Skoning och ridning

aglaonema

Trådstartare
Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt och hållet nybörjarhästar. Stämmer detta?
 
Inte på min ☺️ Nu är han visserligen inte så motsträvig vid skoning längre men han var när han var yngre… fast ändå väldigt snäll och lätt att rida för vem som helst!
 
Min erfarenhet som fd hovslagare är att hästar som är jobbiga att sko inte sällan har problem i kroppen.
Ja det låter ju som ett logiskt samband om man tänker efter!

Min var jobbig med bakhovarna tills vi kom på att han ville stå lutad mot väggen för att få lättare att orka hålla balansen tillräckligt länge. Det borde man kanske märkt även i ridningen, men inte mer än att han blivit starkare och har bättre steg numera. Han var fortfarande väldigt lättlärd och arbetsvillig i ridningen även innan han byggt upp balansen.
 
Alla hästar jag sett som varit svåra att sko har alltid varit från länder som Estland eller Litauen, märkligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 552
Senast: Askur2017
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 534
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 499
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 064
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp