Skaffa vuxen katt?

mian1

Trådstartare
Vi har katt för att hålla möss och sork borta. Dessvärre har vår enda jagande katt dött och de två som är kvar jagar inte. Trots försök både med att dra in på maten och att låta dem vara mätta och nöjda. Resultatet är detsamma. Möss i köket och alla sorters gnagare i stallet :mad::eek::mad:
Vi måste ha nån som dödar alla skadedjur. Vill ju inte lägga ut gift och fällor är så äckliga.

Kan man skaffa en vuxen, steriliserad honkatt? Till ett hem med två vilda hundar och två vuxna hankatter (kastrater)? Vill att katten ska vara användbar både inomhus och i stallet. Skaffar man en unge är det dels svårt att veta i förväg att katten kommer att jaga som vuxen (det finns ju inte direkt några förebilder här) och dels tycker jag att det är dyrt att sterilisera...
Grannen har ett katthem för övergivna katter. Är det värt ett försök?

Sv: Skaffa vuxen katt?

Det är helt klart värt ett försök, men tänk på att det kan ta tid att få in en vuxen katt att fungera i en "komplicerad" djurkonstellation. En katt som inte passar som innekatt får ju en chans till ett lämpligt liv om den kan utföra sin syssla istället för att vara en hemlösing i "bur" på ett katthem.

En vuxen "färdig" katt tycker jag ändå i sanningens namn att du bör betala en del för. Någon ska ju ha betalt kastrering och vaccinering för den, och det är sannerligen inte gratis att hjälpa hemlösingar.

Klart att vi betalar grannen om vi får en katt av henne. Då vet man också att pengarna går dit de behövs. Ska jag ha en ny kattunge är det mer ekonomiskt att skaffa en hane eftersom de är betydligt billigare att knipsa. Men jag vill veta att katten kan jaga. Så att vi inte sitter här med en hel flock katter utan jaktintresse och hela gården invaderad av gnagare.
Har hittat ett stort råttbo i stallet. Alldeles intill potatisbingen som jag inrett åt katterna så att de ska kunna sova mjukt och torrt när de är ute. :mad:

Fråga grannen om de har någon vuxen, kastrerad honkatt som varit på gård eller hemlös innan? De brukar vara duktiga jägare! Det är väl kanon om du kan slå två flugor i en smäll, få hjälp på gården med gnagarna, och hjälpa en katt på en gång! Nej två katter blir det du hjälper, dels den du köper och dels den som istället får komma in till katthemmet när din nya katt flyttar därifrån. Kanon ju :)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
194
Senast: MJLee
·
Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 129
Senast: Crossline
·
Katthälsa Jag bor på landet, mitt ute i skogen långt från trafikerade vägar och har två katter. Dom har kattlucka i bakdörren och går in och ut...
Svar
4
· Visningar
1 487
Senast: Sol
·
Katthälsa Har två honkatter, den ena på 1 år och den andra på 10 månader. Båda kastrerade. "Stora katten har jag haft sen hon var 12 veckor och...
Svar
0
· Visningar
1 278
Senast: Mahonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama