Sv: Sko inbillsk häst?
musen21 skrev:
Jag har aldrig haft nåt problem när jag har kratsat hoven. Det är när hovslagaren kommer som det tar stopp. Jag tolkar det som att han vet/tror att det kommer att bli en högre belastning. Det gjorde ju ont förr men nu ska det vara bra.
Om hästen tycker det är jobbigt,ge den små pauser så den inte provoceras till att få panik.
tex verka hästen ,låt den släppa ner hoven igen.
Spika i två söm så skon sitter still,släpp ner hoven,ta upp hoven igen fortsätt söm för söm ,ge hästen paus INNAN den protesterar,mkt beröm när den gör rätt,undvik bestraffning om den får panik för annars får den bekräftat att det äär obehagligt..
Det gäller ju att bryta det negativa ,hästminne säger man inte utan anledning och din häst har ju haft ont,nu måste den lära om att det inte gör ont längre,dvs lita på att det går slappna av igen..
Du som ägare måste oxå slappna av och andas.. och inte stå och hålla andan och spänna dig när hovis jobbar,hästen läser av dig och blir inte lugnare av att matte är orolig,fast jag förstår ju att du oroar dig..
Prata med hovisen och förklara att hästen haft ont om h*n inte vet om det så hovisen får förståelse för situationen.
Är din hovis en van hästmänniska med känsla,lugn och tålamod så går det säkert bra, i värsta fall får ni väl ge lugnande till hästen om det inte funkar och om hästen riskerar att skada sig själv och hovisen..
Men en drogad häst kan aldrig lära om ett beteende,den är ju drogad och inte närvarande liksom..fysiskt men inte psykiskt..
Man får prova sig fram lite med vad hästen pallar för ,lyssna på hästens signaler,vissa känsliga hästar uppskattar att man slår i det bakre sömmen på skon först,istället för att börja med de i tån,vissa hästar föredrar att man spikar i sömmen med jämna lugna slag,så de hinner med att hålla balansen om de är stela/har ont,kan låta löjligt men det har funkat på problem hästar jag mött.
Och att berömma/ge eftergift vid exakt rätt tillfälle,försöka hitta ett läge där hästen klarar av att stå med benet upplyft,att den verkligen står i balans på de övriga tre benen så det inte blir onödigt svårt för hästen att hålla balansen..
Man får försöka analysera vad exakt som stressar hästen,är det ett visst moment i skoningen den inte klarar av eller blivit skrämd av?
Brainstorma utifrån det och försök hitta en lösning.
Vissa hästar kan uppskatta en vägg som stöd,men vissa hästar kan oxå bli oroliga av att bli trängd mot en vägg,cellskräck liksom.. så läs av hur hästen vill ha det för att få tillbaks förtroendet igen.
Om alla inblandade behåller lugnet och en positiv inställning så brukar det lösa sig,hästar är fenomenala på att läsa av oss,om vi är stressade,oroliga eller irriterade så kan vi inte förvänta oss att hästen skall hålla sig lugn..kom ihåg ,andas !
När hästen förstår att vi förstår..då brukar det bli kalas!Lycka till!