Skakar i bakknäna

Blueberry555

Trådstartare
Min ena häst skakar i ena bakknäet efter träning. Jag har aldrig haft en sådan här häst som gjort det innan, vad kan detta bero på?
Hon blev genomkollad utav en vet för 3 veckor sedan, behandlad i båda framkotor, och är friskförklarad. Jag pratade med vet om detta men hon trodde att det kan va pga att hon ej får fästa i banan.
Kan det vara mjölksyra som träder in o gör så att hon skakar så?

Sv: Skakar i bakknäna

Skakande bakknän för mig är antingen eller; de blir trötta pga inget fäste eller typ tung bana eller så är de ofräscha i bakknäna. Men om din är kollad och inget fel fanns i bakknäna så må de ju kanske va att den blir trött då .. smörj på med liniment.

Jag håller efter min som har problem med bakknäna efter varje träningspass med Dr Schaettes liniment, det är sjukt bra.

Som Tagliabue svarat så kan det bero på dåligt fäste eller att hästen helt enkelt blivit trött av andra orsaker. Dåligt musklad tex.
Mjölksyra, JA - MEN, frågan är varför hästen fått mjölksyran.

En häst jag hade skakade i bakknäna när den blev skodd. Det benet den stödde sig på skakade den i. Den hästen hade problem med rygg/kors. Dock ej med själva bakknäna i sig.

MEN - ett stort men i detta fall!

När jag läser att din häst blivit behandlad i båda framkotorna och dessutom skakar i bakknäet så ringer det stora varningsklockor. Jag har haft så många "bakknähästar" nu så jag börjar bli trött på det, men man lär sig.

Kotor är oftast, inte alltid, men oftast sekundära hältor. Dvs, hästen har överansträngt och ändrat belastningen för att det har ont någonstans. En hälta i ett eller bägge bakknäna är INTE lätt att se. (Nästan omöjligt om det inte gått långt) Den kan vara halt där utan att det ger minsta utslag på böjprov. Det är helt säkert. Jag har till och med haft hästar med pålagringar i bakknäna som INTE visat hälta i böjprov, men varit helt förstörda i leden.
Oftast märker man bakknähälta på andra sätt. Rörelsemönster, hur hästen LYFTER benet (inte hur hästen sätter ner det), hur hästen är att strecha, vilka punkter den ömmar på rent muskulärt, hur den står, hur den rör sig på olika underlag etc. Och ja, med en av hästarna har jag fått lov att åka till TRE veterinärer innan jag kom till en som faktiskt SÅG var hästen var halt. De andra två hade friskförklarat hästen, den tredje (mycket erkänd veterinär) ansåg att hästen var bedrövlig. Så, det är inte lätt. (Detta var både höft och knä i det fallet).

I ditt fall skulle jag tippa på att hästen har problem i någon annan led än kotorna. Kotorna har den fått för att den lagt all belastning fram i stället för att fördela den jämnt fram och bak. Ett inte alltför långsökt tips är att denna hälta kommer komma tillbaka ganska snart.
Jag skulle i ditt fall åkt tillbaka till veterinären (en annan vet kanske) och bett att få behandla bakknäna ändå. Både i leden och muskulärt. Sedan upprepat behandlingen efter 2-3 veckor.

Förstår att du är frustrerad och orolig. Det är så jobbigt när man märker att det är nåt som inte är som det ska. Lycka till!

Det finns de som anser att skakning i bakknäna kan bero på uttorkning, dvs vätskebalansen i kroppen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 598
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 429
Senast: Grazing
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Myzan87
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 330
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar