Skäller i bilen

_Runaway_

Trådstartare
Jag känner mig verkligen lite maktlös här. Min schäfer skäller som en galning i bilen när han ser andra hundar. Och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Det funkar absolut inte att bli arg och ryta i, och det har jag väl aldrig trott på heller! Men i ren frustration har tyvärr tålamodet tagit slut ett par gånger. Har försökt att påkalla uppmärksamhet genom att låta "intressant", säga hans namn men han tokskäller på hunden han ser utanför bilen.
I övrigt är han lugn vid bilåkning. Han sitter lös i bakluckan med lastgaller fram till baksätena. Han brukar växla mellan sittande och liggande, men även om han sitter upp mycket så verkar han absolut inte stressad över resandet. Han sitter mer och tittar framåt eller bakåt och verkar helt klart lugn och nöjd.

Vid möte av hundar när vi är på promenad är han gärna den som spänner upp sig och skäller, men jag har inga problem att sätta honom vid min sida och då blir han tyst och lugnar sig på en gång, vill gärna hälsa och leka men han håller sig i skinnet tills detta tillåts. Så fort hunden passerat kan vi gå vidare och han tänker inte mer på den andra hunden även om den fortfarande är väldigt nära.
Men vad fasen ska jag göra åt problemet i bilen? Jag känner mig så tom på verktyg när jag sitter framme och kör och han är där bak :crazy:
 
Sv: Skäller i bilen

För att du ska få honom att avbryta genom att använda rösten måste du ha ett förbudsord (t ex nej) som sitter till 100 %. Annars är blomspruta med citronvatten i en idé men det kan bli trafikfarligt om du ska använda den samtidigt som du kör bil. Antiskallhalsband med citronsprej kan du annars testa.
 
Sv: Skäller i bilen

Kan du inte mörklägga bakluckan? Så att han inte ser ut alltså. Tejpa fast filtar eller så. Är ju faktiskt farligt om han börjar skälla så att du mister ditt fulla fokus på körningen!
 
Sv: Skäller i bilen

En bur med täckta sidor kanske? Så kan du ändå se bakåt. Bakom och framför går det ju inga hundar när du kör.
 
Sv: Skäller i bilen

En snabbkoll i backspegeln, är kusten klar, en kraftig och kort inbromsning.
Är inte jycken helt blåst fattar han snart att den obehagliga upplevelsen har samband med hans verbala yttringar
Men KOLLA BACKSPEGELN innan ;o)
 
Sv: Skäller i bilen

Du kanske kan ha någon med dig i bilen som kan hjälpa till med korrigering?
Någon som sitter i bakstätet, så slipper du fokusera på både bilkörning och hund. Känns farligt..
 
Sv: Skäller i bilen

Övertäckt bur använder jag till min marodör.


Det skulle jag också rekommendera.

Till TS, du har otroligt lite "verktyg" till just ditt problem. Du kan också prova att DAP:a eller ge lugnande, då hundar på utsidan blir en trigger.
Att spruta vatten på hunden, då får du ju ha nån med dig som sitter i baksätet och har världens tajming. Annars lär inte det hjälpa.
Att tvärbromsa tror jag inte minskar en sån trigger, hunden kan inte sätt ihop inbromsningen/obehaget med bilden av den andra hunden. Det blir mera "Vad dåligt hon kör, å där är en hund"

Sen är det alltid en risk om man väljer att jobba med att lägga till obehag för att få bort ett oönskat beteende, det kan mycket väl få motsatt effekt. Att hunden förknippar obehaget med den andra hunden utanför bilen.
 
Sv: Skäller i bilen

En snabbkoll i backspegeln, är kusten klar, en kraftig och kort inbromsning.
Är inte jycken helt blåst fattar han snart att den obehagliga upplevelsen har samband med hans verbala yttringar
Men KOLLA BACKSPEGELN innan ;o)

Precis det jag gjorde när en kompis hund (Size L) åkte med i min bil en gång, han började råskälla och göra utfall inne i bilen!
Två tvärtnitar räckte med att han skulle fatta och höll därefter käft!:devil:
 
Sv: Skäller i bilen

Bur med skynke över så behöver han inte ta på sig ansvaret att larma/vakta bilen. Tänk så här; din hund upptäcker annan hund på gatan när ni är ute och åker. Din hund börjar skälla. Du kanske gormar och säger åt honom att vara tyst (hur många hundar kan svenska och ordet tyst, när de aldrig har övat det innan???). Hunden upplever förmodligen att du också larmar och vaktar genom att höja rösten. Det befäster hans beteende. Hunden skäller alltså i bilen tills den andra hunden försvinner ur synfältet, då tystnar den förmoligen och hans mission som vakt/larmhund är uppnått, den andra hunden har försvunnit (din hund vet inte att den försvann för att du svängde in på en ny gata; utan orsak - verkan, han larma, inkräktaren försvann! En schäfer har väldigt mycket larm i sin avel, tidigare! Kom ihåg det.
För att komma undan med problemet skulle jobba med att ta bort det som triggar hans instinkt att larma.
Fast ovan förslag med vatten och inbromsning är faktiskt riktigt bra alternativ, och då kan man också förstärka den obehagliga upplevelsen med att oja sig och prata överdrivet tröstande.

Våra hundar är avlade i olika raser för olika arbeten. Vissa ska vara vakthundar, andra vallhundar, draghundar, sällskapshundar etc. Det ligger så mycket i aveln bakom hundarna, oavsett om de är blandisar eller inte. Vi får inte glömma att hundar skäller! Det är deras sätt att uttrycka olika känslor. Tidigare vart jag väldigt störd av att min hund skällde, men nu har jag börjat se det ur en annan synvinkel. Skall är en del av hans indentitet och in hans avel, han är av en ras med vallhund där flocken skall flyttas med skall. Numera tillåter jag skall i flera sammanhang, men inte alltid och inte i bilen för då kan det utsätta oss för fara.
Lycka till.
 
Sv: Skäller i bilen

Min ena skäller också väldigt mycket när det rör sig andra hundar utanför. Jag tycker det är svårt att komma till rätt med när man kör själv då man måste koncentrera sig på trafiken. Men hon är överlag mycket skälligare än den andre på allt.
 
Sv: Skäller i bilen

Väldigt lustiga och okunniga svar du har fått. Att straffa en hund med citronspray eller annat kan ev hjälpa så att din hund blir tyst, men det är inte där problemet ligger! Han kommer vara lika frustrerad och få stresspåslag ändå och kanske visa det på andra sätt.

Du beskriver att din hund gärna skäller på andra hundar under promenaden med. Jag antar att han även skulle göra det om hundar närmade sig hans bostad. Han vaktar det som är hans! Börja att träna där du kan ha kontroll, dvs hemma och på promenaden så att det sitter till 100%.

I bilen kan du träna genom att själv sitta med hunden där bak. Be någon annan köra bilen. Gör samma sak som du gör vid promenaden. Orkar du inte träna i bilen täck över en bur så att han inte ser ut.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Inspirerad av såväl retriever- som vinthundstråden känner jag att vi också borde ha en spetstråd! Hur många här är det som har spetsar...
2
Svar
21
· Visningar
2 247
Senast: snorp
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 117
Hundhälsa Är lite förbryllad över en grej idag. Vi har bilat runt och stannade idag till på ett ställe längs Göta kanal för att kolla slussning...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 651
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp