alextheasparagus
Trådstartare
Hej! Har hittat liknande trådar men ingen som har riktigt samma problem som jag. Jag rider en kallblodstravare som jag precis börjat galoppera med och det går helt ok, även om det går lite fort. Däremot har hon det senaste börjat skjuta ut bakdelen väldigt mycket (igen, hon gjorde samma sak i början av ”inridningen”), speciellt åt höger. Detta är nästan alltid bara i traven, och i början av passet brukar vi inte ha riktigt lika mycket problem, men mot slutet och speciellt efter galopp börjar hon skjuta ut extremt mycket, både på volt och rakt spår. Har övat på både öppna och sluta, voltövningar, och allt går bra i skritt men i traven blir det problem. Försöker jag ställa framdelen efter bakdelen, alltså ställa huvudet inåt i högervarvet eller utåt i vänster, vägrar hon och bara stannar istället och fryser fast på stället. Om jag gör en lätt öppna i skritt och sedan försöker öka till trav gör hon samma sak. Tänker att antingen är jag sned och omedvetet puttar ut baken med min vikt, eller så är hon helt enkelt inte tillräckligt stark. Då är frågan, finns det några bra övningar för det här, och vad gör man när det inte går att ställa framdelen efter bakdelen? Ska börja ta lite lektioner igen så småningom, men skulle vara bra med lite annan input fram tills dess!