Skimmel + skimmel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Solaika
  • Startdatum Startdatum
S

Solaika

Stämmer det att man inte ska betäcka en skimmel med en annan skimmel? Har hört nån gång att det finns risk för att den får för lite pigment? Men borde inte en skimmel ha lika mycket pigment som en brun häst t ex, eftersom den har "grå" hud?

Sv: Skimmel + skimmel?

Samma fråga som jag hade i ett annat inlägg. Hoppas vi får något svar av alla kloka här på Buke.:confused:

Jag tror du blandar ihop det med gulanlaget, dubbelt sådan och du får en väldigt blek häst (gulvit, pärlvit eller sotvit beroende på grundfärg).

En homozygot skimmel (som det kan bli om man har två skimmelpäron) kan få sina melanom snabbare än en heterozygot skimmel. Och det är ju knappast önskvärt.

Jag tror du blandar ihop det med gulanlaget, dubbelt sådan och du får en väldigt blek häst (gulvit, pärlvit eller sotvit beroende på grundfärg).

En homozygot skimmel (som det kan bli om man har två skimmelpäron) kan få sina melanom snabbare än en heterozygot skimmel. Och det är ju knappast önskvärt.

Alla skimlar drabbas inte av melanom så att skriva så ser ju minst sagt knepigt ut.
Man kan undra lite om det här med melanom är genetiskt för faktum är att jag pratade med en vet som är mkt insatt i det för någon vecka sedan och han sa att det är mkt ovanligt bland halvbloden bara ytterst fåtal av halvblodsskimlarna drabbas. Klart vanligast var det bland araberna.

Mjae de säger att alla får det bara de blir tillräckligt gamla. Alla får heller inte sådana som man kan se på utsidan...

Och de jag har sett värst på har varit just halvblod eller halvblodskorsningar, intressant nog.

Dubbelgula skimlar får inte heller melanom säger de. Bullshit säger jag.

Konstant skimmel på konstant skimmel är ingen höjdare. Dom fölen dör. Men avblekbara är inga problem. Avblekbara skimlar föds ju mörka så dom har ju pigment, så det är inga problem.

Konstant skimmel på konstant skimmel är ingen höjdare. Dom fölen dör. Men avblekbara är inga problem. Avblekbara skimlar föds ju mörka så dom har ju pigment, så det är inga problem.

Nej inte heller det stämmer, förr trodde man det men även det har visat sig vara fel, då det finns flera i högsta grad levande homozygota konstantskimlar alltså med anlag från båda föräldrarna, ramlade över info om detta när jag sökte lab som kunde testa för konstantskimmel.

Jasså?

Men "myten" måste ju ha uppstått någonstans?

Nog för jag har tyckt att det är konstigt att två hästar med samma färg skulle ha föl som dör pga färgen, men inom "min"ras är det regel att man inte betäcker konstant skimmlar med varann.:confused:

Jasså?

Nog för jag har tyckt att det är konstigt att två hästar med samma färg skulle ha föl som dör pga färgen, men inom "min"ras är det regel att man inte betäcker konstant skimmlar med varann.:confused:

Jag satte mig inte in i det så hårt iom att just den biten inte var aktuell för mig men har för mig att det handlade om att det uppstått pga att i någon ras så var det en avelsmatador som var just konstantskimmel och därför härstammade väldigt många av konstantskimlarna från just denna hingst, det de tror (eller hade bevisat osäker på vilket), var att just denna hingst bar på någon defekt gen eller dylikt som i enkel uppsättning inte var någon fara men i dubbel resulterade i dödfödda eller föl som dog unga. När de parade två ättlingar till honom så hände detta och till att börja med var alla övertygade om att det berodde på färgen tydligen är det först nu på senare år sedan man började testa för homozygota som man upptäckte att det finns många homozygota konstantskimlar och därmed föll färgteorin. (Konstantskimlar kan ju gömma sig under avblekbara om man inte sett hästen sedan den var föl, har själv en sådan hingst vilket vi inte hade en susning om förrän han fick avkommer som visade sig vara konstantskimlar dock även de med avblekbart anlag ovanpå så om några år kommer ingen att ha en susning när de ser dem att de faktiskt är konstantskimlar under det avblekta)

Sök på Roan DNA test eller dylikt, det var så jag ramlade in på den sidan har naturligtvis inte sparat den som favorit så kan inte länka.

Jasså?

Har oxå hört det inom ARD att man betäcker inte Konstant skimmlar med varandra....Har ARD..mvh c

Huruvida det finns homozygota konstantskimlar eller inte ska jag låta vara osagt, men det finns (ej avslutad pga att forskaren dog) forskning som säjer att så är fallet.

Det man har ansett är att kontantskimmelanlaget i dubbel uppsättning inte varit förenligt med fosterutveckling. Fölen dör alltså inte, för det blir inte ens några föl utan stoet kommer i ny brunst - OM det är så här det fungerar.

Huruvida det finns homozygota konstantskimlar eller inte ska jag låta vara osagt, men det finns (ej avslutad pga att forskaren dog) forskning som säjer att så är fallet.

Det man har ansett är att kontantskimmelanlaget i dubbel uppsättning inte varit förenligt med fosterutveckling. Fölen dör alltså inte, för det blir inte ens några föl utan stoet kommer i ny brunst - OM det är så här det fungerar.

Jo det finns ett flertal numera konstaterade homozygota konstantskimlar, och det var inte på någon liten "skit" sida jag läste om det utan på något av de större laboratorierna som bara håller på med sådant här.

Min är flugskimmel, föddes brun men skimlade av fast hon har prickarna kvar. Visst är hon väl avblekbar skimmel då eftersom hon var mörk när hon föddes, men skimlade av fast prickarna stannade, manen och svansen bleks hela tiden och även benen.

Då kanske jag kan få svar här.Mitt sto är tigrerad,fast jag tror att hon har skimmelanlag.För mig ser hon ut som en skimmel med lite prickar.(grå botten,prickarna kommer och går med årstiderna.)Hennes mamma är blåskimmel,pappa är brun leopardtigrerad. Jag betäckte henne för två år sedan med en brun hingst och fölet blev melerad tigrerad.Föddes brun och melerade av sig.Hon ser ut som en brunskimmel med prickar runt ögon och näsa.(huvudet förblir brunt men hon skiftar i färg på kroppen med årstiderna.)
Kan jag betäcka mitt sto (ursprungsstoet i början,den tigrerade)med en skimmelhingst utan problem? Det är en PRE hingst som gissningsvis föddes svart och skimlade av sig,alltså en avblekbar.

Jag var på stuteriet i Lipica förra året, vi hade en visning med en oerhört kunnig och engagerad guide, som pratade en hel del om det här med avel på skimlar (fullt naturligt, eftersom de flesta Lipizzaner är skimlar... ;) ) De avlar ju oftast med bara skimlar, men samtidigt som de vill ha så vita hästar som möjligt, så undviker de att ha för mkt av de med rosa hud, för de är mer känsliga för sol & därmed melanom.

Jag var på stuteriet i Lipica förra året, vi hade en visning med en oerhört kunnig och engagerad guide, som pratade en hel del om det här med avel på skimlar (fullt naturligt, eftersom de flesta Lipizzaner är skimlar... ;) ) De avlar ju oftast med bara skimlar, men samtidigt som de vill ha så vita hästar som möjligt, så undviker de att ha för mkt av de med rosa hud, för de är mer känsliga för sol & därmed melanom.

Jag var där 2005. Jättefina djur. Såg du showen?

Då kanske jag kan få svar här.Mitt sto är tigrerad,fast jag tror att hon har skimmelanlag.För mig ser hon ut som en skimmel med lite prickar.(grå botten,prickarna kommer och går med årstiderna.)Hennes mamma är blåskimmel,pappa är brun leopardtigrerad. Jag betäckte henne för två år sedan med en brun hingst och fölet blev melerad tigrerad.Föddes brun och melerade av sig.Hon ser ut som en brunskimmel med prickar runt ögon och näsa.(huvudet förblir brunt men hon skiftar i färg på kroppen med årstiderna.)
Kan jag betäcka mitt sto (ursprungsstoet i början,den tigrerade)med en skimmelhingst utan problem? Det är en PRE hingst som gissningsvis föddes svart och skimlade av sig,alltså en avblekbar.

Det är ju tre helt olika anlag du talar om (konstantskimmel, tigrerad och avblekbar skimmel) så inte skulle det vara några problem. Det enda är om du vill ha prickar eller att konstantskimmeln ska synas, då kan ju det avblekbara komma och förstöra :D

Jo, det gjorde jag. Fick dessutom sambon att filma! :angel: (Hmmm, vart har den filmen tagit vägen, förresten...) Fantastiskt fina hästar och en trevlig show, även om hästarna inte var fullt utbildade, så skolorna ovan mark saknades... Men, ändå... WOW!!!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Shaggy
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 645
Senast: Fiorano
·
Avel Vill gärna veta mer om anlag, främst uppsättningar såsom CC,AA, TT, och vilka hästar som har vilka och varför? Sedan även lite...
Svar
3
· Visningar
694
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka