Skänka bort häst

Burza

Trådstartare
Har försökt sälja min otroligt välkörda shetlandsponny på 19 år utan resultat, har skrivit i annonsen att pengarna inte betyder något (haft henne i 10 år).
Nu ska en kompis ta över hästen, vet inte vad som är bäst, sälja henne för 0 kr eller livstidsfoder? Hästen är försäkrad och har pass med stam.
Vad ska man skriva i kontraktet?
Får inte säljas vidare/lånas ut är självklart för oss båda.
Tips??? Hästen hämtas imorgon:(
 
Sv: Skänka bort häst

livstids foder tycker jag verkar säkrast, ni kan ju göra upp om ett kontrakt så att hästen får det bra och du behöver inte oroas över att hästen säljs vidare.
 
Sv: Skänka bort häst

Säljer du ovasett summa, så är det nya ägarens häst och då kan du inte påverka ev beslut. Sålt är sålt ovasett vad som skrivs i kontraktet.

Lämnar du ut på foder äger du hästen och fodervärden kan inte sälja/avliva utan ditt tillstånd.
 
Sv: Skänka bort häst

Fodervärd är väl det enda rätta i det läget, då vet du var hästen hamnar och du har lite kontroll över läget fortfarande.

En nackdel kan ju vara att du riskerar att få tillbaka hästen, men det är ju antingen det eller att ha på sitt samvete att hästen kanske far illa sina sista år i livet. Eller sätts på en slakttransport...

Ett annat alternativ är faktiskt att avliva hästen om du inte kan ha den kvar, jag tycker det är helt ok när det gäller såpass gamla eller speciella individer. En död häst lider aldrig!
 
Sv: Skänka bort häst

Tack för snabba svar! Det jag funderar på vad som händer om hästen blir sjuk/ska avlivas/ställer till med något annat? Om det är mitt ansvar då.
 
Sv: Skänka bort häst

Nu känner jag denna männsika och har sett hennes djurhållning i flera år tillbaka.
Hästen är frisk och i full kondition. Vet inte om jag tycker 19 år är så gammalt på en shettis (tror mamman blev 34).
Var inne på att avliva hästen, men valde bort det för hon kan glädja någon annan.
Kanske jag ska låna ut ett tag för att få lite betänketid.
 
Sv: Skänka bort häst

Oavsett om du kallar det för "lån" eller "fodervärd" så ska du skriva ett kontrakt innan du kör iväg hästen. Ett standarfodervärdskontrakt funkar bra, sen kan ni ju ändra det eller byta kontrakt dagen efter om ni vill det.

Som fodervärd ansvarar man (i normalfallet, då standardkontrakt används) för hela hästens omvårdnad och kostnader, och man kan inte dumpa vare sig kostnader eller häst tillbaka på ägaren hur som helst.

Mitt fodervärdskontrakt löper tillsvidare, vi har bara skrivit att båda parter har en månads uppsägningstid. Livstids foder, alltså, om ingen av oss säger upp kontraktet. :)

Tillägg: Jag lånar alltså en häst av en av mina allrs bästa vänner.
 
Senast ändrad:
Sv: Skänka bort häst

Om den är försäkrad så skulle jag stå för den åtminstone på papperet om hästen lånas ut på livtidsfoder. Du kan ju be den som ska ha hästen att dom betalar försäkringen till dig om det är aktuellt.
 
Sv: Skänka bort häst

Om den är försäkrad så skulle jag stå för den åtminstone på papperet om hästen lånas ut på livtidsfoder. Du kan ju be den som ska ha hästen att dom betalar försäkringen till dig om det är aktuellt.

Det kan ju inte vara nån större summa då det bara är veterinärvård i princip.
 
Sv: Skänka bort häst

Tack för snabba svar! Det jag funderar på vad som händer om hästen blir sjuk/ska avlivas/ställer till med något annat? Om det är mitt ansvar då.

Allt beror ju på ditt behov av kontroll. Säljer du så slipper du ev. avlivningskostnad, försäkring etc. Däremot har du ingen kontroll om du skulle anse att hästen far illa på något vis.

Lånar du ut den på foder så riskerar du att få igen den vid en olämplig tidpunkt, du står för avlivningskostnad. Däremot har du den yttersta kontrollen.
 
Sv: Skänka bort häst

Hej! Jag har haft liknande fundering ang en ponny tidigare. Då var det min syster som ev skulle "få" den. Men eftersom jag absolut inte ville att den skulle säljas vidare, så skulle vi skriva fodervärdskontrakt på obestämd tid, hon skulle stå för alla kostnader utom försäkringen. Och det var som en säkerhetsåtgätd om det skulle skära sig på något sätt mellan oss, då är det ändå min syster jag pratar om, så jag tycker absolut att du ska skriva fodervärdskontrakt och fortsätta betala försäkringen. Man vet aldrig vad som händer. Hon kanske inte har möjlighet att ha kvar hästen, och då kan du inte kräva tillbaka den om du sålt den. Ett annat alternativ är att skriva in i ett köpekontrakt att du måste bli tillfrågad vid ev försäljning om du vill köpa hästen först. Men du kan i det läget inte påverka om hon ger bort den till någon annan.
 
Sv: Skänka bort häst

Tack för snabba svar! Det jag funderar på vad som händer om hästen blir sjuk/ska avlivas/ställer till med något annat? Om det är mitt ansvar då.

Ja, det är klart. Du kan ju inte bara bibehålla rätten att bestämma, utan med ägandet kommer ansvaret.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 730
Gnägg Jag har haft min nordsvensk i snart 19 år. För 11 år sedan skaffade jag en shetlandsponny som flyttade med till norr. År 2013 dog hon...
Svar
16
· Visningar
2 860
Senast: kolblakkur
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 761
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Satt just och tittade på antagningsstatistik från Högskoleverket på olika utbildningar. (Även historiska antagningar). Kan börja med...
Svar
6
· Visningar
1 532
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp