Skleros på travhäst,funkar som ridhäst??

Cappis

Trådstartare
hejsan! jag undrar om det finns någon som har haft en travare med diagnosen skleros?-det är relativt vanligt,men väldigt bittert..har en 4 åring som är behandlad ett antal ggr,med åkommande besvär efter en tid-har röntgat och fått beskedet att en operation troligtvis skulle inebära 50/50 chans att bli bra-men i detta fall,menas det att hon förmodligen ändå är för skör för att hålla hela vägen-hon har aldrig heller gått några tider,1,30 i träning-låter man henne vara,ser hon ut som en miljon efter ett par 3 -dagar i hagen,sedan kan hon motions köras,ridas,och det går bra,tills man tar en längre träningssväng på ett par mil,blir hon "stel som en pinne" i ena framknäet,vilket blir bra igen,efter ett par dagar-undrar om vad ni vet,tror ni att denna häst kan bli ridhäst,kan dom leva med detta?-blir det värre om några år?-förstår att denna häst inte kan tävlingsridas,etc,men som skogsmulle ibland????:cry:

Sv: Skleros på travhäst,funkar som ridhäst??

Jag erkänner mig helt okunnik om skleros.
Däremot skulle jag nog undvika att låta en häst med sådana problem bli ridhäst. Dels för att det ofta (=inte alltid, men ofta) är fel personer som köper hästar i låg prisklass. Och dels för att det förmodligen är olämpligt om den skulle börja tävlas i t.ex hoppning eller distansritt. För när hästen väl har bytt ägare så kan de använda den till tävling om de vill det. Och för mig skulle det kännas helt fel att ens chansa...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka