Skäms en hund?

G

Garpen

Diskuterade med en kompis i helgen om huruvida hundar har förmågan att skämmas. Ibland ser det ju onekligen ut som om de gör det; de sjunker ihop och har svansen mellan benen. Men det kan ju lika väl vara underkastelse/osäkerhet/annat.

Jag menade att begreppet "skämmas" är något vi människor lärt oss pga det samhälle vi lever i. Det är ingen förmåga vi har medfödd i generna, så som förmågan att känna glädje. Och vad man sedan lärt sig skämmas över varierar beroende på vilket samhälle/vilken kultur man lever i.

Därmed skäms inte hundar, för det är inget de har lärt sig att de ska göra. Däremot kan de bli rädda/osäkra för att de vet att de gjort något otillåtet.

Så tror jag! Vad säger ni?

Sv: Skäms en hund?

Jag tror som du!

Vi har lätt för att sätta mänskliga termer på våra djurs beteenden...

Skämmas kan inte hundar enligt mig, inte på vårat vis.

Nej, hundar skäms inte.
Däremot, så visar de underkastelse mot husse/matte när denne blir arg på hunden..
Då åker hundens svans ner och den kan krypa/lägga sig på rygg, som en respons på ägarens arga tonfall och kroppsspråk. Det beteendet har noll och inget med begreppet "att skämmas" att göra..

När mina hundar ligger på sidan och försöker att komma in under spisen för att få tag på nån gammal matrest så brukar jag tänka, att nej de skäms inte, för då skulle de skämas då :angel:

Kan man inte jämföra ordet skämmas med ångra? Om man kopplar ånger med väntan på/fruktan för negativ reaktion?
Sett så anser jag att hundar skäms.

Gnist är inne på underkastelse vid våra reaktioner, men det tycker jag också är en helt annan sak.
Skäms gör hunden när den har gjort något tokigt, den är medveten om det och den väntar på vår reaktion. Vad som är tokigt måste den naturligtvis läras, precis som människan.
Tycker jag.

Däremot kan dom inte rodna! Enda djur som kan det och har anledning att göra det, är ju människan. Som bekant. ;)

LIA

Jag tror varken hundan kan skämmas eller känna ånger, tror inte sådana känslor finns över huvud taget. Tror bara det handlar om instinkter och inlärt beteende. Med andra ord de är medvetna om att det gjort en sak som leder till ett mindre trevligt beteende från sin flockledare, men de är inte kapabla att känna sig ångerfulla över detta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka