Nicolewestgren
Trådstartare
Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har alltid vart väldigt framåt och känslig. I början gick allt jättebra men sen efter några månader började hon bara sticka från ingenstans, det gick dessutom väldigt fort. Vi kunde skritta/trava i slowmotion och sen från ingenstans var det räsergalopp. Detta var endast i padocken och eftersom jag blev rädd gick vi in i ridhuset istället, där hon efter ett tag också började sticka. Detta gjorde mig som sagt rädd vilket inte gjorde saken bättre. Sen flyttade vi och började träna för en tränare, då började det gå bättre men stack fortfarande ibland. Sen gick det en vecka utan att hon stuckit någongång men då såg vi på en träning att hon var halt. Lite innan detta började vi också få problem med uppsittningen (en stor pall på förra stallet som hon tyckte var läskig, sen tyckte hon alla pallar var ”läskiga”).
Vi åkte då in till vetrinären och det visade sig att hon har en skada i benet som kommer ta ett antal månader tills det går att sitta upp igen. Det var alltså när det började gå hyfsat okej som skadan upptäcktes.
Det är bara det att jag går runt med en klump i magen konstant inför dagen då det är dags att sitta upp igen . Det är säkert lätt för många att säga ” sälj och köp en ny häst” men hon är så rolig att rida när hon inte sticker och jag vill verkligen att det ska fungera, så som det gjorde innan hon började sticka. Kan det vara så att hon började sticka för hon hade ont? När en duktigare ryttare som ridit henne en del innan satt upp stack hon inte.
Jag är bara orolig för att hon ska sticka nu när det är dags att sätta igång och det kanske blivit en olat. Eller kan det vara pågrund av smärta som vi började få problem? Hon har alltid vart lite springig och pigg som sagt, även väldigt känslig.
Ville bara skriva av mig lite och kanske få lite feedback på mina tankar
Vi åkte då in till vetrinären och det visade sig att hon har en skada i benet som kommer ta ett antal månader tills det går att sitta upp igen. Det var alltså när det började gå hyfsat okej som skadan upptäcktes.
Det är bara det att jag går runt med en klump i magen konstant inför dagen då det är dags att sitta upp igen . Det är säkert lätt för många att säga ” sälj och köp en ny häst” men hon är så rolig att rida när hon inte sticker och jag vill verkligen att det ska fungera, så som det gjorde innan hon började sticka. Kan det vara så att hon började sticka för hon hade ont? När en duktigare ryttare som ridit henne en del innan satt upp stack hon inte.
Jag är bara orolig för att hon ska sticka nu när det är dags att sätta igång och det kanske blivit en olat. Eller kan det vara pågrund av smärta som vi började få problem? Hon har alltid vart lite springig och pigg som sagt, även väldigt känslig.
Ville bara skriva av mig lite och kanske få lite feedback på mina tankar