Ska vi ta hand om dem?

Jettan

Trådstartare
Vi har flyttat våra hästar och det nya stallet behöver rått jägare!;)
Sambons föräldrar har två fjolårs kattungar, jätte söta, suuuuper keliga, som jag funderar på att "rädda".

Problemet: Katterna är mycket små, har nästan inte växt alls, detta förmodligen pga dåligt foder, för lite foder, mask m.m. de har dessutom en otäck "slem host" som gör att det kommer upp snor....:(

Jag tycker synd om dem och vill gärna ge dem ett värdigt liv, men kan jag rädda dem, eller är det bättre att slippa ev. avliva dem och ta en "ny, färsk" kattunge i vår i stället?

Kompis trodde de skulle bli fina bara de fick mat och blev avmaskade, och jag tror nog de kan hämta sig rätt bra (katter har ju nio liv...:grin:) det är mest hostan jag är orolig för...

Sen funderar jag på, om jag nu tar dem, så ska de ju steriliseras, men de är verkligen pytte små (med tanke på ålder) klarar de det???

26019751.jpg

Sv: Ska vi ta hand om dem?

Jag tycker absolut ni ska ta hand om dem, de lever inget värdigt liv som det är nu. Även om dem nu måste avlivas kan dem inte vara kvar som dem har det nu, i så fall måste dem omhändertas/avlivas på annat sätt, man är enligt djurskyddslagen förpliktigad att ge sina djur vet.vård när det behövs och din sambos föräldrar antar jag har undanlåtit sig det som det låter?
Kastrera kan man göra på katter redan vid 12 veckor även om det inte är så vanligt i Sverige så det borde inte vara några problem att göra med kissarna, bara de får äta upp sig först och bli av med hostan så de tål narkosen.
Hur länge har dem haft hostan?
Det kan vara allt ifrån lunginflammation eller kattsnuva, viktigt är att dem får vård snabbt i vilket fall oavsett om ni tar hand om dem eller inte.
Men om ni vill ha stallkatter så tycker jag det är ett perfekt tillfälle att rädda dem och tjäna på det själv. :)

Det är väl bara att ta dom till veterinären och sätta dom på en kur med "extra allt".

Hostan låter det ju som de behöver antibiotika för.

En veterinär kan ju också hjälpa till att avgöra om det är hyfsad prognos med att få dem friska eller om det är bäst för kissarna att bli avlivade.

/KT

Fy för dina svärföräldrar, ta lillkissarna till en veterinär och lämna räkningen till svärföräldrarna!
Hade dom tänkt att dom skulle plågas till döds?
Stackars katter, blir så arg!

Fy för dina svärföräldrar, ta lillkissarna till en veterinär och lämna räkningen till svärföräldrarna!

Bra idé. Med lite tur kanske de åtminstone förstår att andra inte delar deras uppfattning om djurhållning. Hur tänker folk? Eller, rättare sagt, hur tänker folk inte? :mad:

Jettan: Jag hoppas att du och din sambo ser till att dina svärföräldrar inte skaffar fler djur som de missköter på det här viset.

klart att du ska ta dom!
men åk till veterinären och kolla hostan.

att dom är små brukar inte ge bekymmer senare i livet, jag har två stycken som också är små. den ena gick ensam omkring i stan som liten kattunge och den andra var minsten i kullet och vågade knapt komma fram för att äta. den första har alltid varit liten och smal, den andra är väldigt liten med korta ben men rund som en boll nu som hon får massa mat. har aldrig varit sjuka.:)

Ta hem dem och ge dem den vård de behöver.

De är fortfarande så små så förhoppningsvis repar de sig snabbt med bra mat och omvårdnad.

En av våra "jag vill bo här katter;)" har någon kronisk form av snuva och hosta, det går enligt vet. inte att göra något åt och han är pigg och glad och äter och är rund. Han nyser och hostar bara när det är fuktig väderlek och är bra när det är mer normalt väder.
Min egen teori är att han inte har fått varken mat eller blivit avmaskad eller fått annan vård sina första år och att han då har blivit väldigt känslig för väderomslag.
Den här katten var runt fyra när han kom, enligt vad veterinären kunde gissa men han såg ut som om han var minst 13-14 år med tanke på alla ärr och spår efter ett hårt liv. Han var inte kastrerad och hade ju slagits en hel del:(

Han är numera jättegosig:love: och leker och busar med de andra katterna, givetvis är han numera kastrerad.
Han kommer genast så fort han hör en och är en katt som man verkligen inte kan göra annat än tycka om:love:

Jag låg och tänkte på hur mysigt jag skulle göra för kissarna igår kväll, med mat och gosig säng att sova i, hur de skulle få vara i selkammaren så de får det varmt och gott....:crazy:

Jag satt med dom en timme i knät igår och dom myste så mycket de bara kunde! :love:

Snuvan och hostan verkar var värst på vintern, de verkar må bättre när det är varmt ute, samtidigt är det ju svårt att bedömma eftersom allmän tillståndet inte direkt är på topp...:(

Vi har försökt hjälpa till med katterna, kom för ett par år sedan en vildkatt som var så hungrig så hon åt havre som låg i gången, sedan blev de fler... *Suck* de har sagt att de ska ta bort dem, kastrera dem, men inget händer... Jag har "räddat" en katt som jag har hemma nu, hjälpt till med kasteration på flera av dem, samt skänkt bort ett gäng kattungar... men snart är det vår och då..... jag orkar liksom inte, jag har verkligen försökt... det har redan struktit med två kattungar denna vinter och jag tänkte att jag kanske skulle göra en sista god gärning innan jag ger upp....

Kanske bäst ändå att hyra in en jägare och be h*n skjuta av allihopa istället om du inte orkar mer. :(
Men dessa två tycker jag det vore en väldigt god idé att ta hand om.

ring djurskyddet i din kommun, eller något katthem i närheten och fråga om hjälp.

Det är klart du skall hjälpa dessa två små, på ett eller annat sätt.

Problemet är, att om du vill ha just en råttjägare så kan du inte ta kattungar. Vare sig dom eller en annan. Du bör ta en vuxen katt som redan är van jägare. Eller teminstingens kattungar efter en mamma som är duktig på jakt, och som har haft tid att fostra dem.

Det här låter som en bra plats åt en halvtam vildis. Eller flera om de är kompisar. Den får en bra arbetsplats med tillhörande kost, logi och veterinärvård (inklusive ev kastrering!!!!), du får en råttjägare, och så har du ävenledes gjort en Gudi behaglig gärning.

Men försäkrar du dig om en vuxen duktig jägare, kan du ju lämpligen ta dessa två små på köpet... :) Då har du gjort TVÅ goda gärningar Gudi till välbehag. :)

Lycka till!

Åk till veterinären och kolla upp hostan och vaccinera dom även.Fast innan du gör det så bör du avmaska dom.
Sen så kommer dom nog att klara en sterilisering.Vet inte hur små dom är men..
Sen är det bara att börja med bra foder för katterna.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en katt som är född i maj 2003, så hon är drygt 10 år. Det är en katthemskatt som visserligen var kattunge (hämtades i augusti)...
Svar
3
· Visningar
1 318
Senast: Kilauea
·
Övr. Katt En av våra katter gick bort nyligen och nu har vi bara en katt kvar. Funderar nu på att ta hem en ny katt. Spanat in en steriliserad...
Svar
3
· Visningar
4 176
Senast: Domino_s
·
S
Katthälsa Jag köpte en katt hona igår på runt ett år skulle hon vara ... Hon som hade katterna hade många katter som bodde utanför hennes hus...
Svar
19
· Visningar
5 133
Senast: SannasMichelle
·
Övr. Katt Två katter har sedan ett par dagar mer eller mindre flyttat in hos mina föräldrar. Det är två honor, små slanka katter, men verkar vara...
Svar
8
· Visningar
1 671
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern