Angelina

Trådstartare
Hur mycket får man betalt när man slaktar sin häst (låt säga att den väger 500 kg) eller får man betala för att få det gjort?

Inte för att jag vill tjäna några pengar på detta hemska men jag vill inte heller betala för att få det gjort!

Mvh Ulricha

Sv: Slakt?

Din lokale slaktare ger dig priset.

Du får givetvis mer om du kör dit hästen själv jämfört med nödslakt (vilket jag föredrar). Stackars dej om det är din häst som ska slaktas... hoppas det går bra. Hoppas också du väljer nödslakt så hästan får gå vidare i en lugn miljö där den känner sig hemma.

//rimfaxe

Jag fick betala 2400 kr för avlivning och kadaver hämtning, vägde ca 400 kg.
Om du slaktar får du betalt för köttet, det bästa är väl att ringa till ett slakteri och fråga. Närmaste slakteri här skulle ha 5000 för avlivning och kadaverhämtning, jag anlitade en slaktare som fanns mycket längre bort pga priset.

Hej!

Ett företag där jag bor ( H län) så kostar en avlivning + hämtning ca 2400 varav ca 200 kr är för avlivningen (med bultpistol). Gäller antagligen olika vart i landet du befinner dig. Det går att lämna in sin häst till ett slakteri men frågan om det inte känns bäst att låta din vän somna in hemma. (min åsikt)
Sen kan man ju alltid sälja sin häst till slaktdjursuppköpare. Hästen kommer då antagligen få åka över halva europa innan den får somna in. Det är ju upp till var och ens smak och samvete hur man vill göra. Priset som man får för att sälja sin häst så tror jag inte handlar om så många tusenlappar.

Hoppas att det löser sig för dig!
// Ulrica

Om du inte vill betala så måste du åka till slakteriet med hästen.
Hästen får inte vara "preparerad" med maskmedel, mediciner eller sånt.
Kolla slaktkarens.
Har den fått någon medikament med livslång slaktkarens så måste hästen till destruktion.. Kostar pengar..

AM

Om du skall slakta den måste den dels vara fri från medicin och sedan får du betalt för köttet. En häst i den viktklassen kommer du nog att få betala för men det blir nog inte så mkt. Min häst gick väck i somras :-( och han var stor och tung ca 650-700kg och följdaktligen mkt kött och jag fick 146kr av slakteriet....

Det var dåligt, det fick vi nästan för shettisen när den skickades till slakt. Men för att man ska få något över, slippa betala alltså, så måste man nog åka till slakteriet och avliva där, det blir inte mycket över, men någon krona i alla fall. Hemma är nog risken stor att man får betala.

Man kan faktiskt höra vilka rutiner dom har på något lokalt slakteri, många slakterier har speciella rutiner för hästslakt, dom behöver oftast tex aldrig gå in i slakteriet utan kan tas på en gräsplätt eller liknande i anslutning, vilket alltså innebär att det hela går ganska fint till ändå.

Har du inte livförsäkring på hästen? Om den är så dålig att den måste avlivas så bör du ju kunna få den utdömd. Då drar de av avlivningskostnaden och du får ut resterande av försäkringen.

Min häst togs bort förra veckan.
Det kostade 1500 kr och då avlivades han med bult och kroppen togs med.
Det var en stor häst på ca 600 kg.
Jag har inte hört nåt från slakteriet än och har inte betalat de 1500 då jag inte klarade av att va med. De har min adress så jag får väl se om det kommer nån räkning el det går "jämt" upp??

lenizen skrev:
Inte än.. 2005 är det för passen..

Från en av jordbruksvekets info sidor http://www.sjv.se/net/SJV/Startsida...erin%e4r/H%e4stpass+&+hundregister/H%e4stpass

"I första hand krävs hästpass för föl, vid tävling, ägarbyte, export och slakt, men före 2005 års utgång ska samtliga hästar i Sverige ha hästpass."

Hur fungerar det i praktiken? Kollar slakterierna att hästen verkligen har pass eller är det så att de inte ens bryr sig om de som har det?

Nej än så länge har inte livsmedelsverket satt upp i sina regler att hästar måste ha pass för att gå till livsmedel.
PL

När jag avlivat mina hästar (senast för 4 mån sen...) har jag ringt till slakteriet och så har de kommit ut och avlivat dem. Som "tack" får de köttet, kostar alltså inte mig en krona... Det spelar inte mig någon roll vad som görs med hästarna efteråt, bara slutet blir värdigt och går lugnt till. Killarna jag tagit ut har varit grymt duktiga och stress har vi inte sett en sekund,,

Om du får betala eller inte spelar också roll om din häst fått läkemedel som gör att h*n inte kan användas till något...det blir alltså dyrare om köttet Inte kan användas.

Avundas inte din situation, och jag hoppas allt går bra..

Vilket slakteri har du anlitat? Du får gärna pm:a om du inte vill skriva ut det här.

Vårt slakteri betalar runt 7 kr kilo, väger hästen 500 kg så är det ungefär hälften av vikten som är själva "slaktkroppen" de betalar för.
Man får en tid, åker dit, skriver under en lapp, lastar ur, och de leder hästen in genom en dörr och 15 sekunder senare är det klart.
Pengarna får man veckan därpå.

Tack för era svar!

Just nu är det inte aktuellt att ta bort min häst som tur är, men hon har vissa problem som kan göra det aktuellt när man minst anar :cry:

Mvh Angelina

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
324
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama