Skåp som man odlar foder i...

Chex

Trådstartare
Jag tänkte höra med er om ni vet om någon som använder sig av växtskåp för att odla fram "himgräs" eller vad det nu heter. Det är plastlådor i ett stort växtskåp där man blandar i olika sädesslag som havre, korn, ärtor, majs mm och driver upp det till ca 1dm högt gräs som står i lådorna. Man delar då på hela rotsystemet och gräset i kakor som hästarna blir utfodrade med. Det är ingen jord med, utan bara ren säd. Det har automatisk vattning.

Vi har ett sånt skåp, och det kom i från Norrland för många år sedan. Fungerar perfekt, men tänkte höra om någon annan har erfarenheter från att ha använt sig av ett liknande. De kostade ca 140 000:- att köpa in.

Sv: Skåp som man odlar foder i...

har aldrig hört talas om att man gör så så kan inte hjälpa dig med din fråga:P men tänkte höra varför man gör så och vad det är bra för?

Hästar med dålig aptit älskar det. De krispiga groddarna och det saftiga och kraftiga gräset ger en utmärkt kraftfodergiva. Dessutom så får hästarna färskt foder även på vintern, det är den stora poängen, samt att de lättare tar upp innehållet i det här mycket bättre. :banana:

Det är testat och utvärderat av SLU.

hur funkar det då? man har ett växthus, stort/litet? som man helt enkelt odlar i eller?

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka