Skulle ni ha kvar försäkringen?

Bubbla

Trådstartare
Fick mitt nya försäkringsbrev från Folksam idag...med en nätt höjning av premien och försämring av villkoren; ny självrisk 2500:- + 10 % av kostnaden.

De tycker nu att jag ska betala knappt 4200:- per år för min 11-åriga halvblodsvalack. Han är försäkrad i A1-vetvård (50.000) och A1/A2 liv (10.000 i vardera, totalt 20.000).

Låter kanske inte så högt, men med lite bakgrund då; han är opererad i ett ben som unghäst och numera i princip utdömd av veterinären (inga papper skrivna men vet sa att det var förmodligen inga problem). Jag använder honom som lite mer än promenadhäst, skulle tro att han är i princip osäljbar som det dock pga sitt humör, dvs hans marknadsvärde är i princip noll.

Eftersom han redan är i princip utdömd och redan genomgått en stor operation i sitt liv är ju frågan om man skulle göra några större (dyrare) ingrepp på honom (?). Och de små ingreppen kommer ju i princip aldrig över de magiska 2500:-.

Angående livdelen så får jag ju inte ut A2:an om jag tar bort honom på grund av hans ben (vilket känns som den troligaste orsaken), dvs jag får ut max 10.000 minus avlivningskostnader.

Hur skulle ni göra? Skulle ni ta bort försäkringen? ( I så fall kommer jag sätta in motsvarande summa på ett konto utifall att.) Finns det några billigare alternativ på försäkring?

Sv: Skulle ni ha kvar försäkringen?

Bara veterinärvård med lägsta (fast) självrisk. Då får du max ersättning för måttlig vård men du är inte beredd att satsa hur mycket som helst om han blir riktigt sjuk.

På agria, andra har mostvarande, kan man själv räkna ut vad det kommer att kosta. I ditt fall blev ett exempel:

Försäkringsprodukt Agria Bas Veterinärvård
Grundsjälvrisk SEK 1500
Ersättningsbelopp SEK 30000
Självriskprocent 0,00 %
Tilläggsförsäkring Agria Plus

Pris SEK 3273/år

Jo jag funderade på det, men det kändes ändå som att man får lite för pengarna. Jag har aldrig kommit upp i speciellt mycket över 2500:- på klinik ens med röntgen på denna häst. Det skulle isf vara om jag blev tvungen att få honom opererad och det är ju frågan om man gör på denna häst.

Fick oxå brev från dom idag o höll på att svimma!!Våran ponny för 60.000 skulle kosta närmare 12000:-/år mot ca 4700:-!!.Ringde helt förskräckt upp mitt ombud,men dom hade gjort fel!!Puh d va inte såå illa

Är du säker på att det var 10% rörlig del? Känner inte till nåt om det och jag tecknade en försäkring för bara nån vecka sedan.
Då var fortfarande ALLA försäkringarna 2500kr i fast självrisk och inget mer. Det brukar stå att dom täcker till 100% tänkte du kanske sett fel?

Låter skumt att du skulle fått ett villkor som ingen annan har...
Om det står så i förs.brevet skulle jag ringa F och kolla så det inte är nåt fel.

Förresten.
Om jag varit du skulle jag ändrat din försäkring till endast vet.vård +A2 i lämpligt belopp. Jag skulle alltså tagit bort ena livdelen (A1) och bara ha en livdel som betalas ut vid ex. benbrott, tarmvred, olyckor, akut sjukdom m m dvs inga förslitningsskador eller liknande.

Då kommer du säkert att kunna minska din premie betydligt men får ändå pengar om han ex. skulle skada sig allvarligt att du måste ta bort honom på plats.

Jag gjorde så i våras på mitt ena sto eftersom försäkringen blev dyrare än jag ville.
Har nu en komplett vet. vård till 50 000kr samt A2 (dvs ej försl.skador) betalas ut med 30 000kr om ngt händer.
Det enda jag inte får ut på min försäkring är om hon blir så kallat "utdömd" , men jag sänkte försäkringspremien med 40%=mycket pengar!

Jag har svårt att tänka mig att du skulle få en försäkring utan reservationer i något nytt bolag. Vore jag du skulle jag behålla honom i det bolag du har och se över vilken del av försäkringen jag skulle kunna plocka bort.

Är du säker på att det var 10% rörlig del? Känner inte till nåt om det och jag tecknade en försäkring för bara nån vecka sedan.
Då var fortfarande ALLA försäkringarna 2500kr i fast självrisk och inget mer. Det brukar stå att dom täcker till 100% tänkte du kanske sett fel?

Låter skumt att du skulle fått ett villkor som ingen annan har...
Om det står så i förs.brevet skulle jag ringa F och kolla så det inte är nåt fel.

Jo, det stämmer att de gått över till 10% rörlig del utöver självrisken på 2500. Jag fick också nya försäkringsvillkor igår (och ny höjd räkning).

Jag skulle råda dig att ringa ALLA hästbolag och kolla.

För allas info finns det fyra.

Folksam
If
Agira
Sveland

I vissa kan man välja rörlig eller fast självrisk hos något bolag är det alltid fast.

/Frasse

Nä! Vad synd, jag tyckte att fast självrisk var så himla bra! Kanske var det bara ett knep att locka till sig kunder, och sen byta till 10 % igen...Då ska jag inte ha Folksam något mer. Synd, för jag gillade verkligen dom.

Japp, helt säker. Men det gäller från 1:a November och det är det datum min försäkring sätts om. Så du kanske inte får det villkoret förrän nästa år då. Men illa att de inte upplyser om det vid nytecknande.

Ändringen av ersättningen är en av anledningarna till att jag funderar på att säga upp min försäkring faktiskt, eftersom det från början var ett av de större skälen till att jag bytte till just Folksam.

Just A2-delen är ju den som känns meningslös på min häst eftersom det känns som rätt stor risk att han döms ut (eg. redan är det) pga hans ben och det ersätts ju inte av A2:an.

Nej det tror inte jag heller att jag skulle få, även fast han är A1:ad utan reservationer nu och har varit hela sitt liv. Så att byta bolag känns inte aktuellt. Alternativen är att sätta om försäkringen så att den blir billigare eller säga upp den helt. Lutar just nu åt det senare faktiskt.

Som sagt, om jag byter bolag kommer jag förmodligen få reservationer på hans opererade ben (med ev. följskador) och då känns ju försäkringen verkligen meningslös.

Jag hade slopat försäkringarna o sparat pengarna själv istället. Jag tycker det låter som att du ska ha kvar hästen så länge han lever.Du får ändå inte ut några direkta pengar på livförsäkringen så den hade jag skippat direkt, såvida du inte tycker att det vore det bästa för hästen att faktiskt bli utdömd.
Vet. vård beror lite mer på om du har råd att ta kostnaderna om der skulle hända något ganska snart som är värt att fixa. Du sparar ganska snart ihop en bra slant. O du skriver oxå att du troligtvis inte vill låta honom g igenom alltför omfattande grejer så jag hade nog kört oförsäkrat. Verkar i vilket fall inte vara en häst man byter bolag på.

Förut har jag haft en/två hästar o de har varit försäkrade. Men sen jag flyttade ihop med min sambo så har de blivit fem hästar . Då blir saken annorlunda. Av vana teckande jag försäkringar till alla vartefter de flyttade hit men sen en dag så slog det mig att det höll på att bli väldigt dyrt. Då räknade jag ut att hästarnas sammanlagda försäkringsvärde (liv) var summan av åtta års premier. Alltså om inte alla våra hästar dör inom åtta år så är det förlust för oss. Så där rök de försäkringarna. Vet. vård har vi kvar men snart kan jag inte motivera ens de försäkringarna. Jag är lite rädd för att vi ska bli "utdömda" lättare för att det finns ingen livförsäkring som ska betalas ut men jag hoppas inte det. Det känns som att om vi sparade de pengarna oxå så har vi snart jättemycket pengar till vård för hästarna.

Du resonerar i precis de banorna jag gör just nu!

Ja jag kommer ha kvar hästen. Pga hans opererade ben är ju hans värde lågt, han har dessutom ett lite knepigt ridtemperament vilket gör honom i princip osäljbar anser jag (och alla som känner honom). Om jag skulle döma ut honom inom snar farmtid så är det förmodligen av egoistiska skäl, dvs jag vill eg. inte ha en promenadhäst, men han har inte ont av sin gamla skada (men en rörelsestörning och han måste ridas med omdöme).

Händer det något normalt (veterinärvårdskrävande) så är man ju i regel inte uppe i 2500:- i alla fall och händer det något större så får jag bedöma det då känns det som. Jag har möjlighet att skrapa ihop en ganska stor summa fort om det behövs, så jag behöver absolut inte ta bort honom av ekonomiska skäl.

Förut har jag haft en/två hästar o de har varit försäkrade. Men sen jag flyttade ihop med min sambo så har de blivit fem hästar . Då blir saken annorlunda. Av vana teckande jag försäkringar till alla vartefter de flyttade hit men sen en dag så slog det mig att det höll på att bli väldigt dyrt. Då räknade jag ut att hästarnas sammanlagda försäkringsvärde (liv) var summan av åtta års premier. Alltså om inte alla våra hästar dör inom åtta år så är det förlust för oss. Så där rök de försäkringarna. Vet. vård har vi kvar men snart kan jag inte motivera ens de försäkringarna. Jag är lite rädd för att vi ska bli "utdömda" lättare för att det finns ingen livförsäkring som ska betalas ut men jag hoppas inte det. Det känns som att om vi sparade de pengarna oxå så har vi snart jättemycket pengar till vård för hästarna.[/QUOTE]

Förut har jag haft en/två hästar o de har varit försäkrade. Men sen jag flyttade ihop med min sambo så har de blivit fem hästar .
[/QUOTE]

Du vet om att ni får rabatt eftersom ni har många hästar? Vi har fyra stycken och efter en grundlig genomgång har vi hamnat på, som vi upplever, en kostnadseffektiv nivå.

Vi har alla veterinärförsäkrade (60000) med låg (1500:-) fast självrisk samt "Plus-försäkring" som ersätter även för veterinärens resekostnader upp till 1 000 kronor per behandlingstillfälle, medicin utskriven på recept eller utlämnad medicin, avlivningskostnader och kostnader för djurambulans.

Däremot har vi ingen Livförsäkring eftersom vi resonerar att om en dör så har vi tre kvar.

För oss är det viktigare att kunna ge en bra veterinärvård med begränsad egen utgift så länge hästen lever än att få ut mycket pengar när den dör.

Liknande trådar

Hästmänniskan Står i begrepp att förhoppningsvis köpa en 8-årig dressyrvalack för drygt 150’. Velar oerhört vad gäller röntgen och är mycket tacksam...
Svar
10
· Visningar
4 073
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama