Skygglappar/blinkers/liknande - blir hästarna mer eller mindre tittiga?

Alexandra_W

Trådstartare
Om man använder skygglappar eller än hellre blinkers (sådana som sitter på sidostycket, endera de lite diskreta i läder - eller stora fluff) - gör det en tittig häst mer eller mindre tittig då?

Känns som att tittigheten där de närmast letar efter saker att hoppa i luften för borde minska, men att det borde bli värre i de där lägena när det t ex flyger upp en fågel och det är 'äkta' skrämselgrej?

Att jag funderar är för jag har liiite svårt att se charmen i vad herr hoppetossponny pysslar med just nu. Han är i grunden INTE en tittig häst, han är tvärstabil och inte ens en uppflaxande rovfågel brukar få honom att annat att haja till.

Men nu, om ni bara visste vilka monster som gömmer sig överallt. En tillsynes helt vanlig sten gömmer ponnyätande, sabeltandade MONSTER och kräver drastiska, stora reaktioner. Huvudet går närmast som en pejl för att leta rätt på nästa monster...

Jag vet VARFÖR han blivit kollrig, jag vet att det är mer arbete som krävs. Men det är inte lämpligt just nu, och därför behöver jag hitta ett sätt runt det hela under en period. Men jag har lite dåligt med ideer. Det går ju rida honom djup och runt, visst. Då ser han inte en massa spöken. Men det är ju inte en riktigt lämplig lösning att ta till hela ridpass.

Därav tanken på blinkers, men jag har noll koll/erfarenhet av det, och innan jag provar tänkte jag höra lite från de som vet mer så jag slipper riskera en väldigt obehaglig överraskning..

Sv: Skygglappar/blinkers/liknande - blir hästarna mer eller mindre tittiga?

Mammas ena körhäst som var ganska tittig blev betydligt lugnare o mer koncentrerad när hon fick skygglappar, men då handlar det just om de saker som de "letar upp" att bli rädda för som du säger. När det däremot kommer en hel flock med hästar/får/kor/whatever bakifrån i full kareta så är skygglappar absolut ingen fördel..
Du kan nog bara prova. Vissa hästar funkar inte alls med skygglappar, medan andra trivs bra. Prova o se.

Herrn är även nu under tosserierna HELT cool 'bakåt'. Ja nu kommer det ju sällan saker bakifrån, men han sneglar aldrig bakåt för att hitta saker att tossa för. Utan snett framåt och åt sidan. Typ exemplet är att låta huvudet gå som en pejl för att hitta nåt att fokusera på, och så ser han en sten snett framför oss på vägen, och måste börja blåsa och dansa för den, och sen skygga lite i sidled och stirra på den när vi går förbi. Direkt vi är förbi gäller det att hitta NÄSTA sak, och göra om det.

Ofta så kan man precis när man är bredvis sakern i fråga kasta sig rakt upp i luften eller rakt åt sidan med - stenen tänkte ju anfalla PRECIS när man gick förbi. Jättecharmigt..

Stundtals reagerar han på saker rakt framför, som idag när det gick från frisk galopp till grisnit på en nanosekund för nåt synnerligen livsfarligt men osynligt framför oss. Det går ju knappast få bort, men just det där eviga sneglande vid sidan av vägen kanske?

Min erfarenhet är att de bara blir mer osäkra om man försöker hindra deras syn och hörsel.

Även om det bara är 'fjoll' och för att liva upp tillvaron?

En häst som var tittig på riktigt skulle jag inte fundera på att begränsa synen för, utan desentisering (dvs miljöträning).

Men det här är egentligen en HELT otittig herre, som dock har brutalt med överenergi, jobbar långt under sin kondition och dessutom tycker att det rent allmänt behöver livas upp turerna lite då det är för mycket på rutin.

Det jag menade var just det, vår häst är heller ingen som normalt bryr sig om saker som kommer bakifrån, men med skygglappar ser hon inte alls utan hör bara, o då blir hon mer orolig med än utan skygglappar, dock inte så att det blir svårhanterligt (oftast). Men för fjanterier "jag har inget bättre för mig just nu än att leta saker att bli rädd för", funkar det bra o det behövs ingen diskussion för att få fokus på jobbet.
Är dock medveten om att alla hästar inte fungerar likadant så som sagt, det enda man kan göra är ju att prova.

Är det överskottsenergi brukar de ju sällan sluta "skoja till det" för att de får skygglappar/blinkers. Bär de på en uppbyggd energibomb sas så måste den energin få pysa ur på ett eller annat sätt.
Om hästen nu inte går att jobbas mer, antar att den är under rehab eller likn, så kommer den samla på sig energi och då och då behöva släppa ur sig den.

Har man superlydnad på hästen kan de hålla sig i skinnet hela ridturer och balla ur i hagen. Men är det frågan om mycket, mycket energi så är det ju med vissa individer svårt.

Jag hade hellre ridit den lite djup och rund om man inte har möjlighet att träna bort alla nipprigheter. Djup och rund och konstant sysselsatt.
Eller jobba hästen för hand om den inte får kasta sig runt för mycket. Då kan man om den är lite olydig uppsuttet kanske lyckas hejda den så den inte gör illa sig/sliter upp skada(om det är därför den inte får jobba fullt).
Offroad i skogen kan också vara bra, rejält i terräng.

Nya saker som gör att den får tänka, tänka, tänka är också bra om den inte får röra sig så mkt.

Blinkers och tussar brukar sällan göra mycket till om det är öerskottsenergi. Och någon gång måste de ju bort. Då kan man få ta samma problem igen..
Vi hade ju diverse anordningar på travarna. Men det var inget skoj de gånger man blev utan eller då de skulle vänjas bort från det. Då jäklar fick man hålla i sig. Och konvalecenter etc som skulle startas upp igen fick man ingen hjälp av blinkers, luvor, tussar etc. Ville de pysa ur energi så kom de på något annat sätt för det.

Precis, det är under rehab. OCH liten hage. Dessutom fick vi 'backa' lite och därför ligger han just nu och jobbar under sin kondition. Så jag har full förståelse för att han är glad i hatten. Och han är ingalunda alls svår egentligen, en annan häst under samma förutsättningar skulle nog vara närmast oridbar. Speciellt med den mycket uppiggande krispiga höstluften som nu är och får varenda häst att hitta ny energi.

Det flög upp en skock fåglar en meter bredvid oss, och han studsade till men inte mer - så han ÄR en darling under omständigheterna. Haken är att omständigheterna även innebär en hyfsat 'ny' whiplash hos matte sen en bilolycka för en månad sen, så det är inte riktigt bra med de 'ryck och knyck' som blir när han tossar, och det är väldigt obra om jag skulle åka av.

Djup och rund är ju vad jag tagit till nu, men det känns inte riktigt bra/i linje med rehaben att rida hela pass så tyvärr. Samma anledning gör ju att det blir svårt med sysselsättandet med, vi får 'leka' lite sidvärts osv - men ska ju inte göra krumelurer och tempoväxlingar och grejer hela passen. Inte trava långa sträckor heller, utan traven ligger i 2-minutersintervaller. Nyss fått börja galoppera, en minut åt gången.

Jag varierar så gott det går utan att krasha hela rehabplanen (GÅR det inte hålla sig till den så går det ju inte, men det vore otroligt bra OM det gick, det tycker även jag). Men jag fattar ju att han har massa överenergi och tycker det är boooooring det vi pysslar med. Men det gör det problematiskt på flera plan just nu.

Det är tack och lov ingen risk att slita upp en skada eller så (då hade jag nog hissat vitflagg och sederat). Dock har han haft en ganska tråkig historik med att behandlas - bli bra - sättas igång - kännas kanon - krascha 2 mån in i igångsättningen (utan att vi ens fattar varför egentligen).

Han har gjort en 'halv' krasch den här gången med, dock var det tack och lov inte ett 'återfall' utan verkar varit något mindre bara.
Men iom historiken så vore det ju så oändligt bra om man kunde hålla sig till planen nu, som är en väldigt låångsam igångsättning med väldigt gradvis utökad belastning, och just intervallerna för att kunna kontrollerat öka belastningen men med minimal risk att hamna i ett läge där han blir muskeltrött och lederna tar stryk. Att han står i liten hage är av samma anledning, ge maximal chans att få en kontrollerad igångsättning och komma up i fullt arbete utan att bralla sönder sig i stor hage/den felkällan fullt ös medvetslös innebär i större hage.

Än har det gått bättre än tidigare, vilket ju gör mig än mer angelägen om att försöka få projektet i mål så att säga. Att OM det skiter sig igen åtminstone slippa fundera på om det blev för mycket för fort, om det var för han härjade runt i hagen, om han halkat i hagen - ja du fattar.

Så, jag har all världens förståelse för varför han beter sig som en liten mupp - men jag vill göra vad jag kan för att minska det men utan att behöva överge planen. Men jag är medveten om svårigheterna med det :S

Ok, misstänkte att så var fallet.

Ja, men då är du också medveten om att energin måste få pysa ur på något vis.

Svårt att ge råd när man inte vet vad han rehabas från. Men rent generellt så är det ju oftast bättre att låta dem gå lite mer kontrollerat än att de ballar ur i hagen eller håller på och hoppar.

Jobbigt med din skada med! Jag har också whiplash. Så jag vet att man gärna är försiktig då man är nyskadad eller har extra ont. Att man sitter stadigt kvar kan ju då även snudd på vara en nackdel iom att det kan bli en för kraftig knyck i nacken om hästarna slänger sig.

Hur reagerar hästen på rejäla tankenötter? Kan han bli lite tröttare av sånt?

Är det så att du också har ont så kanske du kan be någon annan testa blinkers och ev tussar och huva. För om hästen skulle bli värre med blinkers så kanske det är dumt om du måste sitta genom de kasten. Du är väl kanske i ett akut skede med din skada?
Man bör ju vara jäääävligt försiktig tills det akuta läkt.
Och beroende på hur trasig dinnacke är så bör du kanske vara försiktig permanent.
Så kan du få lite hjälp med att trubba av hästen nu när du är trasig så kanske det är ett smart val.

Nacken har so far inte varit några större problem pga kastem. Det är dock olyckan/nacken som gjode vi fick backa lite, han blev dels stående en dryg vecka, och sen red jag ungefär var tredje dag och väldigt korta turer - just för nacken gjorde så satans ont. (Samtidigt ville jag verkligen inte lägga ner igångsättningen när vi kommit så långt, för att få börja om hela skiten om X tid - på en ännu mer taggad häst..)

Nu gör den inte ont av att rida, och än har jag följt med lagom mjukt när han skuttat runt, så nacken har sluppit få nån ryck eller knyck. Men det är ju alltid risken, och den ökar ju med ju fler skutt och fnatt han gör - och det skulle verkligen inte vara bra om det blev en knyck nacken fick ta.

Ingen hemlighet vad han rehabas från, men det är i princip det jag skrev - från att oförklarligt krasha under igångsättning typ. Han har haft återkommande problem med ledinflammation VB sen ett år tillbaka. Grejen är att det finns 'ingen anledning' varför han ska få det. Men han svarar på behandling, friskförklaras, sätts igång - och krashar igen under igångsättningen. Oavsett om han vilat månader mellan beh och igångsättning, eller har 'skrittats ihjäl' innan trav, eller satts igång lite snabbare. Det här är i princip 'sista chansen' ;( Och som jag skrev innan då ett försök att kontrollerat och utan att det krashar igen få igång honom fullt ut och att han förhoppningsvis då ska vara stark nog för att sen hålla.

Om det kommer att fungera/hålla hela vägen - ingen vet. Oddsen för det är ju statistiskt sådär. Men jag vill som sagt VÄLDIGT gärna få igång honom fullt ut enligt plan. Det här är liksom 'sista försöket' - och hitills har det fungerat bättre än tidigare *törs knappt skriva det*. Men det är låååångt kvar.. Och kan gå åt skogen any given day.

Han är extra problematisk då han hellre faller död ner än avslöjar att han har ont. Han är fullt kapabel att lura även veterinärer. Han säger inte till att han har ont förrän han inte har några trix kvar att lösa det ändå med. Vi (jag, vet, kiron) har lärt oss den hårda vägen att små saker som sämre bjudning innebär att han HAR ont hur fräsch han än spänstar runt på lina t ex. Det gör dock att det i dagsläget inte är ett alternativ att slänga upp annan ryttare. Nu har jag ingen att slänga upp, men om jag så haft det så är det inte ett alternativ just nu då så mycket avgörs av hur jag tycker han känns så att säga.

Så, på ett sätt är jag jätteglad att han är pigg som en spigg och kokar över. Det betyder han INTE har ont, och att han mår BRA och känner sig glad, stark och fräsch. Men som sagt, det komplicerar litegrann ;)

Förhoppningsvis kommer det bli bättre när dels den här höstenergin lägger sig, och han får blåsa ut lite mer energi genom att vi börjar galoppera (har bara galopperat i tre dagar än, hela 1 minut gånger 2 per pass) och galoppen ökas. Men jag vill helst hålla mig kvar i sadeln tills dess - om inte annat för det är en enorm felkälla med 'ponny skickar av matte och galopperar hem i fullt fräs - kan det vara DÄRFÖR han är halt igen'...

Vad menar du med rejäla tankenötter? =)

Kass bild, men såhär provade jag:
255472_326523664110280_976675939_n.jpg

Och en gång är ju ingen gång, men med ett undantag en otittig, kontrollerad ridtur! Han försökte pejla efter spöken i början men räckte ju att jag ställde honom minsta lilla så såg han 'inget' åt det hållet. Han tittade lite när vi skrittade på lång tygel, men mer just titta och sen släppa det.

Blev lite bakskygg/varse precis när jag tränsat, men hade glömt det ute på stallplanen. Kom inget bakifrån på turen dock, men.. Däremot märkte jag precis det jag misstänkt och även varnats för. När en fågeljävel (det kryllar av stora sjöfåglar här :S)flaxade upp 50 cm vid sidan om oss, och just på sidan av oss så blev den en sjujäkla reaktion mot vad det brukar. Iom att han inte såg den/såg ordentligt men hörde.
Men, hellre EN sån (sålänge jag sitter kvar iaf..) än fyrtioelva nitar, sidoskutt och så vidare under varje tur.

Imorgon ska jag testa vägen han sista tiden varit en ren PINA på, där det knappt gått att rida första kilometrarna för det bara spookats och flippats...

Varför inte tömköra ett tag? Lättare att hålla sig neutral och inte spänna sig, i mitt fall iaf. Samt att man kan aktivera huvudet utan belastning från ryttare. Jag tycker det är effektivt att tömköra i ganska svårframkomlig terräng, då blir de ofta trötta i huvudet när de måste koncentrera sig på vart de sätter fötterna. Samt att det stärker hästen och den blir mer säker på foten.

Hoppas det löser sig för dig och att pållen blir bra!
/Amanda

För att jag inte har en sportkepa att hinna med att springa i trav och galopp, allrahelst inte om jag ska försöka ha hästen på tömmen och i form samtidigt ;)

Blinkers hjälper - men bara till en viss mån. Första halvan av turen på 'omöjliga vägen' var lugn och trevlig. Sen kollapsade det mesta och blev en all time low. Finns det inget att titta på att spooka för kan man göra det ändå åt osynliga monster.

Blev en promenad hem och sen 4 kilometer ny tur på annan väg för att blåsa ur energi, halva sträckan trav och halva galopp. Han var inte ens svettig efteråt. Så som sagt han har ju en kondition mångt högre än det jobb han bör göra.

Men vi får väl försöka hålla oss på den vägen (den fungerar bäst), varva blåsa ur energipass med pass mer enligt plan. Och be till gudarna att han håller för det.

(Tyvärr är den vägen alldeles, alldeles för kort för att vara funktionell igångsättningsmässigt, den är 4,3 km fram och tillbaka. Vilken är ungefär hälften av vad vi behöver så att säga. Rida den två gånger lär vara ett utmärkt recept för att han ska tycka det är HELT poänglöst tråkigt och börja spica upp den massor med. Elände...)

Vad trist, låter som ett rejält energiknippe!
Men igen hoppas det löser sig för er!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka