Sko inbillsk häst?

musen21

Trådstartare
Min häst har haft en låsning i ryggen som gjorde att han inte gick att sko på höger bak. Det var sist vi skodde som vi förstod att nåt var fel då varken jag lr hovis fick lyfta hoven, hästen bara sparkade. Efter ett andra misslyckat försök att sko så ringde jag en equiatriker som kom ut. Mycket riktigt så hittade hon låsningar och spänningar och behandlade hästen bla med akupunktur. Hästen rör sig helt annorlunda i hagen nu och jag ska fortsätta att massera honom. Nu till problemet. Hovslagaren ska komma ut nu och sätta på den sista skon och jag är orolig över att hästen förknippar honom med smärta och kommer att vägra. Att lyfta och sko dom andra hovarna är inget problem, bara höger bak. Jag är ganska säker på att hästen fortfarande kommer att tro att han inte kan stödja på vänster ben utan att få ont. Hur ska vi kunna "lura" honom till att stödja på det så han lär sig att det inte är någon fara längre? Har fått ett tips att ställa honom mot en vägg så han får stöd men behöver alla jag kan få! Jag sliter mitt hår här, hjälp!

Sv: Sko inbillsk häst?

Hur funkar det när du lyfter hoven för att kratsa ur den då? Tror han inte att han kan stödja på andra benet då heller?

Jag har aldrig haft nåt problem när jag har kratsat hoven. Det är när hovslagaren kommer som det tar stopp. Jag tolkar det som att han vet/tror att det kommer att bli en högre belastning. Det gjorde ju ont förr men nu ska det vara bra.

musen21 skrev:
Jag har aldrig haft nåt problem när jag har kratsat hoven. Det är när hovslagaren kommer som det tar stopp. Jag tolkar det som att han vet/tror att det kommer att bli en högre belastning. Det gjorde ju ont förr men nu ska det vara bra.
Om hästen tycker det är jobbigt,ge den små pauser så den inte provoceras till att få panik.
tex verka hästen ,låt den släppa ner hoven igen.
Spika i två söm så skon sitter still,släpp ner hoven,ta upp hoven igen fortsätt söm för söm ,ge hästen paus INNAN den protesterar,mkt beröm när den gör rätt,undvik bestraffning om den får panik för annars får den bekräftat att det äär obehagligt..
Det gäller ju att bryta det negativa ,hästminne säger man inte utan anledning och din häst har ju haft ont,nu måste den lära om att det inte gör ont längre,dvs lita på att det går slappna av igen..

Du som ägare måste oxå slappna av och andas.. och inte stå och hålla andan och spänna dig när hovis jobbar,hästen läser av dig och blir inte lugnare av att matte är orolig,fast jag förstår ju att du oroar dig..;)

Prata med hovisen och förklara att hästen haft ont om h*n inte vet om det så hovisen får förståelse för situationen.
Är din hovis en van hästmänniska med känsla,lugn och tålamod så går det säkert bra, i värsta fall får ni väl ge lugnande till hästen om det inte funkar och om hästen riskerar att skada sig själv och hovisen..

Men en drogad häst kan aldrig lära om ett beteende,den är ju drogad och inte närvarande liksom..fysiskt men inte psykiskt..

Man får prova sig fram lite med vad hästen pallar för ,lyssna på hästens signaler,vissa känsliga hästar uppskattar att man slår i det bakre sömmen på skon först,istället för att börja med de i tån,vissa hästar föredrar att man spikar i sömmen med jämna lugna slag,så de hinner med att hålla balansen om de är stela/har ont,kan låta löjligt men det har funkat på problem hästar jag mött.
Och att berömma/ge eftergift vid exakt rätt tillfälle,försöka hitta ett läge där hästen klarar av att stå med benet upplyft,att den verkligen står i balans på de övriga tre benen så det inte blir onödigt svårt för hästen att hålla balansen..
Man får försöka analysera vad exakt som stressar hästen,är det ett visst moment i skoningen den inte klarar av eller blivit skrämd av?
Brainstorma utifrån det och försök hitta en lösning.
Vissa hästar kan uppskatta en vägg som stöd,men vissa hästar kan oxå bli oroliga av att bli trängd mot en vägg,cellskräck liksom.. så läs av hur hästen vill ha det för att få tillbaks förtroendet igen.

Om alla inblandade behåller lugnet och en positiv inställning så brukar det lösa sig,hästar är fenomenala på att läsa av oss,om vi är stressade,oroliga eller irriterade så kan vi inte förvänta oss att hästen skall hålla sig lugn..kom ihåg ,andas !;)

När hästen förstår att vi förstår..då brukar det bli kalas!Lycka till!

Senast ändrad:

Hovslagaren är väl medveten om att hästen har haft ont och har förståelse för det. Vi ska försöka att göra som du har föreslagit men det största problemet blir att få hästen att lyfta hoven överhuvudtaget. Hovis kan inte lyfta benet överhuvudtaget utan hästen vägrar lr trampar ner direkt. Jag tror att kommer vi så långt som att hovis får lyfta hoven en liten stund så kommer det att lösa sig. Det är egentligen det som är största problemet. Vi får utrusta oss med en stor portion tålamod och jag ska försöka att andas...;) Tack för rådet iaf!

musen21 skrev:
Hovslagaren är väl medveten om att hästen har haft ont och har förståelse för det. Vi ska försöka att göra som du har föreslagit men det största problemet blir att få hästen att lyfta hoven överhuvudtaget. Hovis kan inte lyfta benet överhuvudtaget utan hästen vägrar lr trampar ner direkt. Jag tror att kommer vi så långt som att hovis får lyfta hoven en liten stund så kommer det att lösa sig. Det är egentligen det som är största problemet. Vi får utrusta oss med en stor portion tålamod och jag ska försöka att andas...;) Tack för rådet iaf!
Om du får lyfta benet och inte hovis..prova så här : du lyfter benet och överlämnar sen försiktigt till hovis.. ( du backar sakta bakåt mot hästens manke..)då lurar du pållen lite,kan funka..:confused:
Dels står du och skymmer lite, och hästen kanske inte först fattar att hovis nu håller benet,sen kan du ju stå kvar vid manken och lugna pållen lite genom att klia i manen lite eller nåt,kanske ge nån godbit .;)

En annan variant är att lyfta de andra benen ,ge beröm ,och sen vips av bara farten ta det besvärliga benet..ibland fokuserar man så mkt på det dåliga benet att man omedvetet spänner sig och gör att det låser sig i huvet på hästen ännu mer..ibland tror man att man är avslappnad men det funkar inte iallafall,och så ger man upp och vips slappnar man av och hästen lyfter benet,när man slutat försöka så envist..:angel: alltså att ibland vill man så mkt att det blir motsatt effekt,fattar du vad jag menar?

Förstår hur du menar! När hovis är här så får inte jag heller lyfta benet. Men det var jättebra tips som definitivt ska provas, tack! Förhoppningsvis så kanske han hinner känna att han kan stödja på benet innan hovis kommer också. Gud vilken lugnande inverkan ditt skrivande har, känner mig riktigt hoppfull nu! :)

Lilla Skutt skrev:
En annan variant är att lyfta de andra benen ,ge beröm ,och sen vips av bara farten ta det besvärliga benet..ib alltså att ibland vill man så mkt att det blir motsatt effekt,fattar du vad jag menar?

En ytterligare variant är att droga ner både hovis och hästägare så att åtminsonde de håller sig lugna! ;-)

Inbilsk häst??

Nja... :(

Om hästen inte vill lyfta för hovis beror det mest troligt på att den har ont. Har det funkat tidigare, men inte senaste gången så har något hänt.

Epuiterapeut i all ära... låsningar i all ära...

Vägrar hästen lyfta hoven även denna gång har den förmodligen ont. Hovis lyfter ju längre och på ett annat sätt än när ni kratsar hovarna. Tror inte att hästen "förknippar hovis med ont..." Ursäkta, men det låter som önskedrömmar...

Ta ut veterinär, gör böjprov och agera utifrån det.

Norrland

Det var ju vid sista skoningen som vi märkte att nåt var fel. Hästen var varken svullen lr varm i benen och det märktes inget vid ridning. Dock tyckte jag att han såg lite stel ut i hagen, han gick lite knyckigt med bakbenen. Därför misstänkte jag att det satt i ryggen och equiatrikern hittade mycket riktigt låsningar och spänningar. Nu har han ett helt annorlunda steg i hagen och jag är säker på att låsningarna var boven i dramat. Han lyfter hoven för mig och min sambo men hovis får inte ens en chans att försöka för hästen minns att det gjorde ont. Eller som equiatrikern sa "hästen tror att han inte kan stödja på vänster ben för då kommer han att ramla omkull". Hon jämförde hans symptom med en människa med början till ryggskott. Har man ryggskott så vill man definitivt inte stå på ett ben. Nu är ju detta åtgärdat och det vi måste göra nu är att få honom att stödja på vänster igen så han får se att det inte gör ont längre.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 977
Senast: animalasia
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 713
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar