Skendräktighet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Isthar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 690
I

Isthar

Hejsan!

Jag har ett fem år gammalt berbersto i Niger (Arwen) som parades den 15 januari 2005 och har verkat dräktig ever since. Efter mycket om och men fick jag två modiga veterinärer att utföra sin första "rectal palpation" på häst (Niger är världens minst utvecklade land så här finns inte mycket teknologi att tillgå) och det visade sig att hon är skendräktig. Hon har i alla fall inget föl som är på väg att poppa ut - men livmodern låg ganska långt in tyckte veterinärerna. Det svarar tyvärr bara på ett av de många frågetecknena och jag tänkte höra om det var någon annan som råkat ut för en skendräktig häst? Jag trodde inte det var vanligt bland hästar så vida de inte kastat fölet, och det har Arwen inte gjort.

Tacksam för all input!

Sv: Skendräktighet

Vet inget om skendräktigheter, men däremot vet jag att det är väldigt vanligt att man missar när ston kastar sina föl. Gör de det ute i hagen i ett ganska tidigt skede så märker man inget på dem. Och fostret lägger snabba rovdjur beslag på innan man hunnit säka flasklock...

Hej!
Jag väntade på att mitt sto skulle föla en gång, Hon var inte jättestor om magen men ändå större än vanligt. Ett tag innan fölning så kom mjölk i juvret och jag kunde mjölka henne om jag ville. Men det kom aldrig något föl och juvret minskade och allt blev som vanligt igen, magen försvann också. Jag misstänker ju att hon kastade fostret utan att jag märkte det. Men hon kan också ha varit skendräktig. Jag dräktighetsundersökte henne aldrig men jag höll koll på hennes burnster och efter betäckningen brunstade hon inte mer på hela den sommaren.
Ps. Bor du i Niger? Spännande! Ds.

Hur vet du att hon inte varit dräktig och resorberat i ett tidigt skede?

Jag har ett sto som varit skendräktig.
Hon var dräktig vid ultraljud, runt 50-60 dygn (kommer ej ihåg exakt), men det kom aldrig något föl året efter. Trots att hon visade alla tecken på att vara dräktig; blev rundare om magen, humörsvängningar, juvret växte och hon fick vit mjölk.
Veterinären gjorde rektalundersökning på henne efter att tiden "gått ut", och där fanns inget föl. Veterinären nådde inte ens fram till livmodern, för den låg så djupt.
Troligtvis hade stoet resorberat i ett tidigt skede.

Hej!
Jag väntade på att mitt sto skulle föla en gång, Hon var inte jättestor om magen men ändå större än vanligt. Ett tag innan fölning så kom mjölk i juvret och jag kunde mjölka henne om jag ville. Men det kom aldrig något föl och juvret minskade och allt blev som vanligt igen, magen försvann också. Jag misstänker ju att hon kastade fostret utan att jag märkte det. Men hon kan också ha varit skendräktig. Jag dräktighetsundersökte henne aldrig men jag höll koll på hennes burnster och efter betäckningen brunstade hon inte mer på hela den sommaren.
Ps. Bor du i Niger? Spännande! Ds.

Hej!

Det låter faktiskt ganska likt. Hon skulle ha fölat den 23 dec och i slutet av oktober fick hon mjölk, mjuka bakmuskler, började sparka sig om magen och var full av hormoner. Hon skulle ha kunnat kastat fölet under perioden februari-mars 2005 för då hade jag hjärnskakning och det var min jockey som skötte henne. Han hade informerat mig om han sett något men hon gick mycket lös i trädgården. Ja, det är lite annorlunda liv att ha häst i Niger - man har hästen lös i trädgården om man vill, mycket trevligt!
Nu har det i alla fall gått fjorton månader sedan betäckningen och hon har fortfarande inte brunstat. Hon har lika mycket (eller lika lite?) mjölk i juvret som i oktober. När veterinärerna undersökte henne förra veckan (vet ej vad en rectal palpation heter på svenska, har blivit lite språkförvirrad...) tyckte de att livmodern var långt tillbakadragen. De hittade dock inget annat som skulle kunna förklara hennes ökade storleksomfång (typ cystor osv - som hästägare blir man ju rädd för allt!) så jag antar att hon helt enkelt växt till sig (köpte henne för ett år sedan, och under de sista året har hon haft obegränsad tillgång till mat, fast det hör till saken att hon är en väldigt kräsen liten sak...).

Det hör till saken att i oktober "såg" hon ganska dräktig ut:

20%20Arwen.jpg

men efter att jag kom tillbaka från Sverige igen började hon träna mer (det gick inte att stoppa henne, hon känner mig för väl!) och gick ner en hel del i vikt.

PICT1285.jpg

Hur lång tid tog det innan din häst började brunsta igen, från det att du parade henne?

Hur vet du att hon inte varit dräktig och resorberat i ett tidigt skede?

Jag har ett sto som varit skendräktig.
Hon var dräktig vid ultraljud, runt 50-60 dygn (kommer ej ihåg exakt), men det kom aldrig något föl året efter. Trots att hon visade alla tecken på att vara dräktig; blev rundare om magen, humörsvängningar, juvret växte och hon fick vit mjölk.
Veterinären gjorde rektalundersökning på henne efter att tiden "gått ut", och där fanns inget föl. Veterinären nådde inte ens fram till livmodern, för den låg så djupt.
Troligtvis hade stoet resorberat i ett tidigt skede.

Jag vet inte med säkerhet att Arwen inte resorberade i tidigt skede eftersom hon ofta varit lös under dagen i en trädgård med högt gräs, men jag hoppas att det är det som skett. När veterinärerna gjorde en rektalundersökning förra veckan tyckte de också att livmodern låg för djupt in, de kunde inte riktigt nå den. Arwen följde samma beskrivning, rundare (och lägre) om magen, väldiga humörsväningar, vit mjölk, mjuka bakdelsmuskler osv osv. Hur lång tid dröjde det innan hon återfick sin brunst?

Måste säga att det känns betryggande att höra att andra haft liknande erfarenhet! Tack!

Hej!
Fina bilder! Har ni det varmt och gott nu eller?
Mitt sto började brunsta bara en månad efter hon skulle fölat. Man kan säga att det var 30 dagars brunsten om hon nu fölat.
Lite snopet ju när man går och väntar. Anledningen till att jag inte sett något i hagen om hon nu kastat är att hagen är tre stora hagar som jag satt ihop så att hon kan röra sig på stora ytor. Och ett foster är ju inte stort i början. Kanske kastade hon i ett buskage eller inärheten av bäcken?! Men jag tycker att jag skulle ha märkt något på stoet? Men ingenting, varken där bak eller i hennes humör. Hon lurade mig totalt den gången! Hon hade ju alla tecken på att vara dräktig!

Jodå, här är runt 30 grader just nu så ganska lagom! Men det blir varmare snart och när varmsäsongen träder i kraft (45 grader i skuggan, huga!) flyger jag till Sverige en vända och kylar ner mig lite... :-)

Ja, jag räknade också med att man skulle märka på stoet om hon kastade i tidigt skede men vi såg ingenting... Det är klart, högt gräs och mycket buskage (och fullt med fåglar som äter det mesta) gör ju att man inte märker så mycket... Har förstått att det inte är någon "big deal" för ston när de resorberar?

Tja, det har gått två månader nu sedan Arwen skulle ha fölat men hon har fortfarande inte brunstat... Får väl helt enkelt vänta ut henne och se vad som händer!

Hur lång tid dröjde det innan hon återfick sin brunst?

Hon började brunsta ca en vecka efter jag kört henne till hingst igen.
Då hade hon alltså "gått över" beräknat datum med ca 6 veckor.
Innan det såg jag ingen brunst under hela "dräktigheten".

Så här såg hon förresten ut, när hon lurades.
Svarta349dygn2.jpg

Hon började brunsta ca en vecka efter jag kört henne till hingst igen.
Då hade hon alltså "gått över" beräknat datum med ca 6 veckor.
Innan det såg jag ingen brunst under hela "dräktigheten".

Så här såg hon förresten ut, när hon lurades.

Lol, hon såg definitivt dräktig ut. Samma gjorde Arwen i oktober, men den bullen försvann fort igen...
Hur gjorde du när du tog henne till hingst? Arwen går till kapplöpningsbanan varje vecka där hon är omringad av hingstar (men de hälsar inte) men hon visar inget intresse över huvud taget.

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 277
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka