skimmeltumörer prognos? Kostnad?

sommarvind

Trådstartare
ett 20 år gammalt skimmelsto har fått skimmeltumörer intill analöppningen.
Vad finns det att göra?
Risk för att dom kommer tillbaks? Stor eller liten?
att operationen blir lyckad stor chans?

Kostnad för operation?
behöver hästen in till klinik eller kan de göras hemma av distrikstveterinär?

Sv: skimmeltumörer prognos? Kostnad?

Du bör inte göra något öht, låt dom bara vara! Börjar man skära så är risken att dom blir maligna större. Så länge dom inte blir så stora eller sitter på ett ställe där dom är i vägen är det ingen fara, nästan alla helvita skimmlar får melanom.

Sv: skimmeltumörer prognos? Kostnad?

Min dam har haft tumörer runt analöppningen, åtminstone sen 10 års ålder... Hon hade det när förra ägaren besiktade henne inför köp. De var exakt lika stora 7 år senare, när jag köpte henne och idag, när hon är 27 har de blivit några fler och något större, men det är inget hon lider av. Jag har frågat veterinärer, i samband med andra besök utan att de reagerat något nämnvärt. Och damen är lika pigg o glad fortfarande.

Mvh

IngelaH

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 891
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka