skavsår på haserna

M

MalinArnells

Behöver lite tips om vad ja ska göra med min varmblodsvalack.
Han får nämligen liggsår/skavsår på haserna.
Antar att det beror på betonggolvet i boxen, men ja kan bara inte förstå hur han lyckas...
Han står på spån, stort fint hyvlat kutterspån. skulle tippa på att det är ca 25-30 cm med spån, vilket iaf jag tycker är tjockt och bra.
ändå får han skav...det är inte allvarligt med det ser ju för tråkigt ut.
vad ska ja hitta på? Lägga in MER spån?

/malin

Sv: skavsår på haserna

Det som fungerar bästa är att ha permanentbädd. Om du söker här på forumet så hittar du anvisngar för hur en bra sådan ska anläggas.

kan inte va de att hästen trycker haserna mot väggen? min gjorde så ett tag i sommras och fick sår där, men de sluta han med lika plötsligt som han började.

Har oxå haft det problemet med min vbl valack, hade 6 spån inlagt till sist.. Provade sen med torvbädd (torv under, spån ovanpå) men han grävde upp på mitten varje natt så bädden hann aldrig sätta sig... Nu har jag leasat ut honom & de som har honom nu har gummi matta i botten & spån över. Nu har hans sår läkt ihop... Jag hade juh problemet att han grävde upp på mitten & la allt i kanterna. Hade även ett tag has skydd (sk Vulcan skydd) men när spån kröp in emellan under bandage & skydden stod lilla gubben & slog i väggarna istället.

Ha lite bädd i boxen eller byt till halm som blir lite mjukare för hästen. Har själv en häst som rör runt väldigt mycket så spelar ingen roll hur mycket spån jag lägger in, ligger ändå längs kanterna på morgonen. Har funderat på att lägga in gummimatta i boxen, det kan ju vara ett alternativ?

Min pålle står med vulcan has skydd på sig över natten, annars blir det jättemycket skav.

Spån är ofta fluffigt, och vissa hästar lyckas springa runt så att det är vallar runt sidorna, och tomt i mitten, oavsett hur mycket spån man har. Framförallt om man är noga med att mocka och alltid tar ut allt blött spån.
Ibland kan det funka att försöka lämna ett bottenlager av spånet, så att det blir ett slags bädd. Även spån kan bilda en kaka i botten, som skyddar hasen.
Man kan också ha blandat torv och spån, torvet packar sig bättre och brukar ge ett bra lager i botten.
Man kan byta till torv, om det funkar i ditt stall (ibland ingår spånet i boxhyran?), då torv lättare bildar ett bottenlager tycker jag.
Sedan är det ju inte absolut säkert att det är golvet som ger skavet, det händer att hästar står och kliar sig/skaver benet mot någon utskjutande del i boxen, står och sparkar vid fodringsdags osv, men det absolut vanligaste är ju att golvet ger skavet.

kutterspån är lättare och rör sig mycket mer än tex råspån.

ja röstar på en gummimatta eller byte av strö. :)

Ja, det mesta ligger ju liksom på kanterna på morgonen. Kanske ska testa och göra en bädd först då. Kan ingen länka till hur man anlägger en? hittar inte....

gör bädd du, en bra ide hursomhelst, även om det inte är golvets fel. en gummimatta är oxå bra, om du har en häst som gräver golvet fritt, då hjälps det inte med bädd, den blir bara förstörd.
men det kan lika gärna vara mot väggarna den skrapar sig, det gör en av mina. tjock spånbädd och ändå "liggsår".

Ja, risken är ju att han kommer att gräva upp den iaf. Han är ganska stökig i boxen. Springer runt å sånt..
men vad finns det annars man kan göra då? lägga något finare spån i botten?

Min nyinköpta 1-åring har också samma problem. Dock hade hon det redan när jag fick hem henne, men de har inte blivit bättre, snarare sämre. Jag tvättar och smörjer dem varje dag, och så länge jag smörjer morgon/kväll så går de inte upp. Men varför får hon dem? Jag har tillräckligt med spån i boxen, så det borde inte vara därför...

Edit: Jag läste inte genom tråden ordentligt först. Nu har jag gjort det.

Senast ändrad av en moderator:

Vissa av våra hästar får aldrig skav och andra lyckas få det jämt.En ny kille är superduktig på att flytta spånet. Det hjälpte lite att göra en stor hög kulle i mitten av boxen och lämna resten utan. Dels rullade han sig inte direkt han kom in då. Dels hade han lagom till sängdags en lagom bädd att ligga på.

Fast plastmatta borde såklart vara bäst. Våra hästar som står med trägolv i uteboxar har aldrig skav heller.

/Katrin

Min häst stod på spån förut, hur mkt spån hon än hade fick hon sår på haserna. Nu står hon på torvbädd och hon får inte det nu, så bädd är att rekomendera till dig :D

Ah, ska testa det där med högen i mitten imorron:)
Hasskydd testade jag på min ponny, de åkte ju bara ner om man inte hade bakbenen lindade. Finns det några bättre hasskydd än de från h**ks??

mitt ena halvblod har i hela sitt liv haft lätt för att få sår i haserna, med spån spelar det ingen roll hur mkt. vi laggt in eller om det varit råspån, kutter eller fint spån. det ända som funkat på honom är rikligt med halm (har funkat fint även utan bädd, bara man strör rikligt och halmen inte är hackad)

Ah, ska testa det där med högen i mitten imorron:)
Hasskydd testade jag på min ponny, de åkte ju bara ner om man inte hade bakbenen lindade. Finns det några bättre hasskydd än de från h**ks??

Har själv ett par Vulcan som sitter toppen, men tror inte att de tillverkas längre. Vet inte hur BoT sitter?

Hmm, att lägga in mer spån skulle kunna hjälpa men bli dyyyyrt i längden. Du kan ju prova med att lägga in gummimatta på golvet så det täcker betongen. Visserligen är de dyra med de funkar super!!:D
Annars kanske permanentbedd skulle kunna vara något?

vet att det inte hör hitt men min häst hadde ligg sår på all fyra när jag köpte honnom han hadde typp en halv skyffel spån i boxen...
han kissade aldrig inne under hela sitt liv kissa alltid när vi kom på kvällen å sen när han gick utt...bara en parentes

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 329
Senast: Bliss
·
Hästvård Hej! Helt ny medlem, och vet knappt hur det funkar, men är tacksam om nån har nåt att komma med. Har ett varmblod, 25-årigt sto. Hon...
Svar
2
· Visningar
977
Senast: Lotti
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
L
Hästvård Min halvblodsettåring har fått skavsår på hasen på båda benen. Vad kan det bero på? Värst på högra. Hon ömmar fruktansvärt när jag rör...
Svar
4
· Visningar
1 132
Senast: Lillekarl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama