Skydd i lastbil?

alazzi

Trådstartare
Har hört att en del inte vill ha en massa skydd på hästen när den åker lastbil. Är det någon som vet vad som är bäst när hästen ska åka lastbil långt?

Täcke? Svansskydd, transportskydd?

När jag själv transporterar en skodd häst i vanlig trailer så har jag haft ovanstående skydd på men jag vet inte hur det fungerar med lastbil?

Sv: Skydd i lastbil?

Tycker inte det är någon skillnad på om de åker lastbil eller vanlig transport, är hästen skodd ska den ha transportskydd, är det en lite ovan eller nervös häst (oskodd) så åker skydden på då med.

/M

visst åker de bättre i en lastbil, men skydd har jag alltid på. Är ju bara dumt att chansa. Däremot så har jag hört att om man köper/säljer häst och de ska åka lastbil med en transporteringsfirma så finns det många förare som inte vill krångla med benskydd och sånt......men det fattar jag inte varför. Kanske för att det är okända djur, men de är ju vana hästar, å måste väll tänka på djurens bästa. Ja ja, hoppas dä går bra!! :banana:

Iallafall transportskydd på! om de e ovan häst så lan man ju linda... Då blir det ju inte lika "klumpigt"...

Hästen är resvan så den biten oroar mig inte.

Men jag har sett och hört att transportfirmorna inte vill ha skydd påp hästarna pga risken att skydden skaver eller hamnar fel så att hästen får panik pga av det.

När jag har skickat med lastbil har de inte velat ha skydd på hästarna för att det blir varmt och obekvämt efter många timmars åkning, och då börjar vissa hästar trampa och försöker få av sig dem. Vi har skickat på resor runt 50-60 mil ett par gånger, och alltid fått fräscha, hela hästar levererade.

Min stod lindad under resorna, men jag var ju själv med hela tiden och lindade av i pauserna och kollade henne osv. Annars hade jag skickat henne utan skydd.

Hon hade täcke på ett tag eftersom hon fick en frysattack, men efter några timmar varm hon varm igen så då tog jag av det. I bilarna är det oftast (?) klimatanläggning så det är lagom varmt för hästarna.

De gånger jag skickar med bil (har blivit ett par nu) har jag fått stränga instruktioner att det ska vara naken häst. De har t o m sagt att de inte lastar om de är en massa fjams på dem.

Inga problem för mig, jag kör naket i vanlig transport också.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
720
Senast: hastflicka
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
265
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.