Skjuten häst kan vara jaktbrott

Sv: Skjuten häst kan vara jaktbrott

Hoppas att det leder till fällande dom...

Fattar inte heller vad polisen surrar om, det ÄR ett jaktbrott som ska utredas av länsstyrelsen. Även om det inte handlar om ett vilt djur så har jägaren brustit i så många punkter så jag tvivlar starkt att denna kommer att få behålla sin licens/vapen.

Att det inte är jaktbrott innebär per automatik inte att det skulle vara något annat än ett brott. Det är ju fråga om vilken brottsrubricering åklagaren finner lämplig.

Skadegörelse som var på tapeten innan är ju också ett brott. Själv hade jag nog lutat åt allmänfarlig vårdslöshet...

---
Allmänfarlig vårdslöshet är ett brott enligt svensk lag.

Brottet är ett så kallat oaktsamhetsbrott, det vill säga att det inte kräver uppsåt. Allmänfarlig vårdslöshet står beskrivet i 13 kapitlet, 6 § i brottsbalken.

Man gör sig skyldig till allmänfarlig vårdslöshet om genom att vara oaktsam vållar brand, fara för liv eller hälsa eller omfattande förstörelse av egendom. Den typ av skada eller fara som vållats är av samma slag som vid brotten mordbrand, allmänfarlig ödeläggelse eller sabotage. Skillnaden är att den vållats genom vårdslöshet, det vill säga att man inte gjort det med flit.

Straffet för allmänfarlig vårdslöshet är dagsböter eller fängelse i högst sex månader. Är brottet grovt blir straffet fängelse i högst två år.
---
klippt från wikipedia

På travrondern står det att det var en travhäst i flugtäcke som sköts. Hur i h-vete kan man missta en travhäst för ett vildsvin? Jag har vildsvin här och möjligtvis kan man tro ett vildsvin är en liten liten ponny men även det är långsökt. Och hur kan man bara slänga iväg ett skott utan att vara säker på vad det är man skjuter på?

Och hur kan man bara slänga iväg ett skott utan att vara säker på vad det är man skjuter på?

Det där är ju det mest skrämmande av allt, hade jägaren stannat upp en sekund och verkligen KOLLAT vad det var han sköt emot, så hade ju detta aldrig hänt. Detta visar ju på att personen bara slet upp geväret och sköt DIREKT så fort han hörde ett ljud.

Tänk om (även om att skjuta en häst är illa nog) det hade varit en svampplockare som prasslade till i löven? Eller en skolklass med barn?

Jag tycker att jägaren ska bli fråntagen sin jakt/vapenlicens, för en sån vilda västern person som skjuter först och tittar sen är ju livsfarlig att ha ute i skogarna :crazy:.

Såvitt jag kan se framgår det inte av texten om jägaren SIKTADE på hästen eller om hästen träffades när jägaren missade ett vildsvin.

Detta är vad som står i aftonbladets artikel om händelsen:

Jägaren satt på sitt pass under vildsvinsjakten – men sköt en häst.

– Det kunde lika gärna varit en människa, säger hästens fodervärd till Aftonbladet.

Det är säsong för vildsvinsjakt och därför satt en jägare på pass nära Hampetorp utanför Örebro på lördagskvällen. Vid gärdet där han satt finns en hästhage angränsande – och jägaren gjorde ett fatalt misstag.

– Han får syn på någonting som rör sig, kastar upp bössan och bara skjuter. Han träffar vår häst som går där med ett vitt täcke på sig, säger hästens fodervärd till Aftonbladet.
Extremt jobbigt

Familjen som hade hand om hästen var inte hemma under kvällen, men en granne ringde och lämnade det tunga beskedet. Hästen hade funnits hos familjen i åratal.

– Det är absurt. Sådant här får inte hända på något vis. Det är extremt jobbigt för oss.

Polisen kom till gården under natten mot söndag, och händelsen rubriceras som förstörande av egendom. Något som fodervärden rasar över.

– Jag hoppas att personen i fråga aldrig mer får ha ett vapen i sina händer. Ändrar de inte brottsrubriceringen så tror jag inte att det händer någonting, säger han.

Han fortsätter:

– Om jag som jägare skulle skjuta en varg, som tillhör staten, riskerar jag sex månaders fängelse, 100 000 kronor i böter och blir av med alla vapen. Men skjuter du tamboskap så är det skadegörelse.
Kunde varit en människa

Han har varit i kontakt med det aktuella jaktlaget, men ingen ursäkt eller förklaring från dem hjälper.

– Det sägs att det var en färsk jägare som aldrig varit ute. Men det satt ungdomar och grillade en bit därifrån. Man sitter inte på pass och skjuter utan kulfång. Det kunde lika gärna varit en människa som träffats.

Länken: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7627227.ab

Ärligt talat tycker jag inte det spelar någon roll. Han skulle gett f-n i att skjuta in i en hage från första början.

Det där är ju det mest skrämmande av allt, hade jägaren stannat upp en sekund och verkligen KOLLAT vad det var han sköt emot, så hade ju detta aldrig hänt. Detta visar ju på att personen bara slet upp geväret och sköt DIREKT så fort han hörde ett ljud.
Så du vet precis hur det gick till?
Då kan du väl berätta för oss andra hur hela händelseförloppet såg ut!

* Det finns redan en tråd om denna händelse. Stäng gärna den här så slipper vi parallella diskussioner.

LIA

Jag vet nog exakt lika mycket som alla andra som diskuterar denna fråga men som inte var med själva.

Men du är en av få som beskriver hur det gått till och hur jägaren är och agerar.

LIA

Så vilket av det jag skrivit (baserat på det som går att läsa sig till om händelsen) är det du motsäger dig?

• Att om jägaren hade kollat en extra sekund innan han avlossade bössan så skulle han ha sett vad det var han sköt på?
  • Att det borde vara kännbara konsekvenser för att skjuta utan att kolla vad man skjuter på?
  • Att det är vilda västern att skjuta innan man ser vad man skjuter på?

Eller är det bara att du har en grinig dag och hakar upp dig på textens sammansättning? Skulle jag enligt dig ha skrivit mer i allmänna ordalag och avpersonifierat texten, eller hade det för dig räckt att jag i början skrivit ett "Jag tycker..."?

Eller du kanske tycker att man inte får skriva/beskriva någonting om man inte var där och var med om det (och lästa skildringar gills inte )? Då blir ju väldigt svårt att diskutera någonting överhuvud taget.

Överreagerade jag? Ja, kanske. Men man blir så trött på överdrifter och okunskap i trådarna vilket förstör nöjet att diskutera sakfrågor och principer.

Detta visar ju på att personen bara slet upp geväret och sköt DIREKT så fort han hörde ett ljud
. Detta finner jag märkligt att du känner till, utifrån vad som står i länkade sidor, med mindre du var där vilket du ju inte var.

Jag tycker att jägaren ska bli fråntagen sin jakt/vapenlicens, för en sån vilda västern person som skjuter först och tittar sen är ju livsfarlig att ha ute i skogarna
Vad/vem är en "vilda västern person"? Varför likställer du personer från "vilda västern" (antar du menar från den tid som västern var vild) med någon som "skjuter först och tittar sen"? Den bild jag har av dom personerna är, att dom mycket väl visste vad dom sköt på.

Eller du kanske tycker att man inte får skriva/beskriva någonting om man inte var där och var med om det (och lästa skildringar gills inte )? Då blir ju väldigt svårt att diskutera någonting överhuvud taget.
Man ska definitivt inte pådyvla folk handlingar om man inte har en aning om hur dom utfördes. Analogt bör man inte hitta på egna överdrifter för att göra sina inlägg mer intressanta eller det skedda ännu värre än det redan är. Diskutera kan man göra utifrån dom fakta(?) som media förmedlat och eller det man personligen känner till. Eller så håller man sig till principdiskussioner.
Aftonbladet är sannerligen inte ett objektivt sanningsforum. :angel:

LIA

Vi har diskuterat detta med våra jägarvänner och det är ingen av dem som tycker att detta ska behöva hända. Som jägare har man ju en rätt långtgående skydlighet att dels kontrollera marken innan så man vet om det finns inhängnader med tamboskap t ex, sedan får man ju aldrig avlossa skott utan att vara säker på vad det är man har på kornet.

Dels handlar det ju om träffbild, alla vill väl minimera antalet skadeskjutningar. Men det handlar också om att veta att det inte är en hukande svamplockare i bruna jeans man har i siktet.

Som sagt; det diskuteras bland seriösa jägare i större kretsar och detta är en olycka som aldrig hade behövt hända om man tagit sitt ansvar som jägare att vara 100 % säker på vad det är man siktar på.

Jag instämmer med allt det där. Det tjatas också om i varenda skrift om jakt...

Ändå händer olyckor!! Orkar inte rabbla upp allting igen, men läs gärna allt i båda trådarna. :)

LIA

Jag läser parallellt i bägge trådarna, och svarar i bägge också.

Som intresserad av jakt tycker jag detta är förfärligt, det är tufft klimat redan tidigare för seriösa jägare - så händer detta. Det ska till en exeptionellt bra förklaring för att inte dra skam över en hel jägarkår och det tycker jag är otroligt synd då goda seriösa jägare behövs för viltvården och dessutom tycker jag personligen att det är bättre att äta viltkött än kött från djur som är uppfödda endast för sitt fodervärdes skull.

Jag har bara läst denna tråd, så det är möjligt att det redan framförts i den andra men jag tycker det är rätt stor skillnad om jägaren siktar på en gris och missar eller ser "något" och skjuter direkt mot hästen.

Framför allt måste det vara viktigt för att bedömma hur stort delansvar jaktledaren har. Har, den tydligen oerfarne jägaren, tilldelats ett lämpligt pass och fått instruktioner om tillåtna skjutvinklar etc men flippat ur och skjutit i en "förbjuden" vinkel direkt mot hästen eller har jägaren följt intruktionerna missat ett vildsvin och av våda träffat hästen?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En häst i en hage på Jägersrovägen i Malmö misstänks ha blivit skottskadad, uppger Sveriges Radio P4 Malmöhus. När hästen skulle tas in...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under natten larmas polisen om skott i Mölndal. På plats hittas en skjuten häst.
Svar
0
· Visningar
238
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Att hästen skjuter ut eller in bogen har att göra med att den är oliksidig, vilket de flesta hästar är. Tränaren Anna Dufva bjuder på...
Svar
0
· Visningar
342
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hippson rapporterade i förra veckan om en händelse i Småland där en berusad man sköt ihjäl en häst. Inledningsvis var han misstänkt för...
Svar
5
· Visningar
1 694
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama