skada förstärkningsbandet

ingerk

Trådstartare
Hej.
Min d ponny har fått en skada på förstärkningsbandet, veterinär satt diagnos med Ul nu i veckan. får visas ute i mindre rasthage och skall skrittas för hand 2 gånger dagligen. har ju massor av funderingar och tar gärna del av era tankar och erfarenheter, då detta är nytt för mig`. jag frågar på så hoppas jag ni vill delge mig.

ska ha stallbandage nattetid - tips på sådant? vill gärna ha med kardborre då andra släpper in och ut. är syftet att hålla ned svullnaden eller vad är eg syftet med stallbandage i detta fall?

hur viktigt är underlag mm i rasthagen, vet sa inget om detta coh vi har vanlig gräshage, nu dock snö.

vad kan man mer göra för att optimera läkningen? Kyla efter promenaderna? andra behandlingskomplement?
Tacksam för alla råd.

Hej.
Min d ponny har fått en skada på förstärkningsbandet, veterinär satt diagnos med Ul nu i veckan. får visas ute i mindre rasthage och skall skrittas för hand 2 gånger dagligen. har ju massor av funderingar och tar gärna del av era tankar och erfarenheter, då detta är nytt för mig`. jag frågar på så hoppas jag ni vill delge mig.

ska ha stallbandage nattetid - tips på sådant? vill gärna ha med kardborre då andra släpper in och ut. är syftet att hålla ned svullnaden eller vad är eg syftet med stallbandage i detta fall?

hur viktigt är underlag mm i rasthagen, vet sa inget om detta coh vi har vanlig gräshage, nu dock snö.

vad kan man mer göra för att optimera läkningen? Kyla efter promenaderna? andra behandlingskomplement?
Tacksam för alla råd.

Har inte haft samma skada på min ponny. Men en annan mjukdelsskada. Som tog 8 månder innan hon var ok.
Vi använde back om track stallbandage. De har kardborre och maken kunde ta av o på dom. Lätt att bara tvätta paddden vid behov. Padden är löstagbar.
Sen är det att följa veterinärens råd.

Är det halt, isigt i rasthagen så salta och sanda noga. Man vill inte att hästen ska halka och förvärra skadan eller få ny skada.
Är det lerigt behöver ni byta hage alt grusa hagen. Frågade då vi hade grushage och det var optimalt tyckte vår veterinär att göra sjukhage i.

Har du funderingar o frågor ring och fråga veterinären. Och följ råden ni fick av er veterinär.

Ja här kan vi också vara med. :crazy: Var dock sommaren 2016, stod med skada på förstärkningsbandet samt krosskada på griffelbenet (vad det nu heter på svenska)

Eftersom han är en tokskalle är det inget som heter sjukhage, boxvila eller liknande. Så han gick i hagen som vanligt tillsammans med sin bästa kompis.

Efter 10 veckor scannades och röntgades skadorna igen, och hade läkt hur fint som helst, så vi kunde börja igångsättningen. Idag rids han som vanligt och vi har inte upplevt några problem överhuvud taget.

Lycka till med hästen. :):)

Har tyvärr erfarenhet av detta x2. Underlaget skall vara så fast så möjligt, dvs rätt hårt och lite glidmoment. Det gäller all framtida ridning osv. Eftersom skada inträffar på förstärkningsbandet pga att det har töjs ut och gått sönder så ska man inte påfresta det innan det läkt ihop, sedan följer en viktig rehab för att på det elastiskt och fint igen så det håller för framtida belastningar.

Stallbandage är en vettig grej men inte livsviktig, är bra om hästen svullnar upp under natten. Kyla är alltid bra, vid denna årstid sköter det sig självt men ännu bättre när det är varmare.

Om inte hästen springer mycket så kan den gott gå i sin rasthage med gräs, bara den inte gör slides som belastar det. Rörelse är bara bra, men i skritt. Så inget bus i hagen, annars är det bara en lång väntan men desto bättre rehaben blir desto bättre är framtiden för hästen.
/ mvh hon som har en häst som haft på båda frambenen

@ingerk det är ju en typ av senskada din häst har då även förstärkningsbanden räknas in i den kategorin så viktigt att du konsulterar din veterinär ang de frågor du ställer här vad som rekommenderas just utifrån graden på din hästs skada samt dess yttre omständigheter hur den hålls, hagar, beter sig osv.

Annars tycker jag @clovergirl svarat suveränt .

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 999
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25