Ska innekatterna bli utekatter?

A

Aliva

Och isf, hur, och hur länge ska man låta det ta?

Jag har två katter, bröder från samma kull, 1,5 år gamla. De har under den tiden enbart varit inne. (Att de varit ute i koppel ett fåtal gånger räknar jag inte, för då har de inte gjort annat än lagt sig platta på marken.)

Nu har jag dock flyttat till en ny lägenhet, mindre än min förre, men på bottenvåning. Ska man då försöka "skola om dom" till utekatter? Alltså, katter som både är inne och ute.

Jag har någonstans hört att för att dom ska kunna bli utekatter så ska de först vara inomhus en viss tid, sedan ute i koppel. Släppa lös dom framåt vintern, och sedan är de "färdiga" utekatter lagomt till våren. Ligger det något i det?

Har ni erfarenheter att "göra om" innekatter till utekatter, och hur har det gått? Hur har ni gjort för att de ska veta vart de bor, osv osv.

Tacksam för alla möjliga råd och tips.
:bow:

/Erika

Sv: Ska innekatterna bli utekatter?

Varför? Trivs katterna inte som innekatter?
Det är olagligt att ha katter ute utan uppsikt, jag skulle aldrig riskera mina katters liv på det viset.

Jag tror att dom trivs, jag har bara fått för mig att dom skulle trivas bättre (plus bli av med en väldans massa överskottenergi) om de fick vara ute lite emellanåt. Sedan är det också påtryckningar från pojkvän, pojkväns familj som anser att det är nära djurplågeri att tvinga katter att vara enbart inomhus.

Själv är jag dock ruskigt rädd för att något ska hända om dom är ute, det är nämligen inte allt för långt till både vältrafikerad väg samt järnväg...

Jag vill att mina katter ska må bra och vara lyckliga, men hur kan man egentligen veta om de verkligen trivs som innekatter?

Vi tog med oss våra 4 1-årskatter till sommarstugan. De hade bara varit ute några enstaka gånger tidigare.
Dan efter vi kommit fram så bara öppnade vi ytterdörren och lät den stå öppen hela dagen. Katterna vågade sig försiktigt ut en liten bit. I början rusade de in och gömde sig vid minsta ljud men efterhand så blev de modigare och vågade rusa runt på gräsmattan.
Jag lärde mig snabbt att de skulle tas in innan skymningen för då gav de sig iväg längre (skulle väl ut på jakt).
Nu när semestern är slut och vi är hemma i lägenheten igen så tycker jag att katterna är lite deppiga och jag förstår dem.

Ja det är ju det jag är fundersam över med. Jag ska studera nu i två år, men efter det lär jag nog inte bo kvar i just den här lägenheten, och om jag då hamnar i en lägenhet i någon övre våning, då kan man ju inte bara släppa ut dom huxflux. Och då känns det ju inte så kul om de vant sig vid att få vara ute.
Ack ack, denna beslutsångest..!

Om katterna trivs inne, varför då riskera deras liv? Förutom trafik så finns det även människor som inte tycker om katter.. Tyvärr.
Inred din lägenhet så du kan aktivera katterna inne i stället. Skaffa ett golv till tak klösträd, montera några hyllplan på väggarna för katterna. Skaffa leksaker, låt dem lösa problem. Det finns en tråd här på forumet som heter "aktivering av innekatter" eller liknakde. Läs den :D

Hyllplan var en bra idé, det borde man kunna fixa utan att det blir allt för dyrt. Fast å andra sidan har jag väl inte direkt utrymme för det. Ett sånt golv-till-tak-klösträd skulle jag väldigt gärna vilja ha, men ekonomin tillåter inte ett sådant inköp tyvärr. Däremot har dom en hel del olika leksaker, och 3 olika klösmöbler i olika höjder som alla används flitigt.. :-)
Ska läsa den tråden, tack för tipsen :-)
:bow:

Vår första katt var innekatt hans tre/fyra första levnadsår. När familjen flyttade till radhus släppe vi ut katten. Fördelen med att han varit innekatt så länge var att han vara så hammebunden då. Så när han gick ut gick han oftast inte längre än runt trädgården eller till brevlådan:rofl:

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 387
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har en katt på cirka 8-9 år. Hon har de senaste 7 åren gått som hon velat på en gård, men har senaste åren tillbringat mest tid...
Svar
15
· Visningar
2 578
Senast: Bexzor
·
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
3 396
Övr. Katt Jag har rätt nyligen flyttat till lägenhet där det är ok att ha djur, och funderar på om jag ska ta med mig en eller båda mina katter...
Svar
2
· Visningar
994
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama