Skadligt mkt protein? - hösilage HJÄLP!

Yrja

Trådstartare
Hjälp en okunnig hästmänniska... :o Min häst står på lösdrift och har fri tillgång till hösilage som vi köper av stallägaren - enl henne BRA hösilage som de köper in av en bonde.

En kompis pratade dock med en veterinär häromdagen och han påstod att den proteinhalt vi har i vårat hösilage är skadligt för våra hästar och kan både slå ut andra näringsämnen OCH vara skadligt för lederna. :eek:

Hjälp mig, kan detta stämma? Kan hästarna stå på detta hösilage hela vintern ändå? Har en häst som haft ledinflammationer nyligen. :crazy:

Här är analysen: (per kg foder)

Torrsubstans: 70,2%
Omsättningbar energi för häst: 6,4 MJ
Råprotein: 87 gram
Smältbart råprotein för häst: 59,3 gram

Kalcium: 5,0 gram
Fosfor: 1,9 gram
Magnesium: 0,9 gram
Kalium: 19,6 gram
Aska: 63,8 gram

En annan tjej tog upp detta med stallägaren men hon säger att vi måste köpa hösilage av henne hela året och hennes hästar ska äta av samma - hon anser alltså att detta inte är skadligt för hästarna.

Kan jag ge detta till nästa sommar eller bör vi byta ut det? Hur viktigt är det? Vi måste isf betala och sen kasta det hösilage som stallägaren har köpt in åt oss, och sen köpa nytt för ett helt år. :crazy:

Sv: Skadligt mkt protein? - hösilage HJÄLP!

Vad får den mer än hösilaget? Förhållandet smb rp/MJ är hög, 9,3, idealet är runt 6. Hur mycket uppskattar du att din häst får i sig på en dag? Det kanske går att fixa till något, så du inte behöver kasta och köpa nytt.

Jag tycker det verkar vara bra värden. Högt protein, javisst, men inte skadligt. Så låt hästarna äta det ni, ska inte vara några problem.

Enligt egen högst begränsad erfarenhet (2 år i rad på 7 olika hästar) så får man en massa problem med så hög proteinhalt, dåliga magar bl.a. LEdproblem har jag dock aldrig hört talas om.
Jag skulle personligen aldrig fodrat med det.

Det gör inget med hög kvot om det kommer från grovfodret, dock kan det vara lite onödigt mycket. Luktar det mycket ammoniak i stallet när du mockar, kan det bero på för hög proteingiva eftersom överskottsproteinet kommer ut som urinämnen.

Förra året fodrade jag med hö som hade värden på 9,9 respektive 113 gram smrp. Hästen var SÅ fin och hade inga problem med proteinet (kallblod).

Min plånbok var tjock och fin, behövde inget ytterligare foder utöver höet.

Och den är fortfarande tjock o fin. :p

Hästen alltså.;) :D

Betänk då att hon var ytterligt svårfödd när hon anlände till södra delarna av landet... :D

(plånboken kommer nog att vara mindre tjock nu när det står fullblod i stallet. Vadå ytterligheter? Jag?!)

Du har inte....det gick fott fott.:D

Nja, han kommer imorgon först (eller rättare sagt; vi hämtar honom imorgon) - men hans mat har redan anlänt (tyckte det var bäst att han fick käka samma kraftfoder som tidigare - D & H - billigt och bra *not*)

Förlåt att vi kraschar tråden för ursprungsskaparen!

peter_lundin skrev:
Inget oroväckande högt proteinvärde enligt min uppfattning.
PL

Jag håller helt med dig, men är lite nyfiken på hur högt du anser vara för högt är när det gäller grovfodret?

Hälsning Maja

Lovisaleonora_ skrev:
Förra året fodrade jag med hö som hade värden på 9,9 respektive 113 gram smrp. Hästen var SÅ fin och hade inga problem med proteinet (kallblod).

Min plånbok var tjock och fin, behövde inget ytterligare foder utöver höet.

Hur kom du fram till att hästen inte hade problem med så hög proteinhalt?

Hälsning Maja

Fråga mig nåt mer jag inte vet:devil:
Allvarligt talat så måste man se på hur matsmältningen reagerar o vara försiktig med övergången. Jag köper inte helt ut att man kan ge hur mkt protein som helst bara det kommer från grovfoder.
PL

Inga knoppar, inga magproblem. Lugnare i hanteringen, bättre med maten (åt bättre). Fin päls, bra hovar.

Nu fodrade jag bara med det ett år, så konsekvenser på leder etc kan jag inte uttala mig om mer än att hon var väldigt fin i leder överlag vid veterinärbesiktningen i slutet av sommaren.

Däremot brukar jag ligga högt i protein med hästarna som jag fodrar med hö, då höleverantören får in det med högt protein. Har inte varit några foderrelaterade problem med övriga heller... (men som sagt, forskning över flera år får jag överlåta åt andra)

Tack för alla svar!:bow:

Hästarna har fått 60 kg/4 hästar hittills - idag ökade jag till 80kg då de äter upp det fort och vi vill att det ska finnas kvar när man fodrar nästa gång. Så mellan 15 och 20kg om dagen får de nu. Alla hästar är nästan lika stora och lika runda så de äter nog nästan lika mycket var.

I övrigt så får han 0,8kg havre om dagen, 1 näve (torr) betfor, mineraler, vitlök och b-vitamin. Jag tror att man borde dra ner på havren men ska se vad som händer.

Han har fodrats med detta hösilage sen i början av oktober. Han är fin i pälsen och mår bra i övrigt. Bra hull men dåligt med muskler då han har stått mycket pga ledinflammationerna och ännu inte rids jättehårt.

Avföringen ser normal ut, kissar gör de ute så det kan vi inte undersöka sådär jättenoga än - de kommer antagligen börja kissa i ligghallen snart. En annan av hästarna kissade dock inne i stallet idag (på betonggolv) och det luktade inte nämnvärt, ovanligt lite faktiskt.

Jag vill absolut inte ge hästen hösilage som är skadligt, så oavsätt kostnaden så byter jag om ni tycker det. Men det känns som att många anser att det inte verkar vara någon fara.

Är väldigt tacksam för fler svar och gärna med fakta bakom om någon har en förklaring det varför det skulle vara skadligt. :bow:

jag har också höga proteinvärden i hösilaget, fast vi har dock inte fri tillgång! jag har snackat med både lite folk här på bukefalos och KRAFTS rådgivare och de tyckte jag skulle sluta ge havren, och börja ge betfor istället om jag skulle ge kraftfoder överhuvudataget. Höga proteinvärden ska inte vara särskilt farligt om det kommer från grovfodret som en del andra här skrivit. Men jag har dock inte gett så mkt hösilage till våra hästar då de också äter halm.

Men våra hästar (fjordingar) som bara lätt rids får bara dryga underhållsbehovet(58 Mj) av energitäckt och lika mycket protein som ett högdräktigt sto behöver(520 smbrpg)!försöker knåpa ihop någon bättre foderstat åt mina men redan nu får de halm o betfor förutom hösilaget. Men våra hästar verkar iallafall må bra.

peter_lundin skrev:
Fråga mig nåt mer jag inte vet:devil:
Allvarligt talat så måste man se på hur matsmältningen reagerar o vara försiktig med övergången. Jag köper inte helt ut att man kan ge hur mkt protein som helst bara det kommer från grovfoder.
PL

Jag har snällt försökt hinta till några bekanta att ett ensilage på långt över 100 i protein kanske inte är så lämpligt till deras vuxna hästar..bl.a. shettisar. Tänkte bara se om jag ändock helt är ute och seglar.

Hälsning Maja

Knoppar???

Det som jag fått höra är att protein kräver mer vätska för att brytas ner till energi och ger fler biprodukter bl.a. ammoniakrikt urin. Om hästen används mycket kan en dålig vätskebalans vara till nackdel. Även mer ammoniak kan ge hästar problem med luftvägar. Sedan leder det ju gärna till feta hästar.

Jag har även hört att det kan leda till ledproblem, men har ännu inte fått det bekräftat att det faktiskt är på detta sätt. Man vet ju inte säkert vad som orsakar fång som ju en inflammation hoven/leden. På senare tid har man börjat tro att det är mer stärkelsen än proteinet som orsakar det och kanske är det så även med ledproblem och stärkelse. Proteinrikt foder har ju en tendens att även innehålla mer stärkelse och mindre svårtsmält fiber (cellulosa).

Allt för energirikt foder leder ju lätt till feta hästar med. Själv utfodrade jag med ett ensilage, med ungefär samma värden som ditt grovfoder, förra året till arabston som arbetade en del. Huvudsyftet var dock ett föl som skulle få det som behövdes sin första vinter. Så det var därför jag offrade de vuxna hästarna. Gissa om stona blev feta? De var heller inte helt tillfreds (trots fri tillgång), utan knaprade gärna på träd då mängden cellulosa i foderet var låg, då det var tidigt skördat (det är ju då man får höga värden) och var väldigt finstjälkigt. De fick alltså inte nog med fibrer. Nu i efterhand iser jag att jag borde utfodrat dem med halm med.

Hälsning Maja

Ditt grovfoder anser jag inte heller är extremt. Däremot så kan du gott dra ner på havren som du sa. Den behövs nog inte. Det du kan tänka lite på är att kalciummängden är lite hög, speciellt om du inte ger havre (som är mer fosforrik) så kan du behöva tillsätta fosfor.

Har samma problem i år och fick rådet att ge fosforbalans. Kalcium/fosfor kvoten bör ligga på 1,5, nu ligger den på 2,63. Alltså med kalcium på 5 så bör fosforn vara 3,3 och inte som nu 1,9.

Någon gav råd att ge betfor här. Det är inte fel, om det ens finns behov av det. Tänk i så fall på att betfor är ett kalciumrikt och fosforfattigt foder.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 598
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama