Skillnad på bomlösa sadlar?

Kraxi

Trådstartare
Jag undrar om det är skillnad att rida i vanliga bomlösa och bomlösa för islandshästar?

Jag har bara prövat vanlig bomlös, och jag tycker att dels var den mycket stor och klumpig samt bred.

Vilken bomlösa sadel föredrar ni?

Sv: Skillnad på bomlösa sadlar?

Alltså, skillnaden har jag inte så mycket kunskap om. Jag har ridit i både en "vanlig" bomlös som denna och i en Diddi dyna. För att jämföra dessa så väljer jag hellre diddin om jag ska träna på ridbana. Den andra bomlösa känns alldeles för "klumpig" och bara bökig i att sitta i då. Detta är ju bara min erfarenhet och vad jag tycker. Jag föredrar alltså hellre Diddin om man rider på ridbana men väljer nog den vanliga vid uteritt :)

Ungefär samma skillnad som mellan islandssadlar i stort och "vanliga sadlar". Det finns stora skillnader inom de olika inriktningarna såväl som mellan dem.

Jag har haft en Karlslund Kari Flex (på den tiden var den ny och betraktades som en av de bättre bomlösa) och har nu en Sensation som pga ny häst inte används så ofta.
För mig är skillnaden som natt och dag mellan dessa två, KariFlexen var platt och bred och jag fick problem med höfterna när jag red den, kom inte åt hästen och kunde inte sitta riktigt avslappnat i den. Den funkade definitivt inte för en häst med minsta lilla manke och var rätt otymplig.

Sensation är mycket bättre att sitta i, den har såpass smal midja att jag kan sitta i den utan problem (och det är inte ens alla bomsadlar som är såpass smala i midjan) den ger betydligt bättre stöd och jag kan sitta avslappnat i den. Tyvärr passar den inte lika bra på min nya häst, den ligger bra på henne men pga hennes kroppsbyggnad så sitter jag helt annorlunda i den och får inte riktigt till samma härliga närkontakt som jag upplevde på min gamla häst. Så jag rider inte i den så ofta eftersom hon har en passande bomsadel som jag sitter grymt bra i. Men jag kommer behålla den ändå, antingen för den dagen hon växer ur sin bomlösa eller till nästa häst.

Det jag menar var, att jämfört mot min bomsadel och den vanliga bomlösa jag har prövat så kändes det som min häst hade gått upp mins 50 kg, allt blev så brätt.

Har en barbacka sadel, och jag vill ha det som den, att det inte blir så brätt och jag tycker att bömlösa islandssadlar ser mer ut som bomsadlar så undrar om det är så.

Den stora skillnaden mellan Islandssadlar och Dressyrsadlar är enligt min erfarenhet ringar för att fästa packning. Förutom detta finns det tendenser att dressyrsadlar är djupare i sätet och Islandssadlar kortare och finns ofta i breda bomvidder.

Jämför du ett fåtal sadlar så säger det bara något om just de modellerna.

Många som tillverkar sadlar, bomlösa så väl som bomsadlar gör även en islandshäst modell, den ser oftast ut som en kusin till dressyrmodellen. Lite mindre skillnader, kanske lite kortare kanske något extra lull-lull. Anledningen är förmodligen primärt att locka till sig en ny kundgrupp, med ganska små medel.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 964
Senast: iNHALE
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 574
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama