Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
För-och nackdelar?
Hur lätt/svårt är det? Effektivt? Risk att skada tänderna?
Hunden har en del tandsten, försöker borsta men det hjälper inte så mycket. Veterinären tycker inte det är såpass mycket att man bör söva och ta bort det än så det avvaktar vi med.
Man får vara lite försiktig med tandköttet och gärna ha en hund som samarbetar men jag ser inga nackdelar till att göra det. Tandsten leder ju på sikt till tandlossning så bättre att få bort den.
edit: Jag tycker att det är väldigt lätt att göra själv, iaf om tandstenen sitter så att det är lätt att komma åt.
Jag skrapar oxå själv, se till så att hunden sitter hyfsat bekvämt, jag brukar låta den sitta i soffan med stöd av ryggstödet o lägga huvudet där (har en RR). Sedan tar jag en sida i taget, bara utsidan och mellan tänderna. Min hund behöver lite svälj-pauser, men alltihop går rätt snabbt numera. Både kloklippning o tandskrap behöver göras så pass ofta på henne att enda alternativet är att göra det själv.
Skrapar en gång per halvår, hon är 7 nu.
Jag skrapar på mina ca varannan månad. På så vis hinner det inte bli så mycket och inte heller fastna så hårt. Det tar bara ett par minuter och hundarna har inget emot det.
Det jag hört är att man alltid ska skrapa från tandköttskanten och aldrig mot den eftersom det då kan åka in skräp som fastna och orsakar inflamation. Vet inte om detta stämmer men detskulle ju kunna vara så.
Jag gjorde det innan de började BARFa numera behövs det inte.
Jag upptäckte då att eltandborste var helt suveränt för att förebygga bildandet av tandsten.
Jag skrapar alltid själv. Fungerar jättebra. Hunden alltid lite spänd men han går med på det, utan problem. Får alltid berömm av vetten att det ser bra ut i munnen.
Mamma skrapade alltdi sina själv. Inga som helst problem. Hon har försökt med min lilla dam ett par gånger men det funkar ibland, men vissa dagar inte alls. Då är det svårt nog att få in en tandborste i gapet på henne
Skrapar då och då om det behövs, oftast på utsidan av dom stora huggtänderna. Och som falukorw skriver, alltid uppifrån och ner och aldrig gräva in under tandköttet.
Tandstenen är mineraliserade plack och är på långa vägar inte lika skadligt som placken - bakteriefilmen som vi människor borstar bort varje dag. För att hjälpa hunden gör du mer nytta med daglig tandborstning än att skrapa tandsten manuellt. Borsta även på tandstenen.
Att skrapa med en tandstenskrapa skadar inte om du inte är oförsiktig och repar emaljen. Man kommer sällan åt i tandköttsfickan på en vaken hund (även en snäll hund är inte tillräckligt stilla) men visst kan man testa med ett tandläkarinstrument som det någon visade på bild. För tandstenen på kronan funkar en tandstensskrapa avsedd för vetrerinärt bruk bäst.
Jag använder ett tandläkarinstrument och skrapar. Tar allt jag kommer åt, vilket i princip är alla tänder. Dock kan jag knappt skrapa insidan av tänderna (sidan mot tungan) men där använder jag en tandborste.
Brukar alltså skrapa vid behov och borsta tänderna så ofta jag kommer ihåg. Då använder jag en mjuk barntandborste och den med två huvuden som petosan gjort. Använder även petosans tandkräm för hundar men den är mindre uppskattat.
Hästmänniskan Senaste köpte jag efter en sökes-annons i en grupp på Facebook. Föräldrarna såg bra ut (korrekta) och hästen hade rätt färg och gulligt...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.