Skillnad på flugtäcke och exemtäcke?

Sv: Skillnad på flugtäcke och exemtäcke?

Ett exemtäcke är mer täckande och tätare väv på, som en stor kroppsstrumpa. Skyddar mer mot knott än flugtäcket gör.

eksemtäcken skyddar även bättre på undersidan hästen. T.ex. mellan frambenen och under magen.

finns ju flugtäcken som har magskydd men långt ifrån alla!
Ofta tycker jag att insekter kan ta sig in under ett flugtäcke men inte under ett eksemtäcke! Möjligtvis fästingar då.

Sedan är eksemtäckena gjorda (som Andorra sa) i tät väv medan flugtäckena brukar vara i mycket glesare vävt material (finmaskigt nät).

Ett flugtäcke är oftast som ett "vanligt" täcke i modellen medan ett eksemtäcke är tajtare och oftast träs över huvudet :)

Ska inte ett exemtäcke även skydda mot solen, ett flug täcke bara mot mygg???:confused:
Eller har jag helt fel kanske:o

Liknande trådar

Hästvård Min häst har varit väldigt besvärad av bromsar i år. Mycket värre än tidigare år men så tycker jag också att det verkar vara större och...
Svar
3
· Visningar
374
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Har flugtäcke till de stora men shettisarna klarar sig utan. Alla fyra är ganska obrydda kring insekter men bromsen är ju dryg. Har...
Svar
12
· Visningar
596
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har klarat mig i alla är utan flugtäcken, men nu när värmen exploderat och med ljus häst så blir hon biten på. Kruxet är att hon är...
Svar
9
· Visningar
966
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 008
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens