skatteavdrag för arbetande stallkatter?

V

Vagis

För något år sedan hade vi en lång tråd där vi bl.a. diskuterade möjligheten till skatteavdrag för arbetande stallkatter och ladugårdskatter. Det fanns en extratwist att slå ett antal flugor i en smäll: Hjälpa halvvildisar och städsla dem som arbetande stall/ladugårdskatter. Dymedelst förenande en god gärning med egen nytta.
Problemet var kostnader: foder var kanske ingen big deal, men kastrering och veterinärvård??... För många är det ett problem.

En forumist gjorde sina kattmattinköp åt de arbetande stallkatterna via sin vanliga hästfoderhandlare och drog av detta utan att revisorn eller skattmasen reagerade.

Men vad sade skattmasen egentligen? Kunde man dra även av kastrering och veterinärvård??

Jag gjorde då lite efterforskning:

En tjänsteman svarade muntligt att idén var intressant, men lite tveksam. Det skulle nog få gå till Länsrätten för bedömning.

Jag mailade till Skatteverket. Det blev ett blankt nej i första omgången. Men jag blev också uppringd av en annan handläggare och vi hade ett konstruktivt samtal.

Även han var tveksam om än mera förstående. Men när jag påpekade att det finns ett råttgift som heter Tomcat (Hankatten) som är avdragsgillt.
Men om man använder en riktig levande katt som råttjägare, då är det inte avdragsgillt!??
Han fick sig härmed en tankeställare. Och gav mig svaret och rådet, att ja, det kanske kunde gå igenom ja.
Men det gäller alltså att noggrant beskriva sin situation och motivera behovet av rått- och musjägare, samt helst då behovet av att avlägsna skadedjuren på ett ekologiskt hållbart sett. Dvs m.h.a. katter...
Kunde man komma med ytterligare argument var det bara bra.
Det är sakargument som gäller, INTE känsloargument.
Inga 100% garantier gavs, men chansen vore hygglig trodde han.

(Jag kan tänka mig att stallägare som får betalande gäster tycker det är bra att det finns katter som besökarna kan få klappa: de blir därmed ett plus till inkomsternas förvärvande.
Skygga vildisar fd hemlösingar kan man kanske inte klappa, men de ger en bra image åt anläggningen, och skaffar därmed extra kunder/ min tolkning).

De hade alltså viss förståelse åt handfasta ekonomiska argument. men de tycktes inte ha någon förståelse åt känsloargumentet att hjälpa hemlösingar är i sig en god och Gudi behaglig gärning.

Vidare, jag tror att deras motstånd bottnar ytterst i att de inte vill att folk drar av kostnader för sina hemmakatter.

Det gäller alltså att verkligen slå fast och mer eller mindre bevisa att här är det frågan om arbetande katter vars insatser man är ekonomiskt beroende av.

Sv: skatteavdrag för arbetande stallkatter?

Hmm, det här skulle ju vara intressant för många som läser på forumet Hästverksamhet och som inte besöker Katt så ofta. Men dubbelpostning av trådar är inte tillåtet, synd i detta fall - det har ju ändå mycket(mest) med katt att göra.

Tack för påpekan!

Korshänvisning anlagd nu.

Det verkar som om hänvisningen är borta nu. Tas de bort automatiskt??

Kunde någon vara snäll och lägga in något slags hänvisning??

Det är liksom inte tillåtet med hänvisningstrådar heller.

Har man startat tråden fel ber man moderatorn flytta den :idea:

Samerna gör ju avdrag för hundmat och i vilken utsträckning de verkligen brukar sina hundar i renskötsel längre vete 17.

Intressant idé!
Borde man inte kunna säga att det är skonsammare för råttan att dödas av en katt (bett=död) än att dödas av råttgift(inre blödningar=stora smärtor)? Eller hör det också till känsloaspekter?

Intressant idé!
Borde man inte kunna säga att det är skonsammare för råttan att dödas av en katt (bett=död) än att dödas av råttgift(inre blödningar=stora smärtor)? Eller hör det också till känsloaspekter?

Det är nog känsloaspekter. Men man kan kanske kollra bort det genom att hänvisa till djurskyddslagen och så. Inte ens skadedjuren skall behöva lida mera än vad som för ögonblicket är nödvändigt.
Kan man använda en skicklig katt som är jägare bör man således inte använda ett plågsamt verkande gift.

Vajert! Tillsammans är vi starka!

Låt oss fortsätta att spåna och samla på argumenten! :)

Jag tror det fungerar dåligt att hänvisa till djurskyddslagen, då katter ju dessvärre är både nöjesdödare och leker med bytet. Ur aspekten så snabbt och för musen barmhärtigt som möjligt från levande mus till stendöd mus så lär en gammal hederlig slagfälla slå en katt med råge.

Samtidigt kan man ju då hävda att mössen har lärt sig överlista slagfällorna, och då torde katt vara humanare än gift.

En aspekt som jag funderar på förresten är om det finns någon begränsning för hur mycket det får kosta att 'laga' någonting. Om stallkatten gör illa sig och behöver veterinärvård för 5000 kr, så är ju detta vida överstigande nyanskaffningsvärdet för en ny stallkatt. Samtidigt är inköp av en ny katt en chansning, alla katter jagar inte, och innan 12 v kattungen är en fullfjärdrad mus- och råttdödare så tar det sin lilla tid. Är katten fågeljägare/fågeldödare med så är den än mer svår att ersätta.
Men vad gäller veterinärvård borde man få dra av försäkringskostnad och självrisker etc, men jag har svårt tro man får dra av för vetvård på en oförsäkrad. Pga det där med nyanskaffningsvärde.

Men fasiken, man kanske skulle prova i årets deklaration och dra av för veterinärvården etc för Tekla. Hon är ju dessutom tillbaka i full tjänst nu, så det var ju väl investerade pengar och jag kan visa det för skattmasen :devil:

Gäller bara att inte visa när stallkatten ligger och rekreations-slappar i soffan inomhus. Men alla har ju rätt till semester och ledighet där de gör vadhelst de behagar ;)

KL
Det hade varit intressant med statistik faktiskt. 1 katt vs råttgift, vilket som är effektivast.

Det kanske går att göra en Buke-statistik iallafall :idea:

Jag har inte råttor hemma i stallet, men däremot möss. Skogsmöss och näbbmöss. Dom äter inte råttgift alls!
Däremot så fungerar min inne/ute-katt (som är lite halvlat + att han får foder inne) väldigt bra - han håller dom borta helt...
1 - 0 till katten i mitt hem :D

Haha, frågan är väll om det vore gångbart när man ringer till SKV sen xD
"Jooooo, jag har gjort en högst vetenskaplig undersökning på internet!"

Någon borde väll forska inom detta xD

KL
Det hade varit intressant med statistik faktiskt. 1 katt vs råttgift, vilket som är effektivast.

KATT!

Utan tvekan. Den här muterade, hyperintelligenta muspopulationen vi hade här, som lärde sig överlista både en och tre sorters råttgift/musgift (jag klarar bara inte fälla, så det är inte med i den högst vetenskapliga undersökningen) stod sig tvärslätt mot ett stycke buskavlad huskatt med finfina egenutvecklade jägaregenskaper :devil:

Jag glömde att skriva att vi även har musfällor med i våran högst ovetenskapliga undersökning :angel:
Fast inte "vanliga" med metallbygel (dom klarar inte jag av...) utan vi har Giljotti :cool:.
Dom har vi testat med olika beten och det är en myt att möss gillar ost :p.
Dom gillar inte ost (tom testat cheddar :eek:), dom gillar inte korv (fast det förstår jag :angel:). Däremot så fungerade Dumlekola :d ett kort tag, tills dom listade ut baktanken......

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka