Du får nog bistå med litet mer kontext här... Vad är det som avses - maskin, fastighet etc? Och i vilket avseende tänker du skillnad? Färg, area, längd, isolering...?
 
Matarkabel är den som leder elen ifrån aggregatet ut till staketet.
Jordledning är den som går mellan aggregatet och jordspetten.
Enklast att känna skillnad är att om det är rätt inkopplat kommer man att få stötar av metallen i matarkabeln om man tar i den men inte av jordkabeln.
 
Enklast att känna skillnad är att om det är rätt inkopplat kommer man att få stötar av metallen i matarkabeln om man tar i den men inte av jordkabeln.
Vem vågar testa på det sättet? När jag var liten vågade jag konstigt nog men inte idag, det räcker med när man ofrivilligt får en stöt.
 
Själva "sladden i sig" som man använder, kan däremot vara av exakt samma sort. Har för mig att det är lämpligt med dubbelisolerad till första spett. För att kolla att det är kräm i matarkabeln, ta ett grässtrå och lägg emot, känns bara lite. :)
 
Frågade en bonde å han sa " vi använder bara matarkabel, från spetten- aggregatet funkar hur bra som helst."?
 

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: aglaonema
·
  • Artikel
Hästnyheter Trots att krav på registrering av hästar och anläggningar infördes för flera år sedan saknas tiotusentals anläggningar i...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Både Laholms ryttarförening och Göteborgs fältrittklubb meddelade tidigare i veckan att de stängde sina anläggningar på grund av...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett kvarkafall är konstaterat i kommunen. Nu stänger Nordhallands Ridklubb sin anläggning. Orsaken är att en häst där drabbats av feber...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp