Ska det vara hel korn eller krossad??

P

pysen13

Mina kompisar säger att hästarna inte kan äta hel korn, stämmer det?
För ja ska börja ge mina hästar korn men vet inte om det ska vara hel eller krossad.?? väldigt tacksam för svar=D:)

Sv: Ska det vara hel korn eller krossad??

Det stämmer att hästar har svårt med helt korn, så då finns det 2 saker man kan göra.

1. Stöp kornet. häll på kokande vatten och låt svalna innan du
serverar hästen.

2. Krossa kornet.

Tänk på att krossat spannmål håller sig inte särskilt länge, så det bästa är om du kan stöpa helt korn eller krossa kornet själv.
På många gårdar finns det äldre krossar som står mer eller mindre oanvända så tala med traktens bönder om det inte finns kross i stallet.
Tänk också på att korn innehåller mycket stärkelse, mer än i havre, så tänk efter innan du börjar fodra om hästen verkligen behöver korn och i så fall får du vänja hästen "gradvis" med den nya maten.

Sv: Ska det vara hel korn eller krossad??

Okejj,, det var väldigt snällt att du svarade..tack

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
384
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama