skendräktig?

toughcookie

Trådstartare
För ca en månad sedan övertog jag en jack russel tik av en bekant. Jag har funderat lite över att hon alltid håller på och bäddar i sofforna osv men trott att det är så hon alltid har varit. Hon har även gått upp lite i vikt men är absolut inte tjock, hon var lite tunn när jag fick henne.
Men igår upptäkte jag att hon har MJÖLK, alltså inte genomskinlig vätska utan riktig tjock vit mjölk. Kan hon vara dräktig/skendräktig?
Förra ägarna är utomlands och går inte att få tag på på tre veckor. Hon har haft en valpkull men då var hon tvungen att snittas så jag vill ABSOLUT inte att hon är dräktig.
Vad ska jag kolla efter? Bör jag ultraljuda nu eller ska jag avvakta

Sv: skendräktig?

Vill du inte ha valpar så bör du ju då låta vet undersöka henne,men har hon börjat producera mjölk så tror jag inte du kan göra så mycket åt en ev dräktighet...Har hon löpt nyligen? Om inte så tvivlar jag på skendräktighet.

Hon har inte löpt på den månad som jag har haft henne, som sagt är ägarna i det mörkaste afrika och går inte att få tag på (om man inte använder satelit osv) så jag kan inte fråga om ev löpning eller om hon har varit ute på äventyr.
Vilka fler tecken på dräktighet? Hon har Inte någon mage att tala om, det är bara "midjan" som fyllt ut lite men den är ändå väldigt tydligt markerad!
shit, vill absolut INTE ha valpar på henne.....

Har hon inte löpt på 1 månad så undrar jag om hon inte kan vara dräktig????
Tecken är ju att de blir rundare och närmar sig valpning så bäddar de mycket äter lite men ofta är oroliga rent allmänt.Och strax innan valpning så börjar de flåsa och bäddar och bäddar ...
Uppsök vet och få henne kollad,det enda att göra för att veta säkert.

Min ena tik blir väldigt skendräktig ca 2 mån efter löp. Får kraftiga ljuver med mjölk oblir lite rund. Så visst kan hon vara skendräktig, men om hon är dräktig så syns det oftast väldigt lite i början inte förran de sista 2 -3 v kunde man se tydligt att min var dräktig innan dess första tecknet var att midjan blev fylligare. Ta henne till vet o kolla för säkerhets skull.

När vår tik blev sken dräktig (2gg) så syntes det efter ca 3-4 veckor efter löpet.Hon fick inte mjölk utan en vätska som var som utspädd mjölk. Hon fick behandling av vet så hon kom aldrig till det stadiet då de börjar bädda o ta saker som valp substitut. Vilket fall som så tycker jag att veterinär ska kolla tiken.

fast bäddat har hon gjort hela tiden jag har haft henne. Hur tidigt i dräktigheten blir det "riktig" mjölk? En häst får ju oftast inte det förrän några dygn innan fölning.....

Exakt när kommer jag inte ihåg men det är inte förräns i sista stadiet så att säg.Vulvan sväller ju också och deras kropps temp sjunker något timmarna innan valpningen ska påbörjas.
Bädda kan de ju göra hela tiden (alla hundar). :smirk:

En tiks skendräktighet följer mönstret (oftast) för när de skulle ha haft valpar på riktigt. En tik som löpt ska ha valpar ca 63 dagar efter löp dvs två månader!

Ta henne till en veterinär och undersök henne, det är inte ovanligt att tikar tom kan få mjölk när de är skendräktiga och många blir riktigt knasisga av skendräktigheten. Är hon inte dräktig så går det att "snabba" på skendräktigheten bla genom minskad mat och /eller gallstopp.

Javan

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 509
Senast: Fibusen
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 262
Senast: regina11
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 402
Senast: Lyxzen
·
Övr. Hund Har tyvärr fått dela på mina två tikar, 1 respektive 2 år. De har alltid varit bästa vänner, men den yngsta blev ett monster vid sitt...
Svar
0
· Visningar
737
Senast: Midlingur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst