Skvättig häst!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare LsT
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 950
L

LsT

Jag fick min ponny i slutet av September. Han är verkligen världens goaste och snällaste man kan tänka sig, men nu är det så att han är väldigt "skvätträdd" när man är ute och rider. Han hade aldrig sett kossor innan han kom till mig, så när jag och en kompis var ute och red så stod det några kossor intill grusvägen och han bara körde upp huvudet, gjorde en sk. "piruett" från stillastående och hoppade över ett ganska rejält dike ut på en äng och stack iväg, det är så han för det mesta gör när han blir rädd för något, t ex. när det kom en skällandes hund så gjorde han en liknande piruett och satte av åt andra hållet. Han har även backat ner i diken osv, när han sett något "ovanligt" men då har jag gått på ganska ordentligt med spöet så det har han slutat med , tack och lov.
Hursomhelst så skulle jag bli enormt tacksam om någon skulle vilja ge mig lite tips på hur jag ska få honom att sluta med det där? Jag vet att han testar mig osv, men nu har det gått över styr. Kan inte ens galoppera ute utan att han sticker/bockar/småstegrar. Han är rädd för;
Lysande tomtar mm. (men det har han börjar vänja sig vid.)
KOSSOR
FYRHJULINGAR
SKOTRAR ..och det är mycket fyrhjulingar/kossor/skotrar hos oss.
Sen finns det en massa andra grejer, men det här är våra största problem.
Men, som sagt så är han en ängel inomhus eller på ridbanan, en riktig läromästare. Vann t ex. första tävlingen med honom osv, han är utbildad LA.

Sv: Skvättig häst!!

Miljöträning, gå med honom förbi de "farliga" sakerna, NH/ledarskapsövningar för att reducera hans flyktbeteende. :)

Miljöträning, gå med honom förbi de "farliga" sakerna, NH/ledarskapsövningar för att reducera hans flyktbeteende. :)

Nej nej nej:mad:

Är det en läromästare så handlar det troligen inte om egentlig rädlsa utan om att den har olater som dessa. Det är inte helt ovanligt hos ponnyer tyvärr. Det har fungerat och den fortsätter. Och även om det är rädsla måste den lära sig att inte bara dra iväg sådär.

TS
Hur går det om du rider med andra? Om du går bakom andra, eller framför? Hur regarerar den då?

Kan du ha någon med dej ute en period om det fungerar? Så att du själv blir säker på ponnyn och hur du ska tex bemöta den i olika lägen.
Kan du ha någon vuxen med som går på marken?

När det gäller barn och ponnyer så tycker jag att säkerheten går allra först och därför skulle jag överväga att du under överinseende av vuxen kunnig person byter till ett bett som gör att du får stopp på ponnyn direkt om den försöker sticka iväg. :mad:
När mina barn var små hände det att vi fick hem ponnyer som hade lagt sig till med precis samma ovanor som din. Då bytte jag faktiskt till kimblewickbett som de fick rida med en period för att verkligen klara av att sätta stopp för den där typen av kasta runt och rusa-ovanor.

Det fungerade bra, t o m på en riktigt inbiten ponny, också en läromästare, men som lagt sig till med denna ovana eftersom flera tidigare ryttare blivit rädda och låtit honom slippa gå från stallet pga detta:cool:

Efter en period kunde man återgå till det vanliga tränsbettet när ovanan var bruten och barnet fått mer pondus i förhållande till ponnyn:idea:

Men byt inte på egen hand utan ha med en vuxen som visa hur du ska göra och som helst finns med när du rider ut och "provar".

Att börja hoppa av gör i värsta fall problemen större.

Jag tror att du måste sätta dig i respekt, men under en vuxens överinseende, du ska inte ge dig in i sådant här själv, för då tar du nog på dig lite för mycket och då slutar det rätt illa tror jag. Ponnyn har insett att du blir rädd när den gör såhär, och utnyttjar nu varje chans att skrämma dig så den slipper ifrån arbete, hästar är lata av naturen, det är en del av deras försvar mot fiender att vara lata när de kan så att de kan fly ordentligt när de väl behöver. De sparar all energi de kan helt enkelt. Och då har din ponny dragit det till sin spets genom att lura dig till att låta den slippa jobba eftersom du blir rädd.

Först och främst behöver din häst miljöträning i ridhus, ta in en skällande hund, ta in en lysande tomte, osv. Reagerar den inte på detta efter ett tag, så kanske det känns bättre för dig. Ta sen hästen på promenad med träns, och gå med en vuxen. Gå sen där du brukar rida, och låt hästen få en chans att vänja sig vid platser och saker utan dig på ryggen. Det kan bli mycket frustande, blåsande och steppning och liknande, men hur det än är, så är det bättre att göra så och du slipper trilla av i värsta fall. Låt den vuxne ha en longerlina fäst i tränset med så ni har lite att släppa efter på ifall ponnyn bråkar för mycket, så ni inte riskerar att hamna under ett par hovar.
Upprepa detta flera gånger, minst fem, sex gånger, och rid inte ut ensam, utan ha med dig en kompis om du prompt måste rida ut. Kanske ska du testa att rida i en paddock eller hage med, så att du är på inhägnat område, men ändå utomhus. Då kan ni båda vänja er vid att det inte måste hända något bara för att ni är ute. Personligen hade jag kontaktat någon duktig hästmänniska, typ instruktör eller liknande, och bett den hjälpa till med att etablera förtroenede mellan dig och din ponny igen, börja om från noll alltså. Det skulle nog behövas. Jag tycker kanske inte att du ska sätta på din ponny världens skarpaste bett, eftersom det är ett sätt att lura sig till att man har koll, faktum kvarstår, oavsett hur skarpt tränsad din häst är så är du ändå en fluga på ryggen och har inte en chans om den bestämmer sig ordentligt, och som det låter så är det på väg dit. Enda sättet att undvika katastrof är att lära din ponny att du är chef och då både på marken och på ryggen. Skaffa en tränare och träna på att få respekt. Önskar att jag kunnat hjälpa dig, på plats. Jag hoppas att du har tillgång till en eller flera vuxna, för detta kommer du INTE klara av själv tror jag.
Lycka till.
Jessica

Jo, han är inte rädd "på riktigt" utan bara fjollar sig, han är lat som du sa. Men jag vill inte sätta på honom ett skarpare bett heller för han är så pass känslig i munnen, det är svårt att förklara... men han blir inte stark "i munnen" som vissa hästar blir, utan han biter tag i bettet och går i "överform" . Jag brukar alltid rida ut med kompis, och då rider jag bakom. Det är olika, ibland kan det gå hur bra som helst, bara ponnyn har på ett ungefär likadana gångarter, om den går saktare , när vi ska galoppera t ex. bockar han sen typ lyfter han upp frambenen och står stilla sen far han iväg igen, direkt en häst bara rycker till när man är ute så hoppar han rätt upp i luften eller ut på vägen. Jag vet att dom är flockdjur och att dom typ är beredda på "fara" , men jag har ridit andra hästar också och sätt hur kompisarnas hästar reagerar, han är väldigt överdriven motför dom... Då sa en kompis att hennes häst är lugnare när hon rider ut själv, så då tänkte jag att jag prövar det, då red jag över vägen och skulle gå ut på lägdan, men då skulle han inte det så han backade ut på vägen och gjorde en "piruett" , då var jag på med skänklarna och spöet hela tiden så då gick han över och det var inte mer med det, men kanske 10 m senare tvärvänder han och knockar mig i ansiktet med huvudet, då sa jag till honom och gick tillbak. Det gick bra hela vägen bortåt, jag travade bara. Sen på hemvägen tog han tag i bettet, går i en jätte "överform" och galopperar i typ skrittempo eftersom jag höll in honom, tillslut fick jag stopp på honom, men det är då dom här rejäla bocksprången brukar komma.
Jag brukar gå ut och gå med honom ganska ofta, typ två gånger i veckan där jag brukar rida, och då är det inga problem. Eller, ibland så kan han ju fnysa och frusta när det är något nytt på ett ställe, men det är aldrig så han gör något. Som jag skrev så han är som en ängel i ridhus och på banan, spelar ingen roll om det är ute eller inne, bara det är inhängnat -paddock eller hage, allt går som en dans då. Det är rida ut som är problemet, och nu känner jag mig inte så säker på honom längre eftersom man aldrig vet om han ska tvärnita i galoppen för han ser "något konstigt", eller om han drar iväg eller gör dom här rejäla bocksprången osv. Det är det jobbigt när han bockar/sparkar bakut. Hans förra ägare säger att han alltid gjort det för han tycker det är så roligt att komma ut, men det vänjer jag mig vid nog.
Jag har honom uppstallad hos min ridlärare , vi har ridit ut några gånger och då har det gått bra! Några bocksprång, men det var som ingen fara. Han är ju hur snäll som helst annars, i all hantering osv, och på tävlingsplatser så bryr han sig inte om någonting. Tusen tack för svaren!
Loisa

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 636
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 346
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 256
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 240
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka