Skrittmaskiner i träningen...

Bowman

Trådstartare
Skrittmaskiner används ofta inom travverksamheterna. Vad är er erfarenhet av skrittmaskiner?

Tänker närmast på bruksskicket av de skrittmaskiner ni sett eller använt? Har det varit bra eller dåligt? Hade det behövts förbättringar eller åtgärder på dem för att de skulle fungerat bättre och säkrare för både hästar och hästskötare?

Jag är dessutom intresserad av tillbud och olycksfall som inträffat med skrittmaskiner. Hur har de gått till? Vad var skicket på skrittmaskinen. Vad för skador vållade de hästen och/eller hästskötaren. Vad hade kunnats gjort för att förhindra olyckan eller tillbudet? Gjordes något för att det inte skulle hända igen?

Sv: Skrittmaskiner i träningen...

Vi har en Prowalker i stallet och den fungerar bra, servas en gång om året...a´jag har stått där i dryga två år och inga tillbud har hänt på den tiden iallafall

Vi har en Horse-trainer,haft den i 2,5 år o inga tillbud. Bra säkerhetsgrejer på den så den stannar om det händer något. Det jag skulle vilja att den hade är att det skulle gå o hissa upp i bakdelen så att det blir som nedförsbacke o inte bara uppför. Helnöjd med den.

Jag har varit på samma ställe som Martha. O då fastnade en häst me skon i grinden framför men hästen fick inga skador o grinden släppte o hamna på backen.
Jag har tycker att dom e bra.
Många olyckor händer för att folk inte tänker vilka hästar som e framför/bakom.

Har anvant tva olika och tyvarr vet jag inte vad det var for marke pa nagon av dem.

Den p gamla garden var en sexhastars med plankvaggar och gallergrindar. Det hande da och da att nagon hast sparkade i grindarna och vi vr tvungna att svetsa andarna pa gallret tillbaka pa ramen. Eftersom det bara var vi som anvande kunde vi valja sjalva vilka hastar som var pa samtidigt och om de kunde ga jamte andra hastar.
Tva "olyckor" jg kan komma pa. En unghingst larde sig att lyfta grindarna och sedan springa under. Ena annan gang sparkade en hast i vaggen sa en planka lossnde och slog i grinden bakom. Hasten dar blev radd och vande, sprang rakt in i nasta och vantade med tanten dar. Bada kunde slutat illa men vi hade tur och inget hande.
Kugghjulen var ratt utslitna da jag flyttade in sa det tog en del jobb.

Den nuvarande star pa traningscentre. Galler i vaggar och grindar och har tak. Har tar folk ingen hansyn till vad som gar i skritten och det har hant manga ganger att hingstar hamnar jamte brunstmarrar, unghinstar jamte varann som slass och annat sant trevligt. Tack vare det har det blivit mycket slit. Bade pa grindarna sjalva men aven motorn da grindarna kommer i gungning.
Har har det hant allt mojligt. Folk lamnar grinden oppen sa hastarna springer ut. Enn hast sparkade av kedjan (stangningen) pa grinden och alla kom ut. Hastar som nastan fastnar eller fastnar da de reser sig / forsoker betacka. Hastar som river sig i ansiktet / haserna da de brakar. En gang sprang en forspand hast rakt in i (ut)sidan och skramde in de 8 hastarna i 3 "boxar" - det var inte roligt att reda ut. Dock kommer alla de incidenterna av att folk ar idioter och inte tanker efter fore sas.
Samma dar - det storsta problemet mekniskt ar att kugghjulen vr utslitna och kedjan hoppade men med nytt kugghjul har vi inte haft nagra problem.

Har man inte gjort något för att "folk" inte skulle blanda hingstar, brunstmärrar med varandra? Har man heller inte gjort någon åtgärd rörande grinden så att hästarna inte kunde springa ut? Eller är det något man bara accepterar och låter det fortsätta på det viset utan åtgärd?

Gardsagaren tycker det ar upp till de "inneboende".
De inneboende tycker minsann de har lika mycket ratt som alla andra (vilket de givetvis har) men tar ofta inte sitt ansvar.
Losningen blir att de som ar radda om sina hastar samarbetar och fyller maskinen med "bra" hastar och sen far de andra gora som de vill senare.
Tex i vart stall har hastar som inte hor hemma pa skritten blivit i princip bannade. Hastar som inte kan ga med andra nara inpa gar efter lunch och har vakt (som vaktar pa andra som staller in sina hastar that is) och likadant med brunstmarrar.

Grinden byttes mot en starkare med battre kedja men det hjalper ju foga om man inte stanger densamma. Ett jakla kaos vissa dagar.

Det basta ar vid daligt vader nar alla vill anvanda skritten samtidigt. Det har varit bra nara med riktiga slagsmal ibland! (Mellan manniskor...) Problemet ar att folk ar egoistiska och inte forstar omsesidig respekt.

Det viktigaste for vara egna hastar ar att vi har bra koll pa stamningen i skritten och kommer det pa en brakstake tar vi av vara pa en gang. Som tur ar har vi vart stall precis intill. Man kan andra rutinerna hur man vill efetrsom det alltid kommer finnas nagon idiot som skall till att sabba for alla andra. Sa fort man fatt nagon som helst ordning pa det hela sa flyttar det in nagon ny som har en hingst som ar saaaaa snall, satter den pa en full skritt och sedan gar darifran i en halvtimma och ingen vet vems denna hast ar.

Nej, det funkar inte.
Ja, det ar mycket frustrerande.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Grenar Skrittmaskiner används ofta inom galoppverksamheterna. Vad är er erfarenhet av skrittmaskiner? Tänker närmast på bruksskicket av de...
Svar
10
· Visningar
3 195
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 801
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?