Släppa ihop ettårshingst med tvåårshingstar

Cornelia

Trådstartare
Har någon här erfarenhet av att låta en ettårig hingst bli medlem av en liten grupp tvåårshingstar (3 st)? Känns lite riskabelt, vill ju inte att lillen ska bli mobbad och jagad genom staket och liknande.

Nu är jag ganska van vid hopsläpp av hästar, jag öppnar inte bara grinden och släpper ut den nye till "vargarna", men jag vill ändå veta vilka erfarenheter ni har av detta.

Sv: Släppa ihop ettårshingst med tvåårshingstar

Jag tror det är en överhängande risk att de leker för hårt och att lillen inte får den vila han ska. Jag ser ju skillnaden på leken mellan våra tvåårshingstar gentemot när de var ett år.

Ni har nog rätt, jag släpper ihop honom med den gamle valacken i stället.

Skulle jag ändå vilja ha dem ihop hade jag splittrat gruppen på tre. Tagit ut en av dem och släppt med 1-åringen. Sedan efter kanske ett par veckor släppt dem alla ihop. Förutsätter att det finns gott om plats i såväl hage som liggplats.

I naturen går de ju alla ihop, och jag har inga negativa erfarenheter. Men jag tror att det kan bli väl tufft för den lille att släppas rakt in till tre som känner varandra.

Liknande trådar

Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 568
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 609
Senast: Iamia
·
Hästhantering Köpt mig en åring :bump: Dock är jag inte lika glad som jag borde just nu. Släppte ihop den nya med mina 3 äldre valacker efter de...
Svar
3
· Visningar
1 239
Senast: Snurre
·
Hästhantering Skrev tidigare en tråd angående min valack som försökte betäcka annan valack vid ihopsläpp. Han har lugnat sig markant sedan dess, men...
2
Svar
30
· Visningar
2 799
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18