Skonings tråd.

nyistan

Trådstartare
Hej! Jag är ny här och har kollat runt lite på forumet. Efter att ha sett alla trådar om dåligt skodda hästar blev jag lite nojjig. Så ni får väldigt gärna kommentera min hästs hovar så att jag kan ta upp en diskussion med min hovslagare.

Fram
33210750.jpg

ej färdig
33210749.jpg


bak
33210753.jpg

33210751.jpg


Detta kan ju bli en tråd för alla som har frågor om sina hästars skoningar :)

mvh nyistan
 
Sv: Skonings tråd.

Jag tycker nog att det såg trevligt ut, ev om trakten kanske kunde varit liiiite lägre, men det där beror ju på hur hästen är byggd också.
Kanske liiite längre traktarmar skulle ge bättre stöd åt trakten?

Men om hästen rör sig bra och verkar nöjd så skulle jag vara nöjd.

Hornrören ser ganska raka och jämna ut, hovväggen verkar inte flyta ut, kronranden ser rak och jämn ut.
 
Sv: Skonings tråd.

Tack för ditt svar. Det roliga är att vi har diskuterat de två sakerna som du tog upp. Angående trakten så säger min hovslagare att vinkeln i benet skulle bli fel om han tog ner honom mer. Och jag tycker att det ser bra ut "vinkelmässigt". Men jag ser det du ser :)

Angående längden på traktarmen så provade vi att sätta på en storlek större först men med en historik att trampa av sig skorna valde vi denna skoperiod att ta den mindre skon. Det är en lite för rörlig unghäst detta som har en förmåga att kliva ur skorna.

Men han rör sig bra och verkar som sagt nöjd. Men det är alltid kul med nya ögon som kanske kan se sådant man inte själv sett. Då kan man ju få det ännu bättre! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
714
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej, Min häst har lite sådär hovkvalite just nu och jag är lite rädd att jag kommer behöva sömma om några sömmar innan nästa skoning...
Svar
2
· Visningar
370
Senast: Tsaren
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Ajda
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp