Skillnad i dräktighets-% AI vs. TAI

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pollux
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 606
P

Pollux

Nu har jag äntligen valt ut "den rätte" till mitt sto. Han finns på både AI och TAI. Jag har också bestämt mig för en seminstation som ligger nära till.

Men när jag börjar titta på fölningsstatistiken så ser jag att överlag på de hingstar som har tjänstgjort på både AI och TAI så är skillnaden på % födda föl rätt stor mellan de två seminsätten. Lägre resultat på TAI naturligtvis.

Att det är bättre resultat på AI visste jag innan, men jag tycker att skillnaden är lite väl stor? På just min hingst är antalet ston så pass lågt att det är svårt att säga någonting om just honom.

Så nu börjar jag vela. Är det värt att åka till hingststationen för att få tillgång till AI? Jag vill ju verkligen få mitt sto dräktigt och det blir hennes första föl så jag vet ju inget om hur lätt hon är.

Skillnaden i resväg blir 18 mil enkel resa. Inte oöverkomligt långt, men långa resor innebär ju alltid ett visst stressmoment för hästen...

Hur brukar man resonera? Ska man alltid välja AI om det är möjligt för att kunna öka på chansen att få stoet dräktigt?

Sv: Skillnad i dräktighets-% AI vs. TAI

Det beror inte bara på hästarna om man ska få stoet dräktigt.
Det kan också vara väldigt olika dräktighetsprocent beroende på vilken station man använder, vissa stationer är duktigare än andra på att få stona dräktiga.

Det beror inte bara på hästarna om man ska få stoet dräktigt.
Det kan också vara väldigt olika dräktighetsprocent beroende på vilken station man använder, vissa stationer är duktigare än andra på att få stona dräktiga.

Finns det någon öppenhet kring vilka stationer som har bra resp. dålig dräktighetsprocent?
Man kan väl inte hitta detta i någon statestik någonstans?
Jag skulle önska att ex. ASVH kunde företräda sina medlemmar med en objektiv kvalitetsgranskning av stationerna.
En liten svart lista...
Seminstationer med bra dräktighet borde använda sig av detta faktum i sin marknadsföring.

Det bästa är att få iväg stoet till hingsten.
Angående att ta fram statistik över dräktighetsprocent kan jag vara lite orolig för att det endera blir så att vissa stationer fuskar bort de tomma stona, alternativt att man som seminstation tackar nej till kända krångelston.

Risken finns också att man behandlar ston hej vilt, för att undvika att de löper om.
Bra för de ston som behöver behandlas, men farligt i det långa loppet.

Jag gjorde tvärt om.
Åkte till Flyinge och hämtade sperman 48 mil enkel resa, åkte hem igen, hämtade stoet (som mamma lastat och kört ut till E4) och åkte till stationen. Hon är dräktig så det var värt resan.
Jag har en väldigt bra veterinär så jag bytte inte station för stoet.

Finns det någon öppenhet kring vilka stationer som har bra resp. dålig dräktighetsprocent?
Man kan väl inte hitta detta i någon statestik någonstans?
Jag skulle önska att ex. ASVH kunde företräda sina medlemmar med en objektiv kvalitetsgranskning av stationerna.
En liten svart lista...
Seminstationer med bra dräktighet borde använda sig av detta faktum i sin marknadsföring.

De enda som kan svara med säkerhet på det är hingstägare. De får ju kvitto så att säga. Och vissa stationer (läs veterinärer) ligger återkommande med riktigt bra resultat och andra med rent ut sagt urshliga år efter år.
Nu är det ju bara ytterligheterna man med säkerhet kan säga att det beror på veterinären.
Majoriteten ligger ju "normalt" där det kan bero på både vet, sto och hingst.

Som stoägare vill jag självklart veta var jag ska åka.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 097
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 082
Avel Jag tänkte betäcka mitt sto nästa år. Skulle gjort det detta året men livet kom emellan 😏 Har dock en liten fundering... Tänker använda...
Svar
10
· Visningar
1 258
Senast: athena
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 230
Senast: Moa092
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka