Skippa fullfoder och "blanda själv"?

S

samtson

Så har du äntligen även min analys kommit och det var ingen roligt syn. Hästarna kommer absolut att behöva tillskott och då bli ju tanken - vilket och vad?

Då vi bor på spanmålsodlande gård har jag fri tillgång på havre. Hittils har hästarna äit hö, havre, kli och mineraler, men med detta nya hö får vi som sagt räkna om. Har pratat med grannen som föreslog tillägg på soja. Hur känner ni? Kör ni med fullfoder rakt av eller blandar ni själva? Finns det någon som skulle vilja hjälpa mig att räkna ut en "blanda själv" foderstat till mina hästar? Det rör sig om islandshästar, övre medelåldern med olika behov. Finns intresse och lust skriver jag ut mina undermåliga värden. Annars är ni iallafall välkommna att svara på blanda själv och fullfoder frågan.
 
Sv: Skippa fullfoder och "blanda själv"?

Jag kan hjälpa dig räkna om du vill.

Skriv ut vad hästarna ätit förut och hur de ser ut i hull på det, eller ännu hellre vilket MJ-behov de har. Skriv också hur mycket de väger.

Du vill alltså grunda foderstaterna på grovfoder, havre och soja om det går!?!

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skippa fullfoder och "blanda själv"?

Vänligt av dig!
Här kommer min super analys: Smä.Prot foder 10g Energi 7,0MJ, Ca 1,5g, P 1,3g, Mg 0,5g, K11,5g, Torrsubstans: RåProt 46g, Smä.Prot 12g Energi 8,3MJ.

Häst 450kg, 18 år ständigt rund har ätit 4,5kg hö, 5dl havre, 2,5 dl kli och miner blå + biotin. Häst 425kg, samma foder men mera hö, inget biotin, normalt hull 17 år föll ur lite i fjol. Hästarna motionsrids vintertid 4-5 dagar/vecka i lugnt sällskaps tempo. Mycket ute, inne på natten. Står på halm som inte äts upp.

Vill gärna ha en foderstat på hö, havre, kli, mineral, soja kanske betfor eller lite lite pelletrerat fullfoder om det behövs (vill gärna slippa ge kilovis). Tack på förhand.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skippa fullfoder och "blanda själv"?

Till min första häst hade jag Krafft. På senare år har vi kört havre + betfor, och i fjol soja till det. Det är islandshästar det också. Lucern tycker jag också fungerar bra. Men som sagt - ingredienser och blandning av foderstaten styrs självklart av analysen på grovfoder.

För vår gamling i undermåligt hull var dock både Krafft Breed och Protein suveränt :)
 
Sv: Skippa fullfoder och "blanda själv"?

samtson skrev:
Vänligt av dig!
Här kommer min super analys: Smä.Prot foder 10g Energi 7,0MJ, Ca 1,5g, P 1,3g, Mg 0,5g, K11,5g, Torrsubstans: RåProt 46g, Smä.Prot 12g Energi 8,3MJ.

Häst 450kg, 18 år ständigt rund har ätit 4,5kg hö, 5dl havre, 2,5 dl kli och miner blå + biotin. Häst 425kg, samma foder men mera hö, inget biotin, normalt hull 17 år föll ur lite i fjol. Hästarna motionsrids vintertid 4-5 dagar/vecka i lugnt sällskaps tempo. Mycket ute, inne på natten. Står på halm som inte äts upp.

Vill gärna ha en foderstat på hö, havre, kli, mineral, soja kanske betfor eller lite lite pelletrerat fullfoder om det behövs (vill gärna slippa ge kilovis). Tack på förhand.


Oj hjälp vilket proteinfattigt hö! Det var nog det värsta jag har sett. :crazy:

6 kg hö
2 kg lucernhack
300 g soja
200 g vetekli
1 mått fosforbalans
1 mått biomag
+selen och vitamin e

Det ger 65 MJ och smb rp/MJ = 6,3

Om de blir för smala kan du lägga på 1 kg hö, 50 g soja och 100 g kli ytterligare, det ger 73 MJ och smb rp/MJ: 6,1. Lägg på havre om de behöver ännu mer mat.

Det här är bara ett förslag, du får säkert fler.

Lycka till!
 
Sv: Skippa fullfoder och "blanda själv"?

Äter hästarna halm också är det i princip omöjligt att få till en balanserad foderstat.

Den första hästen har gått på alldeles för lite mat tidigare.

Förslag häst nr 1

5,5 kg hö
1 kg lucernhack
400 gr soja
500 gr vetekli
50 gr miner blå

MJ 62
Smrp/MJ 6,01
Ca/P 1,53
Ca/Mg 2,76

Häst nr 2.

Jag skulle nog testa att ge samma som till den andra hästen. Behöver de mer mat så ge havre.

mvh Jessica
 
Sv: Skippa fullfoder och "blanda själv"?

Tja tack för era svar. Det verkar nog få lov att bli ett fullfoder trots allt som det ser ut. Häst nummer 1 är rund men bra och välmusklad, så för lite mat kan han inte ha fått. Höt vi hade förra året var i mångt och mycket bättre än detta som vi köpte i år.
 
Sv: Skippa fullfoder och "blanda själv"?

Om hästen väger 450kg då är 4,5kg hö alldeles för lite, då en häst ska ha minst 1,2kg hö/100kg häst.
 
Sv: Skippa fullfoder och "blanda själv"?

Okej då bestämmer vi det - min häst har fått för lite mat. Det är verkligen jättebra att man räknar och kalkylerar och allt ska vara precis, men med den foderstat, det hö och den mängd hästen fått tidigare har han mått mycket bra, varit mycket blank, frisk, pigg och haft fina välutvecklade muskler. Kanske har det inte varit helt fel trots allt? Hästen i fråga är rund i dag pga bete och förhoppningsvis kommer jag kunna jobba ner hans vikt till vad den ska vara innan det blir dags att stödfodra igen (450kg är dagsvikten).

Som en parantes kan jag tillägga att min höanalys varit felaktig och vi kommer att göra en ny, så vi kan lägga denna tråd till handlingarna så länge.
 
Sv: Skippa fullfoder och "blanda själv"?

Det finns vissa riktlinjer som är utredda av agronomer vad gäller hästens utfodring, ex underhållsbehovet vad gäller MJ och stråbehovet.

Om vi säger att din häst bör väga 400 kg så är stråbehovet (1,5 kg hö (1,2 kg ts) per 100 kg häst): 1,5 * 4 = 6 kg hö.

Underhållsbehovet (alltså vid ingen ridning alls) blir: 400^0,75*0,5 = 44 MJ Lägger man till 10 % i träningstillägg är vi uppe i ca 50 MJ.

Din gamla foderstat på 4,5 kg hö (8 MJ / kg ?) och 5 dl havre (ca 0,5 kg ?) ger ca 40 MJ. Ditt hö måste innehålle 10 MJ per kg foder för att 4,5 kg och 0,5 kg havre ska räcka.

Men varför fråga om du ändå inte tar det vi skriver på allvar??

Fortsätt så som du gjort så blir ju alla nöjda (utom då kanske hästen)!!

Jessica
 
Sv: Skippa fullfoder och "blanda själv"?

Det känns verkligen jobbigt att det ska behöva bli så här. Jag tar absolut det ni skriver på allvar och jag är absolut seriös som ber om er uppfattning. Känner bara så här i efterhand att jag kanske inte var så jätte noga med min uppskattning av vikt på hästar och foder. Hemma får hästarna som minst den högiva jag angett, men sedan ökas höt på beroende på väder och vind. Det jag angav var mest ett riktmärke. Därför känndes det jobbigt att ni påpekar att min häst äter för lite. Sedan går dom ute i hagar med mycket förna, och även om det inte är direkt näring i det äts det en hel del.

Sedan blev ju tydligen min analys fel och måste göras om. Jag kan absolut erkänna att jag fodrat mina hästar på den extremt luddiga "känslan" och efter ögat hur hästarna mår. Denna vinter ska jag göra detta på "riktigt" med analyser och rätt fodermängd. Jag frågade er som en total nybörjare, trots att jag har haft hästar länge. Jag har nu tagit reda på hur jag korrekt ska kunna mäta för att uppskatta hästens vikt rätt. Jag kommer gå hem, ta en ny analys, kolla hästarnas vikt och sedan återkomma igen med en seriös förfrågan. Hemma hos mig är det ännu ingen panik med att börja stödutfodra, så jag är bara ute och "känner mig för" här och tar reda på hur man kan göra - för jag vill verkligen att det ska bli rätt!

Jag hoppas att du/ni godtar min ursäkt för att jag "snäst", jag har kännt mig lite kränkt.... Hoppas vi kan föra en bra dialog även fortsättningsvis?

Jag är MYCKET intresserad och tar er på STORT allvar.
 
Sv: Skippa fullfoder och "blanda själv"?

Självklart ska vi föra en bra dialog!!!

Vi börjar om från början tycker jag. :bow:

Återkom gärna när de nya analyssvaren kommer, så kan vi se om vi inte kan få till en foderstat enligt konstens alla regler, så inte ens den mest inbitna foderstatsräknare har något att invända. :angel: :D

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 150
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 509
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp