att sova...

Iår verkar det bli rätt tidigt igen, våran planerade betesmark har övervintrat rätt fint (trots att farsan var rädd för tjälabrännor pga den konstiga vintern) och ser redan nu rätt grön och fin ut (men den är gödslad med svämgödsel förra året...), även fast det fläckvis finns snö kvar. Jag planerar att om 2 veckor börja kunna vänja in, ev kanske ytterligare en vecka längre bort (beroende på när fölet behagar komma ut).

Jag har idag börjat plocka ner förra årets beteshage (sent om sider...), visst sitter stolparna kvar pga att tjälen inte gått ur marken än. Men om en vecka ska de kunna plockas, och på en vecka till antar och hoppas jag att det ska gå att sätta stolparna på nya betet och börja släppa ner stoet (och det kommande fölet) åtminstone korta stunder.

Tom min ridbana ser grön ut........

Men sedan beror det ju litegrann på hur våren ser ut också förstås, och sommaren.. Man kan ju inte styra över vädret. För mycket sol är inte bra, men inte heller för mycket regn. Men ibland har man ju tur, sommaren 2002 såg våra beten jättefina ut :) och vi släppte ner rekordtidigt, redan i början på maj har jag bilder på hur grönt och frodigt betet såg ut, även fast det uppe på våran gräsmatta låg kvar snöhögar :)

Mja... här hos oss ser det inte det minsta grönt ut, bara brunt, så jag skulle inte kunna släppa 5 maj hur mycket jag än skulle vilja... Gödslat eller ej. Det är just så pass att det börjat leta sig upp strån invid stallväggen.

Däremot tror jag att det kan variera ganska kraftigt här uppe beroende på hur nära havet man bor.

linafina skrev:
Jag och Tiggertjejen här på bukes ska släppa våra ettåriga hingstar den 5 maj. Hon som har betet kommer stödutfodra i början.

Så skönt de kommer att få det!!! :banana:

bor 7 mil norr om gbg och här är det bara smågrönt... men det beror nog på att det inte har regnat än... om 1-2 veckor får de börja vänja sig och sen blir det väl släpp i slutet av maj... lagom tills min pålle åker hem till sin ägare :(

Vi släpper nästa lördag... brukar passa ganska bra att det blir första helgen i maj... Vi ska snart släppa ut kossorna också- årets höjdpunkt!!!
Skuttande kossor med slängande ljuver är underbart härliga att titta på! :banana:

Vi börjar snart ta in istället. Våra hästar går ute dygnet runt resten av året men på sommaren måste de vara inne på natten p g av exemrisk. Det är så synd.

Betet börjar komma upp, men vi stödfodrar med hö.

OlleAtlas

Hm, jag väntar så länge jag någonsin kan (till efter midsommar) med att släppa dem dygnet runt. O det beror inte på att jag inte har bra bete i hagen - utan på att min häst blir fet som en tunna om han inte får stå inne ett antal timmar varje dag o "svälta". Jag har provat med munkorg på honom, men då fattar han inte alls att han kan få i sig några strån, så dår står han o gnäggar olyckligt efter mig. Så då är han gladare om han får stå inne i sin box. O hans stallkompis har sommarexsem, och hon är jätteglad över att få stå inne vissa timmar på dygnet.

Min åker på "semester" sista helgen i maj. Men hon ska snart byta till att gå i gräshage.

*knapplån*
inte tal om bete än... så här såg beteshagen ut i morse......

5850b100.jpg

Är sagt första juni men det beror lite på vädret också förstås kan bli före och efter. Då går de ute hela tiden men man kan ta in sin häst också när man vill.

För kallt än så länge och för dåligt med gräs.
Jag misstänker att det blir i slutet av maj eller i början av juni.

Ingen som vill/kan berätta vad ni menar med "släppa på bete"?

"Att beta" innbär väl att hästen äter av växande gröda?
När man läser inläggen, så verkar en del mena "att byta hage", andra att hästen går ute längre tid/över natten eller helt enkelt alls får gå ut.

Vad gäller?

LIA

släppte mina i söndags, fast betet existerar ju inte än så de får hö/ensilage i obegränsade mångder. de var såååå lyckliga över att få komma ut. Tyvärr har vi bara skogsdungar för dem att söka skydd i så blir det riktigt rusk får vi väl ta in dem igen.

Åringen åker på bete i början av juni.
Dom andra kommer vi inte att släppa på stora betet förräns efter midsommar. Dock har vi små beteshagar runt gården där dom ska få gå & vänja in sig på grönt.

:rofl: Inte lätt då man bor i norrland. ;)
Här har vi ingen snö, men det är inte grönt, bara brunt och trist i gräset.

LIA skrev:

När man läser inläggen, så verkar en del mena "att byta hage", andra att hästen går ute längre tid/över natten eller helt enkelt alls får gå ut.

Vad gäller?

LIA

Det verkar som att alla resonerar olika. För mig innebär att "släppa på bete" att hästen får gå ut i sommarhagen dygnet runt och bara äta gräs. Det gör jag i slutet av maj, eller när vädret är så bra att hästarna kan klara sig utan ligghall/stall nattetid och jag inte behöver stödfodra längre.

Nu i slutet av april byter jag från vinterhage till gräshage, där hästarna kan börja att vänja magen vid grönt. De står fortfarande inne på nätterna och de äter hö 2 ggr/dag.

Precis som dig resonerar jag ang "att släppa på bete". Dom kommer jus om sagt att fåg å i gräshagar dagtid här hemma nu snart, såfort det blivit grönt.
Men inte "släppas på bete" förrän efter midsommar.

LIA skrev:

Vad gäller?

LIA

För mig gäller:

Bete= Hästen har semester, kanske rids på någon enstaka gång ute, annars får den leva vildhästliv i någon jättestor hage dygnet runt.

Hade lite av samma funderingar eftersom vi har lösdrift året om. Bete delar vi in i två delar:
Vinterbete nov-maj stödutfodras med hösilage när betet är slut i januari eller när frost och snö sätter stopp.
Sommarbete maj-okt-nov ingen stödutfodring av grovfoder.
Jobbas mars till september därefter bara ett par dagar i veckan.Kraftfoder i varierande mängd efter behovet under hela året.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
600
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
671
Senast: Blyger
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat