skada+ täcke

BulletForMyValentine

Trådstartare
Pga skada så vill jag att min hund ska ha täcke för att inte frysa och förvärra muskelskadan (rygg och höger ben).

Vill ha ett värmande täcke men inte så att hon blir för varm när vi går promenader och hon håller igång. Hon har i vinter haft ett med 280 gram foder men nu är det för varmt.
Klämde på några med 100 grams foder i hundbutiken här men dom verkade så tunna.

Ska gå att ha sele antingen över eller under. Ska vara vattentätt och sitta bra på smäckra/tunna hundar. Drömmen hade ju vart ett Hurtta men är det inte fleecefoder i dom? Vovven är ju en puff så vet inte om jag vågar ha fleece:p
Tips och ideer? Vad ska jag välja?:)

Sv: skada+ täcke

Back on track? Varma men inte jättetjocka, finns många olika modeller, inte fleecefoder. Tror det finns i vinthundsmodell som borde passa bra på smäckra hundar. Jag har ett vanligt(fodrat regntäcke) till min kelpiehane men det är något stort i bogen för honom än så länge då han är ganska tunn över bogen. Nättäcket i samma storlek passar dock bättre.

Back on Track kan jag varmt rekommendera! Har hund med HD och då är BoT verkligen oslagbart. Jag har ett vintertäcke och ett nättäcke till en pudel (alltså slank). Passar super, trots att han har så högt ansatt svans :)

Hur funkar BoT?

Min har krullsvans så täcket får inte vara för långt/ styvt i bakkanten så inte svansen får plats:P

Och hur tjockt är vintertäcket?

Jag vet flera med både puffar och nakna "kineser" som har BoT täcken och de verkar sitta bra :)

På ullared har de BoT i fleece, fast med glatt foder. Det tycker jag är ett bra "mellantäcke" att ha i bilen, när det är lite för varmt för ett vintertäcke men inte tillräckligt varmt för att jag vill att de ska ligga nakna. Nättäcket värmer inte alls, men enligt en bekant som använder BoT till sig själv så gör materialet nytta. Så jag har ett sådant också, när det är tillräckligt varmt för att hunden klarar sig utan täcke.

Jaha, mitt inlägg blev raderat utan någon notis eller förklaring till varför, tack!

Jaja, jag tycker BoT är bra iallafall.

Back on Track har ett fodrat och ett ofodrat regntäcke som jag tror skulle bli super till din hund. ;)

ReDog of Sweden-Kruuse har också ett bra täcke för dina behov. Deras hundtäcke går ned över ben, höfter, ländrygg samt bogar och skapar en täckande funktion men är ändå bekväm för hunden att röra sig i.

Likaså Obtrack, men det jag har inte jätte vattentätt.

Mitt inlägg raderades tydligen också :confused::confused:

Men jag tipsade iaf om Obtrack. Googla det.

Jag har ett från redog/kruuse som vix också tipsar om. Det är gjort i ett smidigt softshellmaterial som täcker alla viktiga muskler. Smidigt för hunden att röra sig i. Du kan välja att ha sele under eller över täcket, då det finns hål för sele på ryggen :)

Kl

Tack för alla svar!
Har obtrack och Redog täckena samma funktion som BoT täcket? Att det ökar cirkulationen(?)?

Min hunds problem började med att hon jagade katten och gick omkull. Efter det hoppade hon på 3 ben, ville/ kunde inte sätta ner höger bakben. Va in till veterinären som röntgade(stavas?) höfter och knän. Det va u.a och dom trodde på sträckning.
För 3 veckor sen va jag hos fysio med hunden då jag tyckte att hon inte va okej. Snubblig och tappade hö bakben när hon hoppade. Fysio hittade mängder med muskelknutor, att hon var spänd som en fiolsträng i hela bakdelen och en muskelbristning i höger lår. Fick order öm massage, balansträning och försiktig träning i ojämn terräng.
Ska på återbesök idag och se om det gått åt det bra eller dåliga hållet.

Min hund har ett BoT i förebyggande syfte. Och jag har det "vanliga", ofodrade men det ska vara vindtätt och tåla lite regn. Hon har vinthundsmodellen. Hon har svansen högt hela tiden och det sitter bra ändå.
I mitt täcke håller hon sig varm även under vintrarna. Så BoT täckena gör att hunden håller sig varmare och hjälper samtidigt till med lederna. Så jag rekommenderar ett BoT!

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 174
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 192
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Jag ska till Hööks om någon vecka och shoppa lite och tänkte köpa ett vintertäcke. När det är snö så brukar min hund frysa när man går...
Svar
3
· Visningar
1 420
Senast: Hagstadius
·
Hundhälsa Jag har en varmpälsad spets som snart fyller 11 år. Han börjar med ålderns rätt bli lite stel men inte så att det är någon jättefara...
Svar
7
· Visningar
1 186
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka