Släppt på bete/ När släpper ni??

D

Domigo

Är det någon mer än vi som ska släppa våra hästar på bete till helgen?? :d Kan ju tillägga att dom kommer att få hö och har en lada att gå in i... ;)

När släpper ni på bete??

Sv: Släppt på bete/ När släpper ni??

vi släpper dom 1:a juni i sommarhagen,dygnet runt.

När sommarhagens gräs är 15-20 cm och den värsta dynamiten gått ur :eek: Brukar bli i slutet av maj början av juni.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

1 åringen åker ut 30 april (men med möljighet att ta in på stall)
9 åringen får stanna inne till juni.

:bump: :bump:

Brukar kunna släppa ut dom dygnet runt under april månad.... om vädret tillåter det förståss. Jag bor i södra delen av landet så våren har kommit igång ordentligt men jag tänker vänta en vecka till i år innan det är dax. :bump:

Självklart så utfordras dom tills det är aktuellt att släppa dom i sommarhagarna.

Något år har det hänt att det blivit skitväder men då har det kunnat gå in i ett vindskydd eller så har det fått komma in i stallet igen. :p

Senast ändrad av en moderator:

Vi släpper i morgon! Dom har hus att gå in i och kommer även att få hö...

Jag tänkte släppa i förrgår men så skulle det bli kallt o så ska vi avmaska men till helgen får de gå ut!

Jag ska släppa min häst tillsammans med SILVERs i morgon, men min ska få kraftfoder också förutom gräs och hö.

Senast ändrad:

Din stackars häst vill ha mitt korn ju

Jag och Tiggertjejen här på bukes ska släppa våra ettåriga hingstar den 5 maj. Hon som har betet kommer stödutfodra i början.

Det vill hon säkert, får se om hon ska få det. hon kommer bli asfet i sommar om du ska tvinga i henne korn!

I Norrland fick dom 1/5 gå i en magrare vårhage, sedan hade vi som regel att släppa i rätta sommarhagen 1/6. Det passade oss utmärkt. Vårhagesgräset hade tagit slut och den rätta sommarhagen hade vuxit till sig...helt perfekt var det. Här i GBG vette tusan hur folk gör, lite olika har jag märkt ;).

passerade beteshagen idag när jag var och gick med hunden och den är fortfarande snötäckt :eek: :crazy:
Så det dröjer nog till början på juni...

majblomma skrev:
passerade beteshagen idag när jag var och gick med hunden och den är fortfarande snötäckt :eek: :crazy:
Så det dröjer nog till början på juni...

:D Så olika det kan va i det här avlånga landet.

Vi tänkte släppa våra om en vecka på dygnet runt-bete (om inte det är ovanligt kallt som t ex just nu har det vart minusgrader på nätterna). Detta bete har vi vid stallet så det är bara att ta in om man känner så.
Just nu vänjs dom vid gräset på dagarna (går på betet redan alltså, men är inne på nätterna)

Gräset växer mer o mer nu, om en vecka finns säkert tillräckligt för våra lättfödda kallblod MEN de kommer att få hö tills de inte vill ha det mer...

Jag vill helst ha min häst på dygnet-runt-bete 1maj - åtminstone sista september. Tycker mest synd om dom att de ska stå inne o glo iväggen... det är bara för att de ska kunna LIGGA torrt.
Till hösten blir det en LÖSDRIFTs-plats till min! :) Då komemr hon att må mycket bättre.

Jag brukar släppa 1 juni, det har nästan blivit tradition...

Men, bete/gräs NU? :eek: Var bor ni? Vi har har inget gräs alls, bara små minitofsar med gräs på riktigt varma platser...

Jag kommer att släppa min tvåårshingst nästa helg tillsammans med en treårshingt. Ägaren vet det inte ännu bara men det löser vi i veckan. Nästa helg kommer besökande sto och då behöver jag gangsterns box!

Här uppe i Umeå väntar vi till mitten av juni innan vi släpper på betet... *avundjuk* Jag tog ju bort brodden i måndags så bete känns lite avlägset... ;)

:eek: Jag bor typ 40 minuter från gbg och vi har inget gräs alls i hagarna! Känns som en hel evighet innan vi kan släppa dom på betet :(

Vad innebär "släppa på bete"?

Har hästarna inte tillgång till gröna strån innan?
Går dom på frimärken innan?
Menas det utegång dygnet runt?
Eller har uttrycket olika betydelse för olika människor? :confused:

LIA

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
600
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
671
Senast: Blyger
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat