skaffa katt

panzy

Trådstartare
vad ska vi tänka på?? vad behövs till o börja med? mat/vatten-skål, låda, kattsand, vad mer?? leksaker??

Vad ger man för mat till katt-ungar?? torr-foder? konserver?? vad är "bäst"??

Har alltid "bara" haft stallkatter som fått torrfoder, bajsat ute/i boxarna och sovit i höet, så innekatter är inte riktigt min grej :p

Sv: skaffa katt

Hej!

Angående kattmaten, ska du ha raskatt eller vanlig "bondkatt"?

Mina bondkatter har från början fått kattmat för vuxna katter,det är för att de har växt upp med det innan jag köpte dem.Det finns kattmat för kattungar som troligen raskattsuppfödare använder.
Burkmat har dom fått vid speciella tillfällen och inte speciellt mycket utav efter som dom blev dåliga i magen av det (troligen för att dom inte får det så ofta:D). En orsak till att de inte får burkmat så ofta är att det luktar i hela kylskåpet och att det inte håller sig färskt så länge. Så kattmaten beror hellt på vad de är vana vid att äta innan.

Ska du ha katten som innekatt behöver du leksaker som ni kan leka med tillsammans och leksaker som katten kan leka med själv (för att hålla kattens vikt nere och att den inte blir uttråkad). Ska det bli en utekatt behövs också lite leksaker (även där för att hålla vikten nere), då mest saker som du kan leka med den med.Ett tips: katter i alla åldrar älskat att jaga saker.

hoppas du blev lite klokare:D

Ett klösträd kan vara bra att ha, aktiverar katten och håller den från möblerna i större utsträckning. ;)

Leksaker är i många fall överskattat men några skojiga möss är ju alltid populärt. Mina föredrar dock sugrör, papperstussar, pingisbollar och tops framför vanliga "kattleksaker".

Angående maten, din fråga "vad är bäst" är svår att svara på och du får nog lika många svar som det finns kattägare.
En växande katt ska ha mycket fett och mycket protein. Eller ja, alla katter ska ha mycket fett och protein, lite kolhydrater. Av dina två alternativ skulle jag säga att en kost baserad på burkmat är bäst. Komplettera med någon rå kycklingvinge/kycklinghals och lite rått kött lite då och då. - Mitt svar.

Det är väl ändå ingen skillnad på om det är huskatt eller raskatt, när det gäller val av mat!? Näringsbehovet är ju det samma!

Dock brukar raskatter vara "uppfödda" på MÄRKESmat och deras uppfödare informerar mer om vad de tycker katten ska äta, va nog bara de hon mena! :)

Det är möjligt, men jag förstår ändå inte resonemanget med varför huskattungen inte skulle få kattungemat när den kommer hem till sin nya ägare. Vänjer man bara in den försiktigt på den nya maten, går det säkert utan problem.

Det är möjligt, men jag förstår ändå inte resonemanget med varför huskattungen inte skulle få kattungemat när den kommer hem till sin nya ägare. Vänjer man bara in den försiktigt på den nya maten, går det säkert utan problem.

jag har gjort så att jag låttit dem fortsätta äta "vuxenmat", eftersom de var vana vid det och kattungematen är dyrare och i mycket mindre förpackning (hade inte mycket pengar när jag köpte dem).

känner inte många uppfödare av huskatter eller raskatter men tror de flesta huskatter inte är planerade vilket raskatter oftast är.

jag har gjort så att jag låttit dem fortsätta äta "vuxenmat", eftersom de var vana vid det och kattungematen är dyrare och i mycket mindre förpackning (hade inte mycket pengar när jag köpte dem).

känner inte många uppfödare av huskatter eller raskatter men tror de flesta huskatter inte är planerade vilket raskatter oftast är.

Om katten är planerad eller ej har väl inget med dennes näringsbehov att göra? :crazy:

Har man inte råd att utfodra sina djur som de bör utfodras så kanske man inte borde skaffa dem heller. Raskatt eller huskatt, det rör sig i båda fallen om ett liv som vi genom att vi köper dem tar helt ansvar över.

jag gjorde så att de fick fortsätta med "vuxenfodret" och ingen av dem har tagit skada av det, hankatten är muskulös, smal och fin (inte tjock), honkatten är däremot lite rundare om magen men det beror nog på stereliseringen och lite mycket mat ibland (tror jag)

Raskatt eller huskatt, det rör sig i båda fallen om ett liv som vi genom att vi köper dem tar helt ansvar över.

Håller helt och hållet med dig om det, men......hur kan du se att jag inte tar hand om mina katter genom att bara se till fodret jag ger dom?

Om katten är planerad eller ej har väl inget med dennes näringsbehov att göra? :crazy:

nej det har det inte,men de flesta som jag vet som får oplanerade kattungar är sådana personer som inte hinner med, bönder (bondkatt:idea:),eller som inte hunnit sterelisera honkatten eller inte kunnat givet honkatten p-piller, dessa kattungar blir för det mesta upvuxna med "vuxenfoder" och vad jag vet tar de ingen skada av det, vad äter savannens kattungar?

Senast ändrad av en moderator:

Om det nu fanns kattungar på savannen skulle de äta just precis det katter är gjorda för att äta. Kött. Högt protein och fettinnehåll.

exakt, samma mat som de vuxna:crazy:

Ja, i det vilda äter alla katter samma mat. Problemet är att torrfoder för vuxna katter inte liknar kattens naturliga mat i några avseenden alls. Lite fett, tämligen låg proteinhalt och väldigt mycket stärkelse. Raka motsatsen till vad katter äter i det vilda så det blir fel när man ger växande djur sådan mat. Jag hävdar att det blir fel även för vuxna katter, men i synnerhet för växande katter.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
841
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 584
Senast: Sassy
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur