Sv: Skillnad på bomlösa sadlar?
Ungefär samma skillnad som mellan islandssadlar i stort och "vanliga sadlar". Det finns stora skillnader inom de olika inriktningarna såväl som mellan dem.
Jag har haft en Karlslund Kari Flex (på den tiden var den ny och betraktades som en av de bättre bomlösa) och har nu en Sensation som pga ny häst inte används så ofta.
För mig är skillnaden som natt och dag mellan dessa två, KariFlexen var platt och bred och jag fick problem med höfterna när jag red den, kom inte åt hästen och kunde inte sitta riktigt avslappnat i den. Den funkade definitivt inte för en häst med minsta lilla manke och var rätt otymplig.
Sensation är mycket bättre att sitta i, den har såpass smal midja att jag kan sitta i den utan problem (och det är inte ens alla bomsadlar som är såpass smala i midjan) den ger betydligt bättre stöd och jag kan sitta avslappnat i den. Tyvärr passar den inte lika bra på min nya häst, den ligger bra på henne men pga hennes kroppsbyggnad så sitter jag helt annorlunda i den och får inte riktigt till samma härliga närkontakt som jag upplevde på min gamla häst. Så jag rider inte i den så ofta eftersom hon har en passande bomsadel som jag sitter grymt bra i. Men jag kommer behålla den ändå, antingen för den dagen hon växer ur sin bomlösa eller till nästa häst.