Skydd mot bootsskav

moli

Trådstartare
Såg någonstans på internet ett skydd i neopren som man kunde fästa med kardborre runt karlederna när man har gummiboots på för att förhindra skav. Men kan nu inte hitta dem! Någon som har något tips?

Sv: Skydd mot bootsskav

Dom finns i shires katalog så du kan ju kolla med en butik som säljer deras saker om dom kan ta hem!!!

Kan tipsa om suveräna boots som inte skaver Globus i neopren med någon läderimitat på utsidan, helt suveräna skaver inte alls har dem på en häst hela dagarna i hagen, normalt brukar han få skav direkt men inte ett märke. Kan varmt rekommendera dessa.

Jag limmade fast nosludd på kanten av mina boots. Funkar jättebra och du kan dessutom själv välja vilken färg du vill ha på de ;)

Det finns självfästande lindor som är lätta att riva av en bit ifrån som jag brukar linda ett varv runt karleden innan jag sätter på bootsen. Aldrig fått skav.

Jag kom på nåt riktigt smart, min ena häst fick jättelätt skav. Jag köpte såna tennis-armband i jättemjuk frotte (från adidas :angel: ) och hade runt karlederna. Funkade kanon! :)

Travbutiker 8ex jägerso hästshop) har boots i olika mjukhet och gummimaterial. Finns supermjuka och tunna. Har haft ett par i naturummi till pålle som fått skav av "vanliga" boots och de gav inget skav alls.

Jag har funderat på att dra några varv Vetflex i karleden, det är väl det du syftar på också? (Självhäftande bandage) Det borde skydda bra, men tennisarmband var ju en skitbra idé. Har använt avklippta strumpor någon gång, är skitfult, men fungerar. Vill dock ha något diskret som jag kan ha på tävling utan att hästen behöver se ut som en mupp med nalle puh strumpor.

Tack annars för alla bra tips, skall prova mig fram och se vad som funkar bäst. Vill helst inte klippa sönder bootsen, men problemet kommer troligen av att de tar i lite i marken när hästen går. På sikt kommer de nog att slitas ner iallafall och bli lagom långa. (det är viktboots av tjock gummi så det är inte helt lätt att klippa i dem) Måste bara hitta något vettigt skydd så att hästen inte blir skavd. Att kladda på en massa fet salva innan användning har fungerat ok, men det verkar bättre med skydd.

Om jag använder en storlek mindre på boots så blir det istället en glipa fram. Skulle behöva en mittemellanstorlek.

Japp det var Vetflex jag menade. Min häst är svart så jag har svart linda. Väldigt diskret och de sitter bra.

Liknande trådar

Utrustning Skulle vilja ha lite tips av er som använder airbag väst. Har scrollat förbi någon modell som även hade skydd för nacken men hittar inte...
Svar
2
· Visningar
252
Senast: co-SMAD4
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 000
Senast: ako
·
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
553
Utrustning Jag har inte tidigare haft några större problem med skav vid skänkeln (lite nött kan det se ut på sommaren, men inte mer) men nu med...
Svar
14
· Visningar
1 157
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka