Släppa ut katt

pimy

Trådstartare
Min katt (kastrerad hona, ca 1 år) har alltid varit innekatt, men hon börjar bli lite odräglig (läs: har sönder lite för mkt i fönstren för att hon vill ut) och jag har tänkt börja släppa ut henne. Hur har ni gjort när ni introducerat utelivet för en innekatt? Har haft henne ute i koppel några ggr, och igår och idag lös ute under uppsikt en kvart eller så. Hon har inte stuckit iväg nån längre sträcka, men kommer inte heller när man ropar. Det är ju så mkt mer spännande att vara ute! Vill ju inte att hon ska försvinna...

Sv: Släppa ut katt

Nejdå, jag har utekatt. :)

Några tips:

Katten ska vara hungrig när den går ut.

Första tiden måste du vara ute med den och visa var den ska gå och varna för ställen där den inte ska gå. Fräs eller morra om den är påväg åt fel håll.

Kommer kissen när du ropar inomhus? Annars måste du träna på det först och belöna med något gott och massa beröm. Gör samma sak när den kommer till dig ute.

Öronmärk kissen och köp ett reflexhalsband med namnbricka på.

Skräm kissen för bilar.

Det första jag skulle göra var att kolla omgivningarna och grannarna. Är grannarna md på att du släpper ut din katt? Får de spel på om din katt går in till dem? Gräver i deras rabatter och bajsar i barnens sandlådor mm

Eller kan ni komma överens om att hjälpas åt att jaga bort katten från dem och att du kanske hjälper till att sätta lock på deras sandlådor mm

Vet alltför många som fått göra sig av med sin katt pga grannarnas klagan. Har själv varit en klagande granne då jag blev skogstokig då grannens okastrerade hankatt kom in till mig,kissade,grävde upp mina rabatter och hela uteplaten stank.

Det är svårare att få katten att vilja bli innekatt igen om det inte skulle funka mot att få innekatten att gå ut.

Sedan chippa,vaccinera,kastrera mm.

Finns alternativet kattgård/löplina? Ev längre koppelpromnader som alternativ.

jag har en innekatt som då o då får vara ute, när hon hälsar på mina föräldrar.. det fungerar bra.... har en leksak (halstablett med papper) som jag prasslar med när jag vil ha tag i henne igen, hon kommer direkt! (toka)

öva på att kunna kalla in katten igen soms agt..

De brukar veta var de bor. Jag har resolut släppt ut mina och samtliga har kommit tillbaka när de känner för det.
Det behöver inte vara så märkvärdigt.

tack för tips och råd!

Är hemma hos mina föräldrar på landet nu under jullovet och det är här jag vill kunna ha katten ute, annars där jag bor o pluggar i stan kommer hon att få fortsätta vara inne.
Har varit ute tillsammans med henne en stund varje dag nu i tre dgr, hon är inte direkt svårfångad (prasslar man med nåt så kommer hon fram och då går det fånga henne) men hon kommer inte på inkallning utomhus, det är för mkt spännande... Inomhus kommer hon när man ropar.

Tänk på att det kan bli svårt för katten att acceptera att vara innekatt sen när den väl vant sig vid att vara ute och springa fritt som den vill. Eftersom du vill ha den som innekatt hemma hos dig i lägenheten menar jag. Personligen hade jag inte vågat ta risken att släppa ut den eftersom möjligheten finns att den inte trivs med att vara innekatt sedan.

det är det jag klurar på oxå, om jag verkligen törs låta henne få smak på utelivet...

Det finns katter som accepterar att vara ute bara när man är i fritidshuset, t ex, och sedan blir lugna innekatter när man kommer in till stan igen. Men hur din kisse reagerar, kan man ju inte veta i förväg...

Kanske kan du fortsättningsvis gå ut med kissen i koppel, när du kommer hem igen? Inne hela livet tror jag inte är bra för en katt. (personlig åsikt) Det är ju till och med lag på att korna ska få gå ute på sommaren...

svarar de två föregående i samma:

Jag bor i en lägenhet på min studieort, nära en större trafikerad väg så att ha henne ute där är inte ett alternativ. Är klar till sommaren och letar då boende på landet där det går ha henne ute, för att ha henne som innekatt i framtiden är inget jag planerar. Det finns säkert katter som kan acceptera det, men jag vill att hon ska få vara ute.
Får väl försöka hålla henne så aktiverad det bara går inomhus de här resterande månaderna, hon har så mkt energi och det märks verkligen att de dagar jag är i skolan 9-16 att hon bara sovit för på natten efter är det full fart. Är jag däremot hemma och leker med henne så sover hon ju på natten.

Jag har 3 innekatter, 2 "fina" raskatter och en "bondkatt" jag älskar dem alla 3 lika mycket naturligtvis!
Raskatterna har inte alls lika stort behov att gå ut som bondkatten har.
Jag bor i villa men har en ganska rejält trafikerad väg runt ca 20 m från huset - men jag har kommit på att släpper jag ut dem senare på kvällen ca kl. 21.00 (nu på vintern) då trafiken har lugnat sig betydligt.
Raskatterna går bara runt de närmsta husen och kommer in efter en högst 1 tim.
Bondkatten är gärna ute 2-3 timmar (sen tror jag han fryser så här års).
Sommartid släpper jag ut dem ännu senare på kvällen , för folk är i mer rörelse och då är bondkatten och den ena raskatten ute i flera timmar på natten och jamar vid dörren när de vill in på natten
MEN! innan jag släpper ut dem kollar jag att de (närmsta) gran-
narna stängt sina garagedörrrar. Fasan är att någon av katterna ska bli instängd någonstans.:eek:
De bär även reflexhalsbans m telefonnummer på med.
Mina katter stortrivs med dessa "kvälls-nattäventyr".
Lycka till!

Sedan chippa,vaccinera,kastrera mm.

Lånar tråden lite, hoppas det är ok...

Har en innekatt lite mer än 1 år gammal. Nu till helgen flyttar vi till en liten gård o då skall Tuffe få bli utekatt! Han är kastrerad, men behöver jag vaccinera honom oxå? Är han extra känslig för "utelivet" bara för att han har varit innekatt hela sitt liv? Jag vill ju inte att misen skall bli sjuk.

Vaccinera mot kattpest är bra vare sig katten är inne eller ute, eftersom man tydligen kan dra in skiten med skorna själv.

Jodå, det är ok! :)

Tror inte att din katt är känsligare för att han varit inne tidigare, men att vaccinera honom är klokt. Tänk på att grundvaccinationen består av två sprutor med ca 3 veckors mellanrum och därefter brukar man vaccinera årligen, så det är bra om du gjort grunden innan du släpper ut honom!

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
661
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
195
Senast: MJLee
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 200
Senast: Marvin
·
R
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 386
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar