Skillnad foderjäst - bryggerijäst?

MonteRose

Trådstartare
I stället för foderjäst som jag brukar köpa så blev det denna gång en säck bryggerijäst, eller öljäst.

Denna produkt luktar mycket skarpare än foderjästen och hästen blev jättelös i magen fast han bara fick 1 dl morgon och kväll.

Är detta ett känt fenomen?

Sv: Skillnad foderjäst - bryggerijäst?

Foderjäst är utspädd bryggerjäst, oftast är det med bl a foderkalk!

Foderjästen innehåller därför mycket mer protein än foderjästen, ofta strax under 50% råprotein, smb rp hamnar på ca 430-440 gr/kg.

Men jag vet ju inte om din häst blivit lös i magen för det, mina har aldrig blivit lösa i magen av bryggerijäst!

Att doften är skarp är helt ok då?

Min fundering var att det var något fel på innehållet.

Va bra! Då är det som det ska vara. I går var han näst intill perfekt i magen.

Har skippat saltet i krubbmaten och ändån tömmer han 2 st 20 liters vattenhinkar under natten.

Jag läste på en säck Protect Foderjäst idag och det som de verkar blanda i är vetefodermjöl till största delen!

Vetefodermjöl är ju inget som grabben behöver direkt.

Hittade en gammal fodertråd igår där spaderÄss skrivit att man ska vara försiktig med bryggerijäst till hästar som är IR. Nu är inte det konstaterat hos min häst men han ligger i riskzonen. Men jag inbillar mig att 2 dl om dan inte ska vara nån fara.

Den bryggerjästen som jag har värden på håller 48% råprotein, socker 2% och stärkelse 5,7%. Har för mig att spaderÄss i den tråden skrev att socker och stärkelse kan skilja sig åt på bryggerijästen beroende på var den kommer från!

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 595
Senast: Sassy
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 301
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka