släpar sina bakben efter sig...

M

Mithra

är det någon som varit med om liknande. min lille minihäst, 70 cm, och 9 månader gammal, släpar sina ben efter sig. Det började med 1 ggr när han just kom hit och var 6 månader, då släpade han ett bakben efter sig på morgonen när han skulle gå ut. Det släppte efter ett tag, då trodde jag att han kansek legat på det så att det sov eller så, för han visade inte några sådana symtom igen, men nu 2 mornar i rad, har han gjort samma. Båda bakbenen är helt stela och raka bakåt, han släpar dem i marken, kan inte lyfta på dem alls. Detta är på morgonen och försvinner efter att han gått ca 10 meter.
Jag läste lite om patellaupphakningar men vet inte. Ska ringa och beställa tid för undersökning, men lägger en tråd här. har någon haft något liknande på sin häst? vad var det isåfall? Det verkar inte som om knäet hänger upp sig uppe i steget utan som om han snarare inte kan böja det och få det in under sig så att han står på det.:confused:

Sv: släpar sina bakben efter sig...

Det är nog patellaupphakning, tyvärr vanligt på minihästar, typ minishettisar och liknande. En del teorier säger att dom är inavlade och en del säger att det är dålig utfodring och mineraltillförsel, eller att dom är felställda i bakbenen.

jag tycker du gör rätt i att undersöka, och om du kan ha honom ute för det är stillastående som triggar upphakningen

Det är nog patellaupphakning, tyvärr vanligt på minihästar, typ minishettisar och liknande. En del teorier säger att dom är inavlade och en del säger att det är dålig utfodring och mineraltillförsel, eller att dom är felställda i bakbenen.

Jasså är det?

ok DET är patellaupphakning, men jag ville skriva dit ett "nog" för att gardera mig, jag är ingen veterinär.......

tack för svar, jag misstänker nog det själv med, har aldrig sett dett på en häst innan, så man blev ju lite rädd när man såg honom släåa sig ut ur stallet, provade att backa honom och det släppte, knäppte till högt med. Jag ska ringa klinik nu på morgonen, så man får det kollat på ordentligt!

Patella upphakning--knäledsupphakning.. ser rätt läskigt ut..tycker jag.... haft 3 hästar med detta....
Är knäledssenan som hoppar på fel sida i knäet.. "Baka hästen" hjälper som sagt då det har lättar för hoppa rätt!

Den ena hade lite grann...och sen blev det mer och mer ofta på båda benen... riktikt läskigt.
Han blev "opererad" och då skär de ett snitt i/på knäet och "flyttar" det som hoppar fel och hade aldrig problem efter det..

men...när vi skulle gå ut från "operation" första gången... fick jag en chock första gången...HÄSTEN KUNDE INTE GÅ ALLS SLÄPADE BÅDA BENEN TOTALT.....oj sa veterinären....in igen direkt... de hade flyttat "senan" på fel sida... SEN blev det bra som tur var..... rätt klantig veterinär måste jag säga...

Solklart fall av patellaupphakning, inget du behöver slåpa in den på klinik för i detta läge. Se till att ge den rejäla doser med B-vitamin, har du möjlighet att gå med den i uppförsbackar är detta en bra styrketräning. Se till att den rör på sig mkt gärna i galopp. Har du tur så är det bara en växtfas som gjort att senorna inte hunnit med och detta rättar till sig av sig själv. I de allra flesta fall så "växer" patellaupphakning bort. Så ge den ordentligt med B-vitamin och se till att den rör sig mkt. Man opererar ändå inte så unga hästar om det inte är mkt akut och då pratar vi om de som låser sig totalt och inte kommer loss igen. Som du förklarar så har din en mkt lätt släng av det.

tack igen för era svar...jasså, det kan växa bort. Det är säkert så att det är en växtperiod, där han komifrån hade han inte fått mineraler eller kraftfoder så det började han ju få här, dessutom har vi haft honom i en mindre hage ett tag så att han inte rört sig så mycket, då de stora hästarna var elaka mot honom. kanske kan jämföras med efter boxvila, som jag läste att det kunde bli sådana här upphakningar. De sista dagarna har han gått med halvbloden och lekt mycket med unghästarna, .
Så B vitamin är bra, då ska jag köpa det!:bow:

Jag upptäckte patellaupphakning på min 2-åriga shirehäst idag. Han växer väldigt fort och äter en hel del. Frågan är om man ska dra ner lte på kraftfodret? Vad tror ni ?:confused:

Jag blev jätteglad när jag hittade den här tråden av ren slump nu. Jag ska också åka och köpa B-vitamin imorgon.

Jag menade inte det utan att du påstod att det var vanligt på "minihästar typ shetland" eller vad du skrev.

ja jag tänkte samma, någon sa att de växte för fort, då borde man ju rimligen dra ner på kraftfodret, men så läste jag i en annan tråd här att man skulle ge dem mer kraftfoder, mer protein.:confused:
min lille är inte stor, undrar hur han skulle må med mer protein. jag tror nog på b vitamin och motion, inte att öka kraftfodret iaf.:)

Patelleupphakning, händer ofta på hästar som motioneras för lite. Botemdelet heter på en unghäst kuperad hage med jämnåriga kompisar och ute dygnet runt.

ja det har han ju nu, problemet var nog att han fick mellanlanda i en liten hage innan han accepterades av de stora hästarna. Men då hoppas ´jag att det blir bättre. Idag visade han inget när han gick ut!

faktum är att det är vanligt på minihästar, inte kanske nödvändigtvis shettisar, men olika minis. Många gånger beror det på inavel och dålig mineraltillförsel i komination med otillräcklig motion.

Jag har sett 5 fall av detta, på minisar och alla var hingstar. En del var också dåligt uppfödda, vanvårdade.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 614
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Hej, Min fralla som är lite över ett år började i somras att ta hoppsasteg på promenaderna. Det har hänt att han gjort det som liten men...
2
Svar
22
· Visningar
4 516
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Till att börja med vill jag säga att veterinär har kikat på vår vovve 4gånger nu och vi blir inte klokare. Så därför vill jag se om...
Svar
5
· Visningar
1 083
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025