Skam hur hästrädd mamma behandlas!

E

Elric

Min svägerska är ordentligt hästrädd men bestämde sig för att låta sin dotter börja rida trots allt.
Hon anmälde sin dotter till en ridskola och samtidigt fick hon veta att föräldrarna skulle hjälpa till.
Min svägerska anmälde sig själv till en "vuxenkurs" i de mest grundläggande som att kratsa hovar, gå in till hästen i spiltan,sadla och tränsa.
Gruppen bestod mest av mammor som ridit hela sitt liv och min svägerska var ensam nybörjare.
När hon benämde saker och ting felaktigt så fick hon hånfulla kommentarer och absolut ingen som helst hjälp.
Jag tycker att det är hemskt att folk ska bli behandlade så nervärderande när man tagit mod till sig och försökt komma över sin enorma hästrädsla för sin dotters skull.
(hon vågar knappt gå förbi en hage med hästar)
Tyvärr så kan inte lilltjejen fortsätta rida då mamman är ännu mer rädd nu.
Finns det någon här som kan rekommendera en SERIÖS och bra ridskola/hästis eller liknande runt Sigtuna,Märsta eller Sollentuna?
(där mamman kan få stöd och hjälp med sin hästrädsla) OBS ingen annons
Jag tycker bara att det är så synd att man kan bli så illa behandlad
Alla människor är inte hästvana, det vi tycker är självklart kanske andra inte ens har en aning om.

Skicka ett PM om ni vet något bra ställe där lilltjejen kan börja rida!
(hon är 6år)

Nanne/:mad:

Sv: Skam hur hästrädd mamma behandlas!

Jag antar att du inte bor inärheten, isåfall hade kanske du kunnat följa med mamman några gånger till stallet som sällskap.
Tycker det är uruselt när vuxna människor ska göra narr av någon bara för personen är nybörjare och inte kan alla specialtermer.

Usch vad arg jag blir! :mad:

På min ridskola hade vi först ett "ledarsystem" då de lite äldre och mer erfarna barnen/ungdomarna fick agera extraridlärare, dvs man fick skriva upp sig på en ponny som man hade ansvar för hela dagen (lördag) och då ingick det att hjälpa de små barnen i spiltan och sen leda ponnyn på lektionerna. Det fungerade jättebra och man fick rida 45 min som tack :)

Dessvärre sattes det ur system och ridskolan började med att föräldrarna skulle hjälpa till. Vansinne, tycker jag, eftersom det som sagt finns vuxna som är rädda, och vad ska då de göra om hästarna blir rädda/är svåra att hantera? Jag ser hela tiden ponnysar där sadeln sitter fel, tränset är felspänt, de har inte borstat ordentligt... Hur ska ridläraren hålla koll på det?

Jag rekommenderar dig att gå in ridsportsförbundets hemsida och leta under fliken "ridklubbar" eller "ridskolor" (ngt sånt heter det). Då får du fram en lista med alla ridskolor i ditt län :)
Lycka till!

Hehe... typ vilken annan som helst låter det som... sådär kan man ju f*n inte bete sig! Ursäkta att jag säger det på detta viset: Men vill dom inte ha folks pengar eller?? Hur hade dom tänkt sig skaffa nya elever om hela familjen ska tvingas in till hästarna oavsett om dom vill eller ej, vad gör dom om föräldrarna är allergiska??

Tack för alla svar!
Jag ska genast undersöka möjligheterna hos de olika ridskolor ni tipsat om.
Visst kan mamman få hästträna hos mig och mina hästar men det är ca 10mil mellan oss.
Lilltjejen kommer till oss på Lördag och ska få rida och mysa med hästarna.
Jag ska försöka få mamman att komma med vid ett senare tillfälle så hon får träna på grundläggande hästhantering om hon vågar dvs.
Det är verkligen underligt att man ska tvinga hästrädda föräldrar och sedan håna dem för att de inte kan termerna.
Som någon här skrev,vill de ha nya kunder eller inte? (kunder=inkomst)

/ nanne:banana:

Starkt gjort av din svägerska att ändå försöka och att dessutom anmäla sig till en grupp själv, trots att hon är rädd. :) :bow:

Känner tyvärr inte till några ridskolor i det området men håller med om att det är hemskt att hon blev behandlad så! :mad: Alla kan vara /bli rädda och det är inget man rår för

Usch å fy! Tvi vale! Undrar om de alltid var hånfulla mot människor de inte känner eller..? Så beter man sej ju inte övht!:mad:

Men fy vilken ridskola!! :eek: Tycker det där systemet verkar vara SKIT! Varför ska föräldrarna vara tvungen att vara med för att dottern vill rida :crazy:

Elric skrev:
Min svägerska anmälde sig själv till en "vuxenkurs" i de mest grundläggande som att kratsa hovar, gå in till hästen i spiltan,sadla och tränsa.
Gruppen bestod mest av mammor som ridit hela sitt liv och min svägerska var ensam nybörjare.

Hur kan det komma sig att de vuxna som "ridit i hela sitt liv" gick en vuxenkurs i grundläggande saker som att kratsa hovar? Det låter ju helsjukt? :confused:

jag blir så arg när jag läser sådant här! Modigt av din svägerska att försöka i alla fall!:bow:

jag skulle ha skrivit en insändare i tidningen jag.. en insändare som handlar om vuxenmobbing, då utan att nämna namn på de andra vuxna som "hjälpte till" att förstöra.. utan mest beklaga sig över hur jävligt vuxna människor beter sig mot dom som kan mindre.. och lägga till att den som det är mest synd om är dottern som inte får rida pga av att mamman mobbas när hon försöker..

dom som gjorde det kommer att känna igen sig och skämmas som hundar..

Huntress skrev:
Hur kan det komma sig att de vuxna som "ridit i hela sitt liv" gick en vuxenkurs i grundläggande saker som att kratsa hovar? Det låter ju helsjukt? :confused:

Kanske var så att ridskolan krävde att ALLA föräldrar som skulle hjälpa till skulle gå kursen. Förresten så behöver det inte vara så att de som "ridit hela livet" kunde speciellt mycket heller. Läsa på lite ur en bok och briljera med lite fina ord är inte speciellt svårt.

Tar bara några min surfande här på buke för att hitta "åsikter" och "kunskaper" att slänga omkring sig. Är löjligt, men vissa måste veta bäst vare sig de vet eller inte.

Smulu skrev:
Jag antar att du inte bor inärheten, isåfall hade kanske du kunnat följa med mamman några gånger till stallet som sällskap.
Tycker det är uruselt när vuxna människor ska göra narr av någon bara för personen är nybörjare och inte kan alla specialtermer.
Jag blir oxå så arg :devil: och ledsen när jag hör sånt...Tackar vet jag vår underbara klubb....:smirk:

Usch och fy säger jag bara. Tycker det borde vara en självklarhet på alla ridskolor att föräldrarna har ansvar för sina barn, t.ex. att dem inte springer, följer stallreglerna som föräldrarna ska ha informerats om givetvis o.s.v. och utbildad personal har ansvar för hästarna de första gångerna i en nybörjargrupp. Personalen är ju definitivt dom som ska finnas till hands för att förhindra att sånt här uppstår som hon blev utsatt för, det är mobbning och en stor skam för den ridskolan tycker jag. Även om mobbning inte borde existera överhuvudtaget bland vuxna.

Tycker verkligen synd om henne, måste säga att det var modigt av henne att verkligen vilja göra det här för sin dotter. Hoppas verkligen hon kan hitta en annan ridskola åt sin dotter där både hon och dottern blir väl behandlade.

Smulu skrev:
Ja, faktiskt. Samma när folk övningskör, alla runt om kör som idioter.... tråkigt! Alla är vi nybörjare i början, ju...

AnnaKarinA skrev:
Ja, faktiskt. Samma när folk övningskör, alla runt om kör som idioter.... tråkigt! Alla är vi nybörjare i början, ju...
Känner mig lite träffad, ska försöka att bättra mig;)

vilken dålig stil...

på ridskolan där jag är har vi vuxna i stallet..
vi hjälper till vid nybörjarlektioner(i stallet) o står i cafeterian.. nu tror jag dock att det börjat gå lite utför för att vi inte får någon tacksamhet för detta från styrelsen... i början fick vi en lektiom varannan lördag som tack (om man hjälp till ex antal gånger)
men det togs bort för att folk blev avundsjuka varför inte de fick rida...

fult gjort av dom vuxna. Är det inte dom som lär oss att man inte ska mobba någon o så gör dom samma sak själv? Säga vad man vill men föräldrarna kan lära barn att dom inte ska göra en sak men gör föräldrarna det så gör barnen oxå det :mad:

Modigt av henne att endå försöka fast att hon var rädd :bow:

Har fått ta det lugnt med min farmor o pappa när det gäller hästbiten. Har gått så långt som att farmor kan ge min häst ett äpple genom staketet till hagen o pappa kan klappa henne på mulen o snart ska han med in i hagen :)

små snälla och charmiga ponnyer med fina ögon gör susen för dom som är rädda ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka