Skadad katt!

Emmmmma

Trådstartare
Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan och mår allt annat än gott.
Veterinären sa att han fått en del dropp och morfin idag så han kunde vara lite groggy och förändrad.
När vi kom hem med honom var han helt rabiat och sprang runt som en stolle. Han var jätterädd för tratten och fastnade överallt, blev ännu mer rädd och sprang ännu mer….
Till slut sprang han under sängen där han kissade och bajsade på sig. Efter det har han legat kvar där helt apatisk och vill inte komma fram. (Nu har det gått 3 timmar sen vi hämtade honom från veterinären).
Något säger mig att jag ska ha lite is i magen och låta honom vara, han har varit starkt sederad och då fått en del morfin och dropp.
MEN! Kan man göra något åt den där tratten? Går det klippa till den så den blir lite ”kortare” eller finns det rent av något alternativ till tratt?! Eller vänjer dom sig?
Känner mig ganska maktlös över min stackars katt… 😢
 
@Emmmmma Det finns ju olika varianter av krage. Har inte provat på någon katt själv så kan inte säga effekt och om jatten skulle kunna nå såret genom att lyfta frambenet då.


Body är ju inte aktuellt pga sårets placering.
 
@Emmmmma Det finns ju olika varianter av krage. Har inte provat på någon katt själv så kan inte säga effekt och om jatten skulle kunna nå såret genom att lyfta frambenet då.


Body är ju inte aktuellt pga sårets placering.
Tänkte kanske att en uppblåsbar krage skulle kunna vara nåt, tyvärr finns de bara på nätet och vi behöver ju en nu.. 😕
Body med ben (om det finns…) kanske funkar, men inte så länge dränet sitter där.
 
Tänkte kanske att en uppblåsbar krage skulle kunna vara nåt, tyvärr finns de bara på nätet och vi behöver ju en nu.. 😕
Body med ben (om det finns…) kanske funkar, men inte så länge dränet sitter där.
Blå stjärnan i Göteborg säljer nåt blått i olika storlekar, tror att det är de uppblåsbara. De kanske finns hos andra större sjukhus också?
 
Min katt hade papptallrik sist, han var jättenöjd med den lösningen. Han blir väldigt olycklig och fastnar om han har tratt
IMG_4523.jpeg

(han ser inte särskilt nöjd ut på bilden, men det är för att han helt enkelt ser ut sådär 😅)
 
Jag har haft uppblåsbara, eftersom Nikita hatade tratt och blev helt förlamad av den. Megara har jag tack och lov inte behövt sätta tratt på, men jag har en hemma.

Apotea har uppblåsbara kragar för katt och de brukar ju leverera snabbt. Stackars lilla katt 😿 Vissa katter snedtänder av sedering/sövning och blir galna och kutar runt. Sedan blir det naturligtvis ännu värre av paniken. Jag skulle nog ändå försöka få ut honom så du vet att han inte slickar på såret.

Kram på er! 😻
 
Min katt hade papptallrik sist, han var jättenöjd med den lösningen. Han blir väldigt olycklig och fastnar om han har tratt
Visa bifogad fil 151513
(han ser inte särskilt nöjd ut på bilden, men det är för att han helt enkelt ser ut sådär 😅)
Kan utveckla det hela lite mer:
Klipp från kanten rakt in mot mitten. Klipp ut en cirkel som är mindre än kattens hals och gör sedan små klipp med små mellanrum runt hela, så det blir flikar som kan vikas upp. Det blir en mjukare kant då än om man klipper rakt av. När storleken är lagom (prova flera gånger, den ska inte sitta åt runt halsen men heller inte kunna dras över huvudet) så sätter du den på katten och häftar ihop det klippta spåret med en klammer nära katten och en längre ut. Funkar även med silvertejp.

Discovarianten han har på bilden har en plastig yta så det var lätt att hålla rent genom att torka av, men har man bara vanliga papptallrikar så kan man byta dagligen istället.

Jag var själv skeptisk först, men behövde en nödlösning eftersom han fått ett sår på örat och tratten hängde på öronen konstant. Framöver kommer papptallrik vara mitt förstahandsalternativ, för han kunde röra sig precis som vanligt med den på men inte klia eller slicka sig.
 
Min katt är dum som ett spån och till och med han fick ordning på tratten efter 2 dagar. I början var han jätteförvirrad och blev jätterädd eller allmänt nedstämd när tratten var i vägen eller slog i något.
 
Min katt är dum som ett spån och till och med han fick ordning på tratten efter 2 dagar. I början var han jätteförvirrad och blev jätterädd eller allmänt nedstämd när tratten var i vägen eller slog i något.
Min är jätterädd och stryker omkring längst väggen och verkar tro att den ska attackera honom 😔
 
Jag har haft uppblåsbara, eftersom Nikita hatade tratt och blev helt förlamad av den. Megara har jag tack och lov inte behövt sätta tratt på, men jag har en hemma.

Apotea har uppblåsbara kragar för katt och de brukar ju leverera snabbt. Stackars lilla katt 😿 Vissa katter snedtänder av sedering/sövning och blir galna och kutar runt. Sedan blir det naturligtvis ännu värre av paniken. Jag skulle nog ändå försöka få ut honom så du vet att han inte slickar på såret.

Kram på er! 😻
Tack, jag har beställt en nu, och den verkar komma snabbt! Fick ta av tratten idag och satte honom vid matskålen och då åt han iallafall! Ville inte dricka vatten men får försöka lite senare igen.
Skulle behöva vabba katten känner jag! 😅😫
 
Tack, jag har beställt en nu, och den verkar komma snabbt! Fick ta av tratten idag och satte honom vid matskålen och då åt han iallafall! Ville inte dricka vatten men får försöka lite senare igen.
Skulle behöva vabba katten känner jag! 😅😫
Tips är att om katten äter mjukmat, spä ut med extra vatten så han får i sig! Jag gav mat 3 gånger om dagen i mindre portioner med lite extra vatten i när han hade tratten så att han fick i sig 😊
 
Tips är att om katten äter mjukmat, spä ut med extra vatten så han får i sig! Jag gav mat 3 gånger om dagen i mindre portioner med lite extra vatten i när han hade tratten så att han fick i sig 😊
Ska testa det! Han äter bara torrfoder (och sorkar…) till vardags men ska köpa hem blötmat och se om det går ner!
Nu har jag tvångsvattnat honom med en spruta. 😅
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 187
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 827
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 006
Senast: LevelSkin
·
Katthälsa Kan någon hjälpa och spekulera i vad som händer med katterna i detta hus. Jag har två katter, Nelson 8 årig hankatt, Winnie 8 årig hon...
Svar
6
· Visningar
2 897
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp